Nostalgia of Popular Unity. Evolution of the cinematographic form in Patricio Guzmán’s oeuvre
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.17.17005Keywords:
New Chilean Cinema, The Battle of Chile, Chile Obstinate Memory, Salvador Allende, The Pearl Button, memoryAbstract
With a filmography made up of more than twenty films over fifty years, Patricio Guzmán is one of the main exponents of the generation of New Chilean Cinema that is still active. His almost exclusive dedication to documentary cinema, proposes through a multitude of films different approaches to Salvador Allende's Chile that expand and question the facts collected in the official history. The main hypothesis of this article presents the idea of how although all of Guzmán's work is based on similar ideological precepts, the passage of time and the change in the circumstances under which his cinema is born cause a restraint of the forms and the cinematographic styles used in the films that he has made after the fall of the Popular Unity government. In this way, the Chilean filmmaker's work replaces documentary spontaneity with mediated reflexivity, which acquires a poetic component bathed in nostalgia for an unrecoverable past that abandons formal innovation to seek a contention in the image that, in addition to transmitting the message, allows to constitute an aesthetic pleasure.
Downloads
References
Álvarez Vergara, Marco. “Cine + Revolución: las películas de la Unidad Popular”. Viento Sur 132 (2014): 63-70.
Arnal, Ariel. “El cine como fuente para la historia: ‘La Batalla de Chile’”. Boletín americanista 66 (2013): 61-80.
Aumont, Jacques y Marie, Michel (1988). L’analyse des films. París: Nathan.
Berdy, Alexander V. “La Batalla Del Cine Chileno: Chilean Cinema’s History of Resisting Hollywood”. Cinesthesia 9 (2) (2019): 1-12.
Blaine, Peter. “Representing Absences in the Postdictatorial Documentary Cinema of Patricio Guzmán”. Latin American Perspectives 40 (1) (2013): 114-130.
Cavallo, Ascanio y Díaz, Carolina (2007). Explotados y benditos. Mito y desmitificación del cine chileno de los 60. Santiago: Uqbar Editores
Cavallo, Ascanio y Maza, Gonzalo (2011). “Explicación de este libro”. Cavallo, Ascanio y Maza, Gonzalo (eds.). El novísimo cine chileno. Santiago de Chile: Uqbar Editores: 13-16.
Cornejo, Tomás. “Filmar a contrapelo: el cine de Helvio Soto durante la Unidad Popular” Atenea 508 (2013): 13-29.
De los Ríos, Valeria. “Presencia visible de la cámara en el documental latinoamericano”. Revista 180 43 (2019): 48-55.
Depetris Chauvin, Irene. “Una comunidad de melancólicos: Cartografías afectivas en dos documentales de Raúl Ruiz y Patricio Guzmán”. Les Cahiers ALHIM 30 (2015): 1-15.
Dittus, Rubén (2014). “El cine anti-amnésico de Patricio Guzmán”. Comunicación presentada en IX Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.
Flores, Silvana (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano y su dimensión continental. Regionalismo e integración cinematográfica. Buenos Aires: Imago Mundi.
Galende, Federico. “Allende, Guzmán y la estructura mítica de los sueños”. Revista de Crítica Cultural 32 (2005): 48-51.
Gallardo, Francisco. “A la sombra del sol y la penumbra de los tiempos de la historia”. Estudios Atacameños: Arqueología y Antropología Surandinas 33 (2007): 125-132.
Gárate, Manuel. “Salvador Allende”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos (2005): 1-2.
Godoy Orellana, Milton y Obregón Iturra, Jimena Paz. “A cuarenta años de ‘La batalla de Chile’: entrevista con Patricio Guzmán acerca de su trabajo documental y la dictadura cívico-militar chilena, 1973-2013”. Tiempo histórico: revista de la Escuela de Historia 6 (2013): 137-151.
Gómez-Barris, Macarena. “Atacama Remains and Post Memory”. Media Fields Journal 5 (2012): 1-17.
Guzmán, Patricio (1974). “Breve análisis del cine chileno durante el gobierno popular”. En Hojas de cine. Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano, Vol. I. México D.F.: SEP – UAM – Fundación Mexicana de Cineastas: 331-339.
Guzmán, Patricio (1977). La batalla de Chile. Madrid: Hiperión.
Guzmán, Patricio. “El guión en el cine documental”. Revista Viridiana 17 (1997): 163-176.
Guzmán, Patricio (2013). “Chile era una fiesta. Notas del diario de filmación de El primer año”. Cinémas d’Amérique latine 21 (2013): 25-29.
Guzmán, Patricio (2013b). “Lo que debo a Chris Marker”. En Greene, Ricardo y Pinto, Iván (eds.). La zona Marker. Santiago de Chile: Ediciones Fidocs: 15-26.
Guzmán, Patricio y Sempere, Pedro (1977). Chile. El cine contra el fascismo. Valencia: Fernando Torres Editor.
Ibañez, María Noelia (2012). “La memoria obstinada. El cine documental de Patricio Guzmán y la revolución chilena de Salvador Allende”. Comunicación presentada en III Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.
Klubock, Thomas Miller. “History and Memory in Neoliberal Chile: Patricio Guzmán’s Obstinate Memory and The Battle of Chile”. Radical History Review 85 (2003): 272-281.
Konigsberg, Ira (2004). Diccionario Técnico Akal de Cine. Barcelona: Ediciones Akal.
Kumar, Akshaya. “From Erotics to Poetics of Documentary Remembering: Patricio Guzman’s Battle of Chile (1979) and Chile: An Obstinate Memory (1997). Eras 13 (1) (2011): 1-31.
López, Ana M. (1990). “The Battle of Chile: documentary, political process, and representation”. En Burton, Julianne (ed.). The Social Documentary in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press: 267-288.
