State violence and chilean theater during the chilean civil-military dictatorship. The case of the La Feria tent (1977)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.23.25912

Keywords:

Cultural history, state violence, chilean theater, chilean civic-military dictatorship

Abstract

This article delves into the case of the burning of the tent of the theater group La Feria, which occurred on March 12, 1977. It is proposed that this fact served as an example for other artists who dared to raise their criticisms against the dictatorship. For this, the article is divided into three parts, considering a theoretical approach to the problem in question, which delves into issues such as symbolic violence and the weight of representations; the reconstruction of the case itself, which is carried out through a painstaking work of sources; and the final reflections, which seek to understand the impact and of this fact in the history of the national theater. Finally, through this article we seek not only to reveal an event, but also to incorporate it into a process, in the relationship of the chilean civic-military dictatorship with culture, highlighting the role of Hojas de Parra.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acereda, Alberto. “Nicanor Parra: Hacia una poética hispanoamericana de derechos humanos”. Hispamérica. Revista de Literatura 93 (2002): 121-127.

 

Alvarado, Matías. “El Asesor Cultural de la Junta de Gobierno. Alba y ocaso del primer hombre de la cultura bajo la dictadura cívico-militar chilena”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos (2019).

 

Alvarado, Matías (2022). La institucionalidad cultural del régimen militar chileno, 1973-1989 [Tesis Doctoral]. Universidad San Sebastián: Santiago.

 

Balandier, Georges (1994). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Ediciones Paidós: Barcelona.

 

Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean-Claude (2018). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Siglo Veintiuno Editores: Buenos Aires.

 

Bravo, Pedro (1975). El teatro hispanoamericano de crítica social. Colección Nova Scholar: Madrid.

 

Carnevali, Davide (2015). Forma dramática y representación mundo. Apuntes sobre la noción de fábula en el contexto teatral europeo contemporáneo [Tesis Doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona: Barcelona.

 

Donoso, Karen (2019). Cultura y dictadura. Censuras, proyectos e institucionalidad cultural en Chile. 1973-1989. Ediciones Universidad Alberto Hurtado: Santiago.

 

Eagleton, Terry (2017). Cultura. Taurus, Barcelona.

 

Errázuriz, Luis Hernán & Leiva, Gonzalo (2012). El golpe estético Dictadura militar en Chile 1973-1989. Ocho Libros Editores: Santiago. 

 

Fermandois, Joaquín (2004). Mundo y fin de mundo. Chile en la política mundial 1900-2004. Ediciones Universidad Católica de Chile: Santiago.

 

Galtung, Johan (2003). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. Publicaciones Red Gernika: Guernica y Lumo.

 

Gómez, Felipe. “100 años de Nicanor Parra: Hojas de Parra, la obra inspirada en sus poemas que enfureció a la dictadura”. Fundación Teatro a Mil (4 de septiembre de 2014).

 

Huneeus, Cristián (2001). Artículos de prensa (1969-1985). LOM Ediciones: Santiago.

 

Hurtado, María de la Luz y Ochsenius, Carlos (1982). Teatro chileno de la crisis institucional: 1973-1980. CENECA: Minnesota/Santiago.

 

Iser, Wolfgang (1978). The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response. The Johns Hopkins UP: Baltimore.

 

Lagos, Humberto (2001). El General Pinochet y el mesianismo político. LOM Ediciones: Santiago.

 

Lepeley, Oscar. “Tanteando los límites de la censura: Hojas de Parra, salto mortal en un acto”. Latin American Theatre Review 46 (2013): 135-146.

 

Mason, José Ignacio & Salgado, Xaviera (2020). Hablemos de historia otra vez. Desde la Colonia al siglo XX chileno. Ediciones Filacteria, Santiago.

 

Moliner, María (1966). Diccionario de uso del español. Editorial Gredos, Madrid.

 

Ozouf, Mona (1991). Festivals and the French Revolution. Harvard University Press, Massachusetts.

 

Pottlitzer, Joanne. “The Game of Expression Under Pinochet. Four Theater Stories”. Theater Vol. 31, Nº 2 (2001): 3-33.

 

Pradenas, Luis (2006). Teatro en Chile. Huellas y trayectorias. Siglos XVI-XX. LOM Ediciones, Santiago.

 

Pross, Harry (1980). Estructura simbólica del poder. Teoría y práctica de la comunicación pública. Editorial Gustavo Gili, Barcelona.

 

Quezada, Jaime (2007). Nicanor Parra de cuerpo entero. Vida y obra del antipoeta. Editorial Andrés Bello, Santiago.

 

Quezada, Jaime (2014). En la mira de Nicanor Parra. Editorial Mago, Santiago.

 

Reyes, Rigoberto (2012). Arte, política y resistencia durante la dictadura chilena: del C.A.D.A. a Mujeres por la Vida. Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México.

 

Richard, Nelly (1987). Arte en Chile desde 1973. Escena de avanzada y sociedad. FLACSO, Santiago.

 

Rivière, Claude (1988). Les Liturgies politiques. Presses Universitaires de France, Paris.

 

Schenoni, Luis L. & Mainwaring, Scott. “US hegemony and regime change in Latin America”. Democratization Vol. 26, Nº 2 (2018): 269-287.

 

Subercaseaux, Bernardo (2011). Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Desde la Independencia hasta el Bicentenario, Tomo V. Editorial Universitaria, Santiago.

 

Timmermann, Freddy (2015). El gran terror. Miedo, emoción y discurso. Chile, 1973-1980. Ediciones Copygraph. Santiago.

 

Vadell, Jaime & Salcedo, José Manuel. “Hojas de Parra. Salto mortal en un acto”. Estudios Públicos Nº 136 (2014): 319-352.

 

Vidal, Hernán (1991). Dictadura militar, trauma social e inauguración de la sociología del teatro en Chile. Institute for the Study of Ideologies and Literature, Minneapolis.

 

Wilentz, Sean (edt.) (1985). Rites of Power: Symbolism, Ritual, and Politics since the Middl Ages. University of Pennsylvania Press, Pittsburgh.

Published

2024-02-15

How to Cite

Alvarado Leyton, M. F. (2024). State violence and chilean theater during the chilean civil-military dictatorship. The case of the La Feria tent (1977). Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (23), 263–282. https://doi.org/10.7203/KAM.23.25912
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    134
  • ARTÍCULO PDF (Español)
    50

Issue

Section

Monográfico. Teatro y violencia política

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.