Impertinent analogies. Voices, songs and technological artefacts in the revision of the 1970s in recent Argentine cinema
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.17.18952Keywords:
cine argentino, revisión de los 1970, memoria cultural, memoria de los setentaAbstract
This paper offers a comparison between two Argentine films of 2017 that revisit the first seventies (that is, the years previous to the civic military coup) in a way that we find symptomatic of their political, cultural and cinematographic context: Sinfonía para Ana (Symphony for Ana, Ernesto Ardito and Virna Molina) and Desearás al hombre de tu hermana (Desire, Diego Kaplan). Beyond their obvious differences —the differences between an independent author’s film and a commercial one—, both films base their affective reconstruction of the seventies on the role of recorded voices and of some popular songs from that time. After a contextual introduction, we focus our analysis on these two components (voices and songs), connecting them with the mise-en-scène of the gaze (a gaze of desire or control) and the space (a markedly closed space) in order to show how, from these elements, sensuality and violence are tied in the new mnemonic versions of the seventies that these films offer. At the same time, we highlight the (tech)nostalgia associated with the visual recurrence of analog recording and reproduction devices, pointing out how such objects contribute to auratize that predigital era, projecting it as a “hot” time in history.
Downloads
References
Aguilar, Gonzalo (2006). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Amado, Ana (2009). La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.
Anad, Guillermo. “La nueva guarida del tango (Tango’s New Lair)”. Journal of Multidisciplinary International Studies 5, 1 (2008).
Arévalos, Valeria y Montes, Viviana. “Circulación del deseo femenino y sexploitaition-camp en Desearás el hombre de tu hermana de Diego Kaplan”. Argus-a 7, 28 (2018).
Barthes, Roland (1986). “El ‘grano’ de la voz”. Lo obvio y lo obtuso: imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós: 262-271.
Bazin, André (2004). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.
Bijsterveld, Karin, y Van Dijck, José (2009). Sound Souvenirs – Audio Technologies, Memory and Cultural Practices. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Bilik, Julieta (2016). “Entrevista a Virna Molina y Ernesto Ardito”. Directores 11 (2016): 74-77.
Bolter, Jay David, y Grusin, Richard (1999). Remediation. Understanding New Media. Cambridge MA-Londres: The MIT Press.
Brienza, Lucía. “Los usos del pasado dictatorial en los primeros años de democracia. Argentina, 1983-1989”. Revista Escuela de Historia 9, 2 (2010).
Caimari, Lila. “Infinito particular: lo cultural como archivo”. Prismas. Revista de historia intelectual 11 (2007): 213-218.
Campo, Javier. “¿Cine + sociedad? El caso del documental político entre las narrativas revolucionarias y las democrático humanitarias”. Tempo e Argumento 10, 23 (2018): 337-357.
Carassai, Sebastián (2013). Los años setenta de la gente común. La naturalización de la violencia. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Carrillo Rodríguez, Illa (2008). “Los ecos de la memoria: el ‘rock nacional’ argentino como elemento cinematográfico”. Vargas, Herom; Glaucia, Silva y Ruiz, Agustín (eds.). Actas del VIII Congreso de la IASPM-AL. Lima: 100-121.
Catelli, Nora (2007). En la era de la intimidad. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Chion, Michel (1982). La voix au cinéma. Paris: éditions de l’Étoile/Cahiers du Cinéma.
Chion, Michel (2018). La audiovisión. Buenos Aires: La Marca Editora.
Cosse, Isabella; Felitti, Karina y Manzano, Valeria (eds.) (2010). Los ’60 de otra manera. Vida cotidiana, género y sexualidades en la Argentina. Buenos Aires: Prometeo.
Di Cione, Lisa. “Rock y dictadura en la Argentina: reflexiones sobre una relación contradictoria”. Afuera. Estudios de crítica cultural X, 15 (2015).
Fanjul, Adrián Pablo (2014). “Life Trajectories and Dejuvenilization in Argentine Rock”. Vila, Pablo (ed.). Music and Youth Culture in Latin America. New York: Oxford University Press: 261-283.
Felitti, Karina (2012). La revolución de la píldora. Buenos Aires: Edhasa.
Franco, Marina, y Lvovich, Daniel. “Historia Reciente. Apuntes sobre un campo de investigación en expansión”. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani” 47 (2017): 190-217.
Gilman, Claudia (2003). Entre la pluma y el fusil: debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Gorbman, Claudia. “Artless Singing”. Music, Song and Moving Image 5, 2 (2011): 157-171.
Guillén, Marco. “Desearás al hombre de tu hermana: Entrevista con el director Diego Kaplan”. Cuatro Bastardos (2017).
Hilb, Claudia (2018). ¿Por qué no pasan los 70? No hay verdades sencillas para pasados complejos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Lo Russo, María Belén y Lo Russo María Florencia (2018). “Sinfonía para Ana: un relato íntimo de la militancia juvenil en los años setenta”. Actas del XI Seminario Internacional Políticas de la Memoria “Memorias subalternas, memorias rebeldes”. Buenos Aires: Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti.
Lusnich, Ana Laura (1994). “El Instituto Nacional de Cinematografía”. España, Claudio (comp.). Cine argentino en democracia (1983-1993). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes: 303-306.
Mourlet, Michel. “Sur un art ignoré”. Cahiers du cinéma 98 (1959): 23-37.
Ortiz, Mónica. “Entrevista al director y a la guionista de Desearás al hombre de tu hermana”. Cinéfilo Serial (16/10/2017). [Entrevista audiovisual transcripta por los autores del artículo].
Quílez Esteve, Laia (2008). “Sutiles pretéritos”. Martín Gutiérrez, Gregorio (ed.). Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B - Festival Internacional de Cine de las Palmas: 83-100.
Piedras, Pablo (2014). El cine documental en primera persona. Buenos Aires: Paidós.
Powrie, Phil (2017). Music in Contemporary French Cinema. The Crystal-Song. Londres: Palgrave Macmillan.
Romero, Luis Alberto (2006). “La política en los barrios y en el centro: parroquias, bibliotecas populares y politización antes del peronismo”. Korn, Francis y Romero, Luis Alberto (comps.). Buenos Aires/Entreguerras. La callada transformación, 1914-1945. Buenos Aires: Alianza: 33-58.
Russo, Juan Pablo. “Ni santas ni putas. Crítica de Desearás al hombre de tu hermana”. Escribiendocine.com (02/10/2017).
Schrey, Dominik (2014). “Analogue Nostalgia and the Aesthetics of Digital Remediation”. Niemeyer, Katarina (ed.). Media and Nostalgia: Yearning for the Past, Present and Future. Basingstoke: Palgrave Macmillan: 27-38.
Sterne, Jonathan. “The Death and Life of Digital Audio”. Interdisciplinary Science Reviews 31, 4 (2006): 338-348.
Van der Heijden, Tim. “Technostalgia of the Present: from Technologies of Memory to a Memory of Technologies”. NECSUS. European Journal of Media Studies 4, 2 (2015): 103-121.
Zimerman, Gaspar. “Desearás al hombre de tu hermana: Melodramón erótico con toques de comedia”. Clarín.com (04/10/2017).
Zimmermann, Patricia (1995). Reel Families. A Social History of Amateur Film. Bloomington: Indiana University Press.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract740
-
Artículo PDF (Español)533
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.