Victimizers in documentary cinema. A posible taxonomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.15.14114

Keywords:

Cine Documental, genocidio, perpetradores, violencia política, victimarios

Abstract

This paper is part of an investigation on the representation of genocides in documentary film. In this instance, we will ask about how the perpetrators are presented on the screen, having this article as an objective to expose a taxonomy of the representations of the perpetrators in the documentary cinema. For this, after presenting some possible debates on the subject, the problem will be thought suggesting forms and modalities of representation of the victimizer in the documentary cinema. Two great discursive forms will be suggested ?visual and verbal? and four modalities of representation ?“Archival”, “Evocative”, “Declarative” and “Participatory”? being the combination of both which will allow to analyze the diverse strategies of representation of this actor in the documentary cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lior Zylberman, CONICET/CEG-UNTREF/FADU-UBA

Lior Zylberman es Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con lugar de trabajo en el Centro de Estudios sobre Genocidio de la Universidad Nacional de Tres de Febrero. Es profesor titular en la carrera de Diseño de Imagen y Sonido en la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo-UBA. Actualmente lleva adelante una investigación sobre la representación del genocidio en el cine documental. Es autor de Cine Documental y Genocidio. Representación, motivos y funciones (Eduntref, 2019 – en prensa).

References

Adams, Jenni y Vice, Sue (eds.) (2013). Representing Perpetrators in Holocaust Literature and Film. Portland: Vallentine Mitchell.

Aghion, Anne (2002). Trilogie des Gacaca. Francia/Ruanda: Gacaca Productions.

Agüero, Ignacio (2008). El diario de Agustín. Chile: Amazonía films.

Alvarez, Alex (2001). Governments, Citizens, and Genocide. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.

Anderson, Benedict (2012). “Impunity”. Ten Brink, Joram y Oppenheimer, Joshua (eds.). Killer Images. Documentary Film, Memory and the Performance of Violence. New York: Wallflower Press: 268-286.

Arendt, Hannah (2005). Eichmann en Jerusalén. Barcelona: Debolsillo.

Aronowitsch, David y Lindberg, Staffan (2010). Facing Genocide: Khieu Samphan and Pol Pot. Suecia/Noruega: Story AB.  

Barker, Greg (2004). Ghosts of Rwanda. Estados Unidos: WGBH Educational Foundation.

Beattie, Kieth. “The evidentiary strategies of Two Laws”. Studies in Documentary Film 2, 2 (2008): 175-183. 

Blaustein, David (1996). Cazadores de utopías. Argentina: Zafra.

Bluett, Mike (2001). The Most Evil Men and Women in History-Pol Pot. Reino Unido: Uden Associates Productions.

Browning, Christopher (2011). Aquellos hombres grises. El batallón 101 y la solución final en Polonia. Barcelona: Edhasa.

Bruzzi, Stella (2006). New Documentary. Abingdon: Routledge.

Cacopardo, Ana y Jaschek, Ingrid (2006). Un claro día de justicia. Argentina: Comisión Provincial por la Memoria.

Cavadini, Alessandro y Strachan, Carolyn (1982). Two Laws. Australia: Strachan/Cavadini.

Chan, Lidia y Suon, Guillaume (2012). Noces rouges. Camboya/Francia: Bophana Production.

Cieplak, Piotr (2017). Death, Image, Memory. The Genocide in Rwanda and its Aftermarh in Photography and Documentary Film. Londres: Palgrave.

Coll Metcalfe, J. (2006). In the Tall Grass. Estados Unidos: Manyara films.

Collingwood, R. G. (1952). Idea de la Historia. México: Fondo de Cultura Económica.

Corner, John (1996). The art of record. A critical introduction to documentary. Manchester: Manchester University Press.

de Swaan, Abram (2015). The Killing Compartments. The Mentality of Mass Murder. New Haven: Yale University Press.

DeHart, Greg (2002). 21: Inside Pot Pot's Secret Prison. Estados Unidos: Bill Brummel Productions.

Delage, Christian (2006). Nuremberg. Les nazis face à leurs crimes. Francia: La Compagnie des Phares et Balises.

DeWitt, Mike (2009). Worse Than War. Estados Unidos: JTN Productions.

Echeverría, Carlos (1987). Juan, como si nada hubiera sucedido. Argentina/Alemania: Hochschule für Fernsehen und Film München

Elander, Maria. “Prosecuting the Khmer Rouge Marriages”. Australian Feminist Law Journal 42, 1 (2016): 163-175. 

