Photographic Abstraction and Material Performativity

Authors

  • Juliana Robles De La Pava Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Argentina - Centro de Investigación en Arte, Materia y Cultura, Universidad Nacional de Tres de Febrero https://orcid.org/0000-0002-9545-6478

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.17.20272

Keywords:

Argentine photography, photograms, quimigrams, neo-materialisms, performativity.

Abstract

This article aims to analyze the place of ma-teriality in the study of a group of abstract photographic works produced in Argentina between 1960 and 1980. In order to carry this out, it will be necessary to make a brief review of different theoretical approaches to the medium in order to set the place occupied by the reflection on ma-teriality. Then, we will try to outline a notion of materiali-ty conceived in the terms of a relational multiplicity with the aim of describing a set of photographic objects that in the framework of aesthetic abstractionism in Argentina challenged the referential models of photography and ins-cribed the update of a photographic idea conceived beyond the indexical paradigms or the cultural constructivism as-sociated to the medium. According to this, we will try to sustain that in photographic abstraction a performative logic of materiality is put into play that destabilizes the conventional ways of conceiving the technical image. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Robles De La Pava, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Argentina - Centro de Investigación en Arte, Materia y Cultura, Universidad Nacional de Tres de Febrero

Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Magíster en Curaduría en Artes Visuales por la Universidad Nacional de Tres de Febrero, doctoranda en Historia y Teoría de las Artes en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Licenciada y Profesora en Artes por la UBA. Investigadora en formación en el Centro de investigación en Arte, Materia y Cultura del Instituto de Investigación en Arte y Cultura Dr. Norberto Griffa, Universidad Nacional de Tres de Febrero (IIAC-UNTREF). 

References

Agamben, Giorgio (2001). “Notas sobre el gesto”. Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia: Pre-Textos: 47-56.
Ascúa, Ángeles (2016). “Insurrecto”. De Sousa, Pablo Matías (dir.). Insurrecto Jorge Pereira: colec- tivo, social, individual, histórico, futuro. Buenos Aires: AdS Editor: 13-97.
Baker, Simon (2018). “1940-1960 Photography’s Sense of Abstraction”. Baker, Simon; De L’Eco- tais, Emmanuelle y Mavlian, Shoair. Shape of Light. 100 Years of Photography and Abstract Art. London: D.A.P.
Bal, Mieke. “El esencialismo visual y el objeto de los Estudios Visuales”. Estudios Visuales 2 (2004): 11-49.
Barad, Karen (2007). Meeting the Universe Halfway. Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham: Duke University Press.
Barthes, Roland (2009). “El mensaje fotográfico”. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. Barcelona: Paidós: 11-30.
Barthes, Roland (2011). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós. Belting, Hans (2007). Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz Editores.
Benjamin, Walter (2011). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica y otros escritos. Buenos Aires: Godot.
Benjamin, Walter (2015). “Breve historia de la fotografía”. Vera Barros, Tomás (comp.). Estética de la imagen. Buenos Aires: La marca: 83- 107.
Bennett, Jane (2010). Vibrant Matter. A political ecology of things. Durham: Duke University Press. Brea, José Luis (2015). “Los Estudios Visuales: por una epistemología política de la visualidad”. Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal: 5-14.
Brown, Bill (2010). “Materiality”. Mitchell, W. J. T. y Hansen, Mark (eds.). Critical terms for media studies. Chicago: The University of Chicago Press.
Bryant, Levi; Srnicek, Nick y Harman, Graham (eds.) (2001). The Speculative Turn. Continental Materialism and Realism. Melbourne: re. press.
Buck-Morss, Susan (2011). Origen de la dialéctica negativa. Buenos Aires: Eterna Cadencia. Cadava, Eduardo (2014). Trazos de luz. Tesis sobre la fotografía de la historia. Lanús: Palinodia. Coole, Diana y Frost, Samantha (2010). New Materialism. Ontology, Agency and Politics. Durham: Duke University Press.
Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (2015). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.Costello, Diarmuid. “What is Abstraction in Photography?”. British Journal of Aesthetics 58, 4 (2018): 385-400.

Derrida, Jaques (2000). “La fotografía: copia, archivo, firma”. Minerva 7 (2000): s/p.
Derrida, Jaques (2018). “La Differance”. Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra: 37-62. Dubois, Philippe (2010). El acto fotográfico. De la representación a la recepción. Barcelona: Paidós. Edwards, Elizabeth y Hart, Janice (eds.) (2004). Photographs, Objects, Histories: On the materiali- ty of images. Florence: Routledge.
Fisher, Andrew. “On the scales of Photographic Abstraction”. Photographies 9, 2 (2016): 203-215. Flusser, Vilém (2014). Para una filosofía de la fotografía. Buenos Aires: La marca.
González, Valeria (2010). “Los usos de la imagen fotográfica en la Argentina, 1945-2001”. Tra- vesías de la imagen. Historia de las artes visuales en la Argentina. Buenos Aires: Eduntref: 119-139.
González-Flores, Laura (2005). Fotografía y pintura ¿dos medios diferentes?. Barcelona: Gustavo Gili. Harman, Graham (2016). El objeto cuádruple. Morelia: Anthropos.
Herrera, María José (2014). Cien años de arte argentino. Buenos Aires: Biblos-Fundación Osde. Kemble, Keneth (1969). El informalismo. Buenos Aires: Galería Fausto.
Krauss, Rosalind (2009). La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza. López Anaya, Jorge (2003). Informalismo: la vanguardia informalista Buenos Aires 1957-1965. Bue- nos Aires: Alberto Sendrós.
Miller, Daniel (ed.) (2005). Materiality. Durham: Duke University Press.
Mitchell, W. J. T. (2009 [1994]). Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid: Akal.
Moholy-Nagy, Laszlo. (1969). Painting, Photography, Film. London: Lund Humphries.
Moxey, Keith (2016). El tiempo de lo visual. La imagen en la historia. Buenos Aires: Sans Soleil. Nancy, Jean-Luc. “La imagen-lo distinto”. Revista laguna 11 (2002): 9-22.
Preston, Beth (2013). A Philosophy of Material Culture. Action, Function, and Mind. London, New York: Routledge.
Rouillé, André (2017). La fotografía. Entre documento y arte contemporáneo. México : Herder. Shusterman, Richard. “Photography as Performative Process”. The Journal of Aestheticsand Art Criticism 70, 1 (2012): 67-77.
Snyder, Joel y Allen Walsh, Neil (1975). “Photography, Vision, and Representation”. Critical In- quiry (1975): 143-169.
Soulages, François (2010 [1998]). Estética de la fotografía. Buenos Aires: La marca.
Tilley, Christopher (ed.) (2006). Handbook of Material Culture. Thousand Oaks: Sage Publications. Wiesing, Lambert (2010). “What Could “Abstract Photography” Be?”. Artificial Presence. Philosophical Studies in Image Theory. Stanford: Stanford University Press phical Studies in Image Theory. Stanford: Stanford University Press

 

Published

2021-07-30

How to Cite

Robles De La Pava, J. (2021). Photographic Abstraction and Material Performativity. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (17), 475–496. https://doi.org/10.7203/KAM.17.20272
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    701
  • Artículo PDF (Español)
    475

Issue

Section

Miscellany: topics, poetics and issues of contemporary culture

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.