López, Ana M. (2014). “A Poetics of the Trace”. Navarro, Vinicius y Rodríguez Juan Carlos (eds.). New Documentaries in Latin America. Nueva York: Palgrave Macmillan: 25-43.
Mendieta Rodríguez, Elios. “El cine documental de Claude Lanzmann. El Holocausto contado a partir de Shoah”. Revista de Filología Románica 33 (2016): 165-174.
Meyer, Andrea. “Shooting Revolutions with Chile’s Patricio Guzmán”. IndieWire (1998): https://www.indiewire.com/1998/09/shooting-revolutions-with-chiles-patricio-guzman-82589/
Monteiro, Fábio (2018). Allende: História de Salvador Allende no Cinema de Patricio Guzmán. Jundiaí: Paco Editorial.
Mouesca, Jacqueline (1988). Plano secuencia de la memoria de Chile. Veinticinco años de cine chileno (1960-1985). Madrid: Ediciones del Litoral.
Mouesca, Jacqueline y Orellana, Carlos (2010). Breve historia del cine chileno. Desde sus orígenes hasta nuestros días. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Orel García, Marcia Olga (2006). Las Fuentes del Nuevo Cine Latinoamericano. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.
Ortega, María Luisa (2006). “La batalla de Chile”. Elena, Alberto y Díaz López, María Luisa (eds.). Cinema of Latin America. Londres: Wallflower Press: 151-160.
Ossa, Carlos. (1971). Historia del cine chileno. Santiago: Quimantú.
Peris Blanes, Jaume. “Los tiempos de la violencia en Chile: La memoria obstinada de Patricio Guzmán”. Alpha (Osorno) 28 (2009): 153-168.
Pomerantz, Laura. “Rastro y rostros, política y estética en El botón de nácar de Patricio Guzmán”. Interpretatio. Revista de hermenéutica 2(2) (2017): 65-73.
Rabinowitz, Paula. “Sentimental Contracts”. Media International Australia 82(1) (1996): 56-65.
Radisoglou, Alexis (2019). “Ethnoplanetarity: Contemporaneity and Scale in Patricio Guzmán’s Nostalgia de la luz and El botón de nácar”. Ferdinand, Simon, Villaescusa-Illán, Irene y Peeren, Esther (eds.). Other Globes. Past and Peripheral Imaginations of Globalization. Amsterdam: Palgrave Macmillan: 195-212.
Raurich Valencia, Valentina y Silva Escobar, Juan Pablo. “Emergente, dominante y residual: Una mirada sobre la fabricación de lo popular realizada por el Nuevo Cine Chileno (1958-1973)”. Aisthesis 47 (2010): 64-82.
Rénique, José Luis. “Chile y los retos de una memoria obstinada”. Archivo Chile (1998): 1-6.
Ricciarelli, Cecilia (2011). El cine documental según Patricio Guzmán. Santiago de Chile: Corporación Cultural Documenta.
Rodríguez, Ignacio. “Giro subjetivo en el documental político latinoamericano: el caso de Patricio Guzmán”. Imagofagia 2 (2015): 1-21.
Rodríguez, Juan Carlos (2007). The Post-dictatorial Documentaries of Patricio Guzmán: Chile, Obstinate Memory; The Pinochet Case and Island of Robinson Crusoe [tesis doctoral]. Duke University, Durham.
Rueda, Amanda. “Patricio Guzmán: pequeña crónica de una entrevista imposible”. Cinéma et politique 21 (2013): 22-24.
Ruffinelli, Jorge (2001). Patricio Guzmán. Madrid: Cátedra.
Ruffinelli, Jorge (2008). El cine de Patricio Guzmán. En busca de las imágenes verdaderas. Santiago de Chile: Uqbar ediciones.
Russo, Pablo. “La subjetividad y lo (auto)biográfico en relación a la producción del cine documental político. Aproximación a dos casos contemporáneos”. Questión. Revista especializada en Periodismo y Comunicación 1 (14) (2007): 1-8.
Sadek, Isis (2013). “Memoria espacializada y arqueología del presente en el cine de Patricio Guzmán”. Revista cine documental 8 (2013): 28-71.
Salinas, Sergio et. al. “Prefiero registrar a mistificar el proceso chileno. Entrevista a Raúl Ruiz” Primer Plano 4 (1972): 3-21.
Salinas, Sergio y Soto, Héctor. “Entrevista a Patricio Guzmán: ‘Más vale una sólida formación política que la destreza artesanal’”. Revista Primer Plano 5 (1973).
Scherbovsky, Natacha Daniela (2016). Usos y estrategias de lo real en la construcción del cine revolucionario de patricio guzmán. El caso del documental “La batalla de Chile” [trabajo fin de máster]. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Sede Ecuador (FLACSO), Quito.
Stam, Robert y Shohat, Ella (1997). Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media. Londres y Nueva York: Routledge.
Vega, Alicia (1979). Re-visión del cine chileno. Santiago: Aconcagua.
White, Rob. “After-Effects: Interview with Patricio Guzmán”. Film Quarterly 2 (2012): 1-11.
Zarini, María Emilia. “Constelaciones de la memoria: sobre Nostalgia de la luz (2010) y El botón de nácar (2015) de Patricio Guzmán. Tempo & Argumento 9 (21) (2017): 74-93.
Zettl, Herbert (2008). Sight Sound Motion. Applied Media Aesthetics. California: Thomson Higher Education.
Zuleta, Virginia. “Una memoria obstinada. El mar como ‘medio’ sensible en El botón de nácar de Patricio Guzmán. Cuadernos materialistas 3 (2018): 10-23.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract824
-
Artículo PDF (Español)506
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.