El-Hai, Jack (2015). El nazi y el psiquiatra. Buenos Aires: Ariel.

Evans, David (2015). What our fathers did. Reino Unido/Austria: Wildgaze Films.

Farocki, Harun (2007). Aufschub. Alemania: Harun Farocki Film produktion. 

Feld, Claudia (2002). Del estrado a la pantalla: Las imágenes del juicio a los ex comandantes en Argentina. Madrid: Siglo XXI.

Feld, Claudia. “El imposible debate entre víctimas y victimarios: notas sobre las declaraciones televisivas de Miguel Etchecolatz (1997)”. Rubrica contemporânea 5, 9 (2016): 77-101. 

Fest, Joachim y Herrendoerfer, Christian (1977). Hitler, Eine Karriere. Alemania: Interart.

Fraser, Nick. “The Act of Killing: don’t give an Oscar to this snuff movie”. The Guardian (23/02/2014). 

Freedman, Paul (2004). Rwanda. Do Scars Ever Fade? Estados Unidos: Bill Brummel Productions.

Friedler, Eric (2010). Aghet, Ein Völkermord. Alemania: Norddeutscher Rundfunk.

Friedman, Jonathan y Hewitt, William (eds.) (2017). The History of Genocide in Cinema: Atrocities on Screen. Nueva York: I.B.Tauris.

Goldberg, Andrew (2006). Armenian Genocide. Estados Unidos: Two Cats Productions.

Goldson, Annie y Gilbert, Peter (2011). Brother Number One. Nueva Zelanda: BNO Productions.

Hatzfeld, Jean (2004). Una temporada de machetes. Barcelona: Anagrama.

Heronski, Yael (2010). A Film Unfinished. Israel/Alemania: Belfilms.

Hilberg, Raul (1993). Perpetrators, victims, bystanders. The Jewish Catastrophe, 1933-1945. Nueva York: Harper Perennial.

Hilberg, Raul (2005). La destrucción de los judíos europeos. Madrid: Akal.

Hirsch, Joshua (2004). Afterimage. Film, Trauma, and the Holocaust. Filadelfia: Temple University Press.

Hirsch, Marianne (2012). The Generation of Postmemory. Nueva York: Columbia University Press.

Hughes, Nick (2007). “Exhibit 467: Genocide Through a Camera Lens”. Thompson, Allan (ed.). The Media and the Rwanda Genocide. Londres: Pluto Press: 231-234.

Jablonski, Dariusz (1998). Fotoamator. Polonia: Canal+ Polska.

Jinks, Rebecca (2016). Representing Genocide. The Holocaust as Paradigm? Londres: Bloomsbury.

Karmakar, Romuald (2000). Das Himmler Projekt. Alemania: Pantera Film.

Kershaw, Ian (2004). La dictadura nazi. Problemas y perspectivas de interpretación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Lacourse, Danièle y Patry, Yvan (1996). Chronicle of a Genocide Foretold. Canadá: NFB.

Lanzmann, Claude (1985). Shoah. Francia: Historia/Les Films Aleph.

Lanzmann, Claude (2011). La liebre de la Patagonia. Buenos Aires: Seix Barral.

Lara, María Pía (2009). Narrar el mal. Una teoría posmetafísica del juicio reflexionante. Barcelona: Gedisa.

Lemkin, Rob y Sambath, Thet (2009). Enemies of the People. Camboya/Reino Unido: Old Street Films.

Lifton, Robert J. (2000). The Nazi Doctors. Nueva York: Basic Books.

Louvel, Nick y Mitchell, Michele (2015). The Uncondemned. Holanda/Estados Unidos: Film at Eleven.

Lozano Aguilar, Arturo (2018). Víctimas y verdugos en Shoah, de C. Lanzmann. Genealogía y análisis de un estado de la memoria del Holocausto. Valencia: Publicacions de la Universitat de València.

Ludin, Malte (2005). 2 oder 3 Dinge, die ichvonihmweiß. Alemania: Svarc Films.

Macdonald, Kevin (2007). My enemy’s enemy. Reino Unido/Francia: Yalla Film.

Metz, Jeremy. “Reading the victimizer: towards an ethical practice of figuring the traumatic moment in Holocaust literature”. Textual Practice 26, 6 (2012): 1021-1043. 

