Morphology of confinement: public space and scenic expressionism during the last military dictatorship in Argentina (1976-1983). The case of Visita (1977)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.23.26429

Keywords:

History of theatre in Buenos Aires, Theatre and politics, Last Argentine military dictatorship, Ricardo Monti, Jaime Kogan

Abstract

The following study aims to analyze the political resonances of the spatial conceptions in the play Visita (1977), written by Ricardo Monti and directed by Jaime Kogan at the Payró Theatre. In the first part of the study we will point out some specific features of the censorship device developed by the military regime and its impact on the structure of “public space”, as well as on the modes of production of the cultural field. Then, we will focus our analysis on the spatial conceptions that can be seen in the play, both at the level of the dramatic text and in the staging strategies deployed in the mise-en-scène. In both cases, we will observe the re-elaboration of a series of procedures linked to theatrical expressionism, which affected the characteristics of the performance and its spatial imaginaries. Our study is based on some theoretical assumptions elaborated by David Harvey (2006) and Edward Soja (2008, 2010) about the social construction of space, its articulation with the development of artistic productions and its political connotations. Both in their thematic aspects and in their formal dimension, the spatial imaginaries deployed by Visita can be read as a symptom and a metaphor of the obstruction of “public space” and the dynamics that social behaviour assumed during the last military regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugenio Schcolnicov, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Universidad de Buenos Aires (UBA)

Eugenio Schcolnicov es actor, docente e investigador en artes escénicas. Licenciado en Artes por la Universidad de Buenos Aires (UBA) y doctorando en Historia y Teoría de las Artes en la misma universidad. Su proyecto de tesis estudia las poéticas de dirección teatral en Buenos Aires durante la última dictadura militar (1976-1983). Se desempeña como docente de la materia “Historia del Teatro Universal / Historia del teatro II” en la carrera de Artes de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Es miembro del Instituto de Artes del Espectáculo "Dr. Raúl H. Castagnino"  (FILO:UBA) y del Grupo de estudios sobre teatro contemporáneo, política y sociedad en América Latina (IIGG:FSOC).

References

Altamirano, Carlos (1996). “Régimen autoritario y disidencia intelectual: la experiencia argentina”. Quiroga, Hugo y Tcach, César (eds.), A veinte años del golpe: con memoria democrática, Rosario: Homo Sapiens: 59-64.


Avellaneda, Andrés (1986). Censura, autoritarismo y cultura: Argentina 1960-1983/ 1 y 2. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.


Barthes, Roland (2009). Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.


Brates, Vivian (1989). “Teatro y censura en la Argentina”. Reflexiones sobre teatro latinoamericano del siglo veinte. Buenos Aires: Galerna/Lemcke Verlag: 219-240.


Calveiro, Pilar (2004). Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires: Colihue.


Driksell, Charles. “Theatre in Buenos Aires: 1976-77”. Latin American Theatre Review 11 (1978): 103-110.


Duhalde, Luis Eduardo (2013). El estado terrorista argentino. Buenos Aires: Colihue.


Dubatti, Jorge (2009). Concepciones de teatro: poéticas teatrales y bases epistemológicas. Buenos Aires: Colihue.


Dubatti Jorge (2012). Cien años de teatro argentino: desde 1910 a nuestros días. Buenos Aires: Biblos.


Egurza, Tito. “Teatros de San Telmo 1980”. Tito Egurza, Google Sites (2020).


Ferreyra, Sandra. (2012). Referencialidad, intencionalidad y disenso. Ricardo Monti y el teatro político de los setenta [Tesis de maestría]. Universidad de Buenos Aires.


Foster, D. “Semantic Relativity in Ricardo Monti’s La visita”. The American Hispanist 34-35 (1979): 17-20.


Graham-Jones, Jean. (2017). Exorcizar la historia. El teatro argentino bajo la dictadura. Buenos Aires: Instituto Nacional del Teatro.


Griskan, Liliana (2010). Las raíces simbólicas del teatro de Ricardo Monti. Paradigmas simbólicos de lo femenino [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional del Sur.


Habermas, Jürgen (1962). Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.


Harvey, David (1991). “The Public Sphere”. Chandra Mukerji y Michael Schudson (eds.), Rethinking Popular Culture. Contemporary Perspectives in Cultural Studies. Berkeley: Universidad de California: 398-404.


Harvey, David (1994 [2006]). “The Social Construction of Space and Time. A relational theory”. Geographical Review of Japan 67 (2): pp. 126-135.


Invernizzi, Hernán y Gociol, Judith. (2002). Un golpe a los libros. Represión a la cultura durante la última dictadura militar. Buenos Aires: Eudeba.


La Nación (10/03/1977). “Estrenase una obra premiada en España”.


La Rocca, Marina. “Collages performativos. Delirio y transgresión durante la última dictadura cívico-militar argentina”. Karpa, Cartografías críticas, 2 (2018b).

 

La Rocca, Marina (2020). “‘Más allá del apagón cultural’. Usos experimentales de la cultura de masas durante la última dictadura argentina”. Ramírez Llorenz, Fernando, Marrona, Mónica y Durán, Sergio (eds). Televisión y dictaduras en el Cono Sur : apuntes para una historiografía en construcción. Instituto de Investigaciones Gino Germani; Montevideo: Facultad de Información y Comunicación Udelar: 245-264.

 

Kogan, Jaime (1977). “El director y el trabajo con el autor”. Publicación de la Asociación de Directores Teatrales.


Lefebvre, Henri (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing Libros.


López, Liliana B. (2001). “El teatro de Ricardo Monti”. Pellettieri, O. (dir.). Historia del teatro argentino en Buenos Aires. Buenos Aires: Galerna: 156-164.


