El exilio en primera persona. Un análisis del film Journal Inachevé de Marilú Mallet / Exile in the first person. An analysis of Journal Inachevé by Marilú Mallet
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.8.9144Keywords:
Cine, documental, exilio, dictadura, ChileAbstract
Este artículo estudia el proceso de recuperación de la cultura gallega en el exilio, la creación del proyecto empresarial del Laboratorio de Formas y la pervivencia del mismo, desde su puesta en marcha durante el franquismo hasta la democracia. Se aborda el importante papel que desempeñó para la recuperación de la memoria histórica gallega y se hace referencia a la difícil situación que está protagonizando.
Palabras clave: Exilio, Patrimonio, Políticas de la Memoria, Cultura, Democracia.
This article studies the process of recovery of Galician culture in exile, the creation of business project Laboratory methods and its survival, since Franco's dictatorship regime to democracy. It's an important role played for the recovery of the Galician historical memory, and it makes reference at the difficult situation presently.
Keywords: Exile, Heritage, Politics of Memory, Culture, Democracy.
Downloads
References
Abellán, José Luis. “El exilio como categoría cultural: implicaciones filosóficas”. Cuadernos Americanos Nueva Época 1 (1987).
Arfuch, Leonor (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Chanan, Michael (2007). The politics of Documentary. Londres: British Film Institute.
Choi, Domin (2013). “Elogio de la dificultad: notas sobre realismo y
narración en el cine argentino contemporáneo”. Andermann, Jens y
Fernández Bravo, Álvaro (comps.) La escena y la pantalla: cine contemporáneo y el retorno de lo real. Buenos Aires: Colihue: 65-75.
Comolli, Jean-Louis (2007). Ver y poder: La inocencia perdida: cine, televisión, ficción, documental. Buenos Aires: Aurelia Rivera – Nueva Librería.
Cuevas, Efrén (2005). “Diálogo entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica”. Torreiro, Casimiro y Cerdán, Josetxo (eds.) Documental y vanguardia. Madrid: Cátedra: 219-250.
Longfellow, Brenda (2016). “El lenguaje feminista en Journal Inachevé y Strass Café". Ramírez Soto, Elizabeth y Donoso Pinto, Catalina (eds.) Nomadías: el cine de Marilú Mallet, Valeria Sarmiento y Angelina Vázquez. Santiago de Chile: Metales pesados: 65-86.
Mallet, Marilú; Fajardo, Jorge; y González, Rodrigo (1975). Il n’y a pas d’oubli. Canadá: National Film Board of Canada (NFB).
Mallet, Marilú (1978). Los Borges. (s/d).
Mallet, Marilú (1982). Journal Inachevé. Canadá: Les Films de l’Atalante Inc., Radio-Quebec, L’Institut Québécois du Cinéma.
Mallet, Marilú (2003). La cueca sola. Canadá: Les Films de l’Atalante, National Film Board of Canada (NFB).
Mallet, Marilú (2016). Au pays de la muraille enneigée. Canadá: Les Films de l’Atalante.
Nichols, Bill (1993). “: Knowledge, Power, and the Body”. Renov, Michael (ed.) Theorizing Documentary. Londres – Nueva York: Routledge: 174-191.
Pick, Zuzana (1990). “Chilean Documentary: Continuity and Disjunction”.
Burton, Julianne (ed.) The Social Documentary in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press: 109-130.
Pick, Zuzana (1993). The New Latin American Cinema: a Continental Project. Austin: University of Texas Press.
Pick, Zuzana (1997). “Chilean Cinema in Exile, 1973-1986”. Martin,
Michael (ed.) New Latin American Cinema, v. 2. Detroit: Wayne State University Press: 423-440.
Piedras, Pablo (2014). El cine documental en primera persona. Buenos Aires: Paidós.
Pinto Veas, Iván (s/f). “Marilú Mallet: El error es lo propio tuyo y eso es lo único que hay que preservar”. La Fuga, Entrevistas.
Ramírez, Elizabeth (2010). “Estrategias para (no) olvidar: notas sobre dos documentales chilenos de la post-dictadura”. Aisthesis. Revista chilena de Investigaciones estéticas 47 (2010): 45-63.
Ramírez Soto, Elizabeth y Donoso Pinto, Catalina (2016). “Introducción”.
Ramírez Soto, Elizabeth y Donoso Pinto, Catalina (eds.) Nomadías: el cine de Marilú Mallet, Valeria Sarmiento y Angelina Vázquez. Santiago de Chile: Metales pesados: 13-37.
Ramírez Soto, Elizabeth y Donoso Pinto, Catalina (2016 b). “Conversaciones con las cineastas”. Ramírez Soto, Elizabeth y Donoso
Pinto, Catalina (eds.) Nomadías: el cine de Marilú Mallet, Valeria
Sarmiento y Angelina Vázquez. Santiago de Chile: Metales pesados: 245-288.
Rancière, Jacques (2011). El destino de las imágenes. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Roniger, Luis. “El exilio y su impacto en la reformulación de perspectivas identitarias, políticas e institucionales”. Revista de Ciencias Sociales 125 (2009): 83-101.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1024
-
Artículo (Español)593
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.