Michalczyk, John J. y Helmick, Raymond G. (eds.) (2013). Through a Lens Darkly. Films of Genocide, Ethnic Cleansing, and Atrocities. Nueva York: Peter Lang.

Moll, James (1998). The Last Days. Estados Unidos: Survivors of the Shoah Visual History Foundation.

Moll, James (2006). Inheritance. Estados Unidos: Allentown Productions.

Morag, Raya (2013). Waltzing with Bashir. Perpetrator Trauma and Cinema. Londres: I. B. Tauris.

Morris, Errol (1999). Mr. Death: The Rise and Fall of Fred A. Leuchter, Jr. Estados Unidos: Fourth Floor Pictures. 

Morris, Errol (2008). Standard Operating Procedure. Estados Unidos: Participant Media.

Ndahayo, Gilbert (2009). Rwanda, Beyond the Deadly Pit. Ruanda/Estados Unidos: Ndahayo Films.

Nichols, Bill (1997). La representación de la realidad. Barcelona: Paidós.

Nichols, Bill (2016). Speaking Truths with Films. Evidence, Etichs, Politics in Documentary. Oakland: University of California Press.

Okazaki, Steven (2008). The Conscience of Nhem En. Estados Unidos: HBO Documentary Films.

Olusoga, David (2005). Namibia Genocide and the Second Reich. Reino Unido: BBC. 

Ophüls, Marcel (1976). The Memory of Justice. Reino Unido/Francia/Alemania/Estados Unidos: Stuyvesant Films. 

Ophüls, Marcel (1988). Hotel Terminus. The Life and Times of Klaus Barbie. Alemania/Francia/Estados Unidos: The Memory Pictures Company/The Samuel Goldwyn Company. 

Oppenheimer, Joshua (2012). “‘Perpetrators’ Testimony and the Restoration of Humanity: S21, Rithy Panh”. Ten Brink, Joram y Oppenheimer, Joshua (eds.). Killer Images. Documentary Film, Memory and the Performance of Violence. Londres: Wallflower: 243-255.

Oppenheimer, Joshua (2012). The Act of Killing. Reino Unido/Dinamarca/Noruega: Final Cut for Real.

Oppenheimer, Joshua (2014). The Look of Silence. Reino Unido/Dinamarca/Noruega: Final Cut for Real.

Oppenheimer, Joshua y Uwemedimo, Michael (2012). “Show of Force. A cinema-séance of power and Violence in Sumatra’s plantation belt”. Ten Brink, Joram y Oppenheimer, Joshua (eds.). Killer Images. Documentary Film, Memory and the Performance of Violence. Londres: Wallflower: 287-310

Panh, Rithy (2003). S-21, la machine de mort Khmère rouge. Camboya/Francia: Arte France Cinéma.

Panh, Rithy (2011). Duch, le maître des forges de l'enfer. Camboya/Francia: Catherine Dussart Productions.

Panh, Rithy y Bataille, Christophe (2013). La eliminación. Barcelona: Anagrama.

Pérez, Miguel (1986).La República Perdida II. Argentina: Noran y Enrique Vanoli.

Prazan, Michaël (2009). Einsatzgruppen, les commandos de la mort. Francia: Kuiv Productions.

Ragone, Vanessa (2009). Los 100 días que no conmovieron al mundo. Argentina: Zona Audiovisual.

Rees, Laurence (1992). Goebbels: Master of Propaganda. Reino Unido: BBC.

Rees, Laurence (1997). The Nazis: A Warning from History. Reino Unido: BBC.

Rees, Laurence (2005). “The Nazis: A Warning from History”. Haggith, Tobby y Newman, Joanna (eds.). Holocaust and the Moving Image. Representations in film and television since 1933. Londres: Wallflower: 146-153.

Rees, Laurence (2005). Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution'. Reino Unido: BBC.

Reina, Juan (2008). Iseta: Behind the Roadblock. Kenia: Vivid Features.

Resha, David (2015). The Cinema of Errol Morris. Middletown: Wesleyan University Press.

Resnais, Alain (1956). Nuit et brouillard. Francia: Argos Films.

Riefenstahl, Leni (1935). Triumph des Willens. Alemania: Leni Riefenstahl-Produktion y Reichspropagandaleitung der NSDAP.

Robin, Marie-Monique (2003). Escadrons de la mort: L'école française. Francia: Idéale Audience.

