The performing bodies of post-dictatorship Argentina in the plays of Pompeyo Audivert and Pablo Caramelo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.23.26427

Keywords:

Theatre, Argentina, Dictatorship, Memories, Bodies

Abstract

This paper is presented as the partial result of a research project still in development, which aims to construct a cartography of contemporary theatre in the city of Buenos Aires produced in the last twenty years (2003-2023) and which seeks to account for how the city’s theatre has represented the logic and functioning of state terrorism, carried out by the civil-military dictatorship (1976-1983) in its different aspects. We investigate the works of the so-called “second generations” of actors, playwrights, and directors (Quílez Esteve, 2020). Specifically, we analyse four plays: Corredores (2022) and La vida compartida (2014/15), by actor, playwright, and director Pablo Caramelo, on the one hand, and Tabicados (Fuente: Trelew 22 de Agosto) (2017/2018) and Edipo en Ezeiza (2013/21), by creators Andrés Mangone and Pompeyo Audivert, on the other. We argue that these pieces elaborate fragmentary performative memories that appeal to dramaturgical figures and aesthetic procedures such as palimpsest, kaleidoscope, hypertextuality, and intertextuality (de Marinis, 1997; Pinta, 2013). They are characterised by their simultaneous critical readings of the political experience of the 1970s and the country’s subsequent post-dictatorship years. These plays constitute performative acts of memory (Taylor, 2012) by configuring the stage bodies of post-dictatorship Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maximiliano De la Puente, CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas)

Maximiliano Ignacio de la Puente es Licenciado en Ciencias de la Comunicación, Magíster en Comunicación y Cultura, y Doctor en Ciencias Sociales por la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Es Investigador Adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Es también autor y profesor. Se ha especializado en los estudios de las representaciones teatrales y las memorias escénicas del pasado reciente argentino, vinculadas a la última dictadura, así como en los estudios sobre las narrativas transmedia vinculadas al campo del documental audiovisual lineal y no lineal. Fue Becario Posd octoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Ha publicado artículos en revistas nacionales e internacionales en su especialización temática así como artículos de divulgación. Se desempeña como docente e investigador en la Universidad Nacional de las Artes, Universidad de Buenos Aires y Universidad Nacional de Tres de Febrero. Sus obras han obtenido distintos premios nacionales e internacionales, destacándose el Primer Premio del 5to Concurso Nacional de Obras de Teatro, Nueva Dramaturgia Argentina, organizado por el Instituto Nacional del Teatro, y el Premio Municipal de Literatura, Teatro y Música de la Ciudad de Buenos Aires, por Yace al caer la tarde y Acá y allá .

References

Amor, Pedro y Echeburúa, Enrique. “Memoria traumática: estrategias de afrontamiento adaptativas e inadaptativas”. Terapia psicológica 37 (2019).

 

Ares, Pablo y Risler, Julia (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de la creación colaborativa. Buenos Aires: Tinta Limón.

 

Audivert, Pompeyo (2019). El piedrazo en el espejo: teatro de la fuerza ausente. Libretto: Buenos Aires.


Bennett, Jill (2019). “Interiores y exteriores: trauma, afecto y arte”. Depetris Chauvin, Irene y Taccetta, Natalia (eds.). Afectos, historia y cultura visual: una aproximación indisciplinada. Buenos Aires: Prometeo Libros: 31-54.


Berlant, Laurent (2020). El optimismo cruel. Buenos Aires: Caja Negra.


Bevacqua, María Guillermina (2020). Deformances. Destellos de una cartografía teatral desobediente. Buenos Aires: Libretto.


Caramelo, Pablo (2023). Entrevista inédita. Buenos Aires.


Caramelo, Pablo (2022). Corredores. Buenos Aires, inédita.


Caramelo, Pablo (2014). La vida compartida. Buenos Aires, inédita.


Cegarra, José. “Fundamentos Teórico Epistemológicos de los Imaginarios Sociales”. Cinta moebio 43 (2012).


Colle, Raymond. “Cómo construir hipernovelas”. Revista Latina de Comunicación Social 63 (2008).


Deleuze, Gilles (1987). Foucault. Barcelona: Paidós.


De Marinis, Marco (1997). Comprender el teatro. Lineamientos para una nueva teatrología. Buenos Aires: Galerna.


Dubatti, Jorge (2012). Cien años de teatro argentino. Buenos Aires: Biblos-Fundación OSDE.


Garramuño, Florencia (2015). Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.


Gatti, Gabriel (2011). Identidades desaparecidas. Peleas por el sentido en los mundos de la desaparición forzada. Buenos Aires: Universidad Nacional de Tres de Febrero/Prometeo Libros.


Genette, Gerard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.


Giunta, Andrea (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? / When Does Contemporary Art Begin? Buenos Aires: Fundación arteBA.


Foucault, Michel (1996). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.


Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.


López, Liliana. “Poéticas del resto en la dramaturgia y la escena argentinas”. Mitologías hoy 17 (2018): 169-180.


Mari, Clara (2023). “Intertextualidad”. López, Liliana (ed.). Glosario del teatro contemporáneo: topología de la crítica teatral VII. Buenos Aires: Dramáticas UNA: 55-58.


Mundo, Daniel (2016). “Presentación”. Mundo, Daniel (ed.). 40 años no son nada. Dossier sobre la Dictadura para la Agencia de noticias Paco Urondo. Buenos Aires: Editorial Fackel.


Pérez, Mariana (2022). Fantasmas en la escena: Teatro y desaparición. Buenos Aires: Paidós.


Pinta, María Fernanda (2013). Teatro expandido en el Di Tella. La escena experimental argentina en los años 60. Buenos Aires: Biblos.


Pittaluga, Roberto. “La memoria según Trelew”. Cuadernos del CISH 19-20 (2006).


Quílez Esteve, Laia. "Hijos en escena. Teatro y posmemoria en la Argentina de la postdictadura". Athenea Digital, 20(3) (2020).


Raimondi, Marta (2008). “El teatro como espacio de resistencia en la Argentina de la postdictadura”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos (2008).


Rancière, Jacques (2010). El espectador emancipado. Manantial: Buenos Aires.


Real Academia Española. (2020). “Diccionario de la lengua española”.

 

Schwarzböck, Silvia (2016). Los espantos. Estética y postdictadura. Buenos Aires: Las cuarenta.


Taylor, Diana (2012). Performance. Buenos Aires: Asunto impreso.


Smith, Terry (2012). ¿Qué es el arte contemporáneo? Buenos Aires: Siglo XXI.


Smith, Terry (2011). Contemporary Art. World Currents. New Jersey: Pearson Education and Prentice Hall.

Published

2024-02-15

How to Cite

De la Puente, M. (2024). The performing bodies of post-dictatorship Argentina in the plays of Pompeyo Audivert and Pablo Caramelo. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (23), 167–187. https://doi.org/10.7203/KAM.23.26427
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    136
  • ARTÍCULO PDF (Español)
    59

Issue

Section

Monográfico. Teatro y violencia política

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.