Manduca, Ramiro. “Teatro Abierto como punto de llegada. Resistencias teatrales moleculares en la última dictadura argentina”. Cuadernos del CILHA, 37 (2022a): 1-21.


Manduca, Ramiro (2022b). “Por una hora menos de sueño…”: militancias culturales vinculadas al partido socialista de los trabajadores en la ciudad de buenos aires durante la última dictadura (1976-1983). [Tesis de maestría]. Universidad de Buenos Aires.


Menazzi Canese, María Luján. “Ciudad en dictadura. Procesos urbanos en la ciudad de Buenos Aires durante la última dictadura militar (1976-1983)”. Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales 17 (2013): 741-798.


Monti, Ricardo (2008). Teatro. Tomo 3. Buenos Aires: Corregidor.


Novaro, Marcos y Palermo, Vicente (2003). La dictadura militar (1976-1983). Del golpe de Estado a la restauración democrática. Buenos Aires: Paidos.


O’Donnell, Guillermo (2017). Contrapuntos. Ensayos escogidos sobre autoritarismo y democratización. Buenos Aires: Prometeo Libros.


Ollier, María Matilde (2009). De la revolución a la democracia. Buenos Aires: Siglo XXI.


Pavis, Patrice (2018). El análisis de los espectáculos. Barcelona: Paidós.


Pellettieri, Osvaldo. “Un teatro de reflexión”. La escena latinoamericana 2 (1989): 75-78.


Pellettieri, Osvaldo (1995). “Introducción”. Teatro Latinoamericano de los 70. Autoritarismo, cuestionamiento y cambio. Buenos Aires: Corregidor: 17-19.


Pellettieri, Osvaldo y Rodriguez, Martín (2008). “Visita y Marathon: la afirmación de una poética propia”. Monti, R., Teatro. Tomo III. Buenos Aires: Corregidor: 9-27.


Pittaluga, Roberto (2010). “El pasado reciente argentino: interrogaciones en torno a dos problemáticas”. Bohoslavsky, Ernesto, Franco, Marina, Iglesias, Mariana y Lvovich, Daniel (ed.). Problemas de historia reciente del Cono Sur. 1. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento: 23-35.


Podol, Peter L. “Surrealism and the Grotesque in the Theatre o Ricardo Monti”. Latin American Theatre Review 1 (1980): 65-72.


Polgovsky, Mara. (2009). Cultura de catacumbas: grupos de estudio y disidencia intelectual en el Buenos Aires de la última dictadura. [Tesis de licenciatura]. Centro de Estudios Internacionales, El Colegio de México.


Quirós, Enrique. “Teatro Payró: quince años de pelearla”. El Porteño (25/01/1984): 35-37.


Rancière, Jacques. (2019). Disenso. Ensayos sobre estética y política. México: Fondo de Cultura Económica.


Risler, Julia. (2018). La acción psicológica: dictadura, inteligencia y gobierno de las emociones (1955-1981). Buenos Aires: Tinta Limón Ediciones.


Sánchez Trolliet, Ana. “En los parques: espacio público y cultura rock durante el tránsito de la dictadura a la democracia en Buenos Aires”. estudios del hábitat 16 (2018): 1-16.


Sarlo, Beatríz. (2014). “El campo intelectual: un espacio doblemente fracturado”. Sosnowski, Saúl (ed.). Represión y reconstrucción de una cultura: el caso argentino. Buenos Aires: Eudeba: 135-151.


Schenquer, Laura (ed.) (2022). Terror y consenso. Políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura. Buenos Aires: Edulp.


Schoo, Ernesto. “Ricardo Monti poetiza los ritos del horror”. La Opinión (18/03/1977).


Stevanovich, Emilio A. “Visita”. Siete Días (10/04/1977).


Soja, Edward (2010). “Tercer Espacio: extendiendo el alcance de la imaginación
geográfica”. Benach, Núria. y Albet, Abel (eds.). Edward Soja: La perspectiva postmoderna de un geógrafo radical. Barcelona: Icaria: 181-209.


Terán, Oscar (2007). Historia de las ideas en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.


Verzero, Lorena. “Performances y dictadura: paradojas de las relaciones entre arte y política”. En European Review of Artisct Studies 3 (2012): 19-33.


Verzero, Lorena. “Experiencias teatrales antes y durante la última dictadura argentina: conexiones estéticas, divergencias simbólicas”. Apuntes de teatro 135 (2013): 20-31.


Verzero, Lorena. (2014a). “Entre la clandestinidad y la Ostentación: Estrategias del activismo teatral bajo dictadura en Argentina”. Remedi, G. (ed.): El teatro fuera de los teatros. Reflexiones críticas desde el Archipiélago Teatral. Montevideo: CSIC: 87-105.


Verzero, Lorena. “La Escuela de Mimo Contemporáneo y Teatro Participativo: vínculos con prácticas teatrales militantes antes y durante la última dictadura”. Questión. Revista de periodismo y comunicación 41 (2014b): 91-98.


Villagra, Irene. . “Visita, de Ricardo Monti, aproximación al contexto histórico y político”. Palos y piedras 8 (2010): 1-7.
Williams, Raymond. (1997). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.

Published

2024-02-15

How to Cite

Schcolnicov, E. (2024). Morphology of confinement: public space and scenic expressionism during the last military dictatorship in Argentina (1976-1983). The case of Visita (1977). Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (23), 141–166. https://doi.org/10.7203/KAM.23.26429
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    149
  • ARTÍCULO PDF (Español)
    45

Issue

Section

Monográfico. Teatro y violencia política

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.