Romano, Pablo (2011). Los Días del Juicio. Argentina: Señal Santa Fe.

Rossif, Frédéric (1989). De Nuremberg à Nuremberg. Francia: CDG.

Ruffinelli, Jorge (2005). “Documental político en América Latina: un largo y un corto camino a casa (década de 1990 y comienzos del siglo XXI)”. Torreiro, Casimiro y Cerdán, Josetxo (eds.). Documental y vanguardia. Madrid: Cátedra: 285-347.

Ruzowitzky, Stefan (2013). Das radikalBöse. Alemania/Austria: Docmovie. 

Said, Marcela y de Certeau, Jean (2011). El mocito. Chile: Icalmafilms.

Sambath, Teth. “The Khmer Rouge took my family but justice should not be vindictive”. The Guardian (27/07/2010). 

Schroeder, Barbet (2007). Terror’s Advocate. Francia: Yalla Films.

Schwartzman, Arnold (1982). Genocide. Estados Unidos: Moriah Films.

Scranton, Deborah (2010). Earth Made of Glass. Estados Unidos: Clover & a Bee Films.

Simpson, Brad. “The Act of Killing and the Dilemmas of History”. Film Quarterly 67, 2 (2013): 10-13.

Sivan, Eyal (1999). Un spécialiste, portraitd'uncriminelmoderne. Israel/Francia: AmythosProductions.

Stam, Robert; Burgoyne, Robert y Flitterman-Lewis, Sandy (1999). Nuevos conceptos de la teoría del cine. Barcelona: Paidós.

Stern, Ricki y Sundberg, Annie (2007). The Devil Came on Horseback. Estados Unidos: Break Thru Films.

Straus, Scott (2018). “Is a comparative theory of perpetrators possible?”. Williams, Timothy y Buckley-Zistel, Susanne (eds.). Perpetrators and Perpetration of Mass Violence: Action, Motivations and Dynamics. Nueva York: Routledge: 204-209.

Torchin, Leshu (2007). “Since We Forgot: Remembrance and Recognition of The Armenian Genocide in Virtual Archives”. Guerin, Frances y Hallas, Roger (eds.). The Image and The Witness. Trauma, Memory and Visual Culture. Londres: Wallflower Press: 82-97.

Torchin, Leshu (2012). “To Acquaint America with Ravished Armenia”. Creating the Witness. Documenting Genocide on Film, Video, and the Internet. Minneapolis: University of Minnesota Press: 21-60.

Vergès, Jacques (1970). Estrategia judicial en los procesos políticos. Barcelona: Anagrama.

Vice, Sue (2013). “Claude Lanzmann’s Einsatzgruppen Interviews”. Adams, Jenni y Vice, Sue (eds.). Representing Perpetrators in Holocaust Literature and Film. Londres: Vallentine Mitchell: 47-68.

Waller, James (2007). Becoming Evil. How Ordinary People Commit Genocide and Mass Killing. New York: Oxford University Press.

Waugh, Thomas. “Actuando para interpretarse a sí mismo: la interpretación en el documental”. Revista Cine Documental 18 (2018): 265-295.

Weber, Gaby (2003). Milagros no hay. Los desaparecidos de Mercedes Benz. Argentina: Gaby Weber.

Wilson, Kristi y Crowder-Taraborrelli, Tomás (2012). Film & Genocide. Madison: The University of Wisconsin Press.

Winston, Brian (1988). “The Tradition of the Victim in Griersonian Documentary”. Rosenthal, Alan (ed.). New Challenges for Documentary. Los Angeles: University of California Press: 269-287.

Zimbardo, Philip (2008). El efecto Lucifer. Barcelona: Paidós.

Zylberman, Lior. “Una aproximación a la construcción del mal en el díptico documental de Joshua Oppenheimer sobre Indonesia”. Cuadernos de Marte n°10 (2016): 149-172. ()

Zylberman, Lior. “¿Una película sobre el olvido? Sobre The Act of Killing de Joshua Oppenheimer”. Toma Uno 4 (2015): 57-70. 

Zylberman, Lior. “Cine Documental y Genocidio: hacia un abordaje integral”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual 45, 50 (2018): 223-238.

Published

2020-07-31

How to Cite

Zylberman, L. (2020). Victimizers in documentary cinema. A posible taxonomy. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (15), 161–192. https://doi.org/10.7203/KAM.15.14114
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1348
  • Artículo (Español)
    1055

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.