The Digital Gender Gap and Teaching of Natural Hazards in the training of Social Sciences Teachers
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.30.24712Keywords:
Teacher training, teaching digital competence, natural risks, Information and communications technology, Learning and Knowledge Technologies
Abstract
The current hyper-technified context points to the need to have digital competences, which train the citizens of the 21st century. For this purpose, it becomes essential to train future teachers in methodologies that take into account the correct inclusion of information and communication technologies in their classrooms. In the area of social sciences, together with digital competences, there is a need for training in content related to natural hazards, which provides the population with resources and knowledge in the face of catastrophes of this type. The purpose of this work is to show the perception that teachers in training have in relation to their digital lite- racy and their knowledge to teach natural hazards with technology. An exploratory and descriptive methodology has been used based on a Likert scale questionnaire. The sample is made up of 224 Primary Education degree and Secondary Education master’s students from two Spanish universities. The results indicate that there is little use of ICT during the training stage of future teachers. Likewise, the data show a lack of knowledge of the application of GIS and GIT resources in school classrooms and the perception of little training in these tools to prepare specific tasks that address content related to natural hazards. On the contrary, there is a positive opinion about the importance of training in these resources for teaching territorial problems such as floods.
Downloads
References
Argibay, J. C. (2009). Muestra en investigación cuantitativa. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 13–29. Descargado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=339630252001
Bosschaart, A., Van Der Schee, J., y Kuiper, W. (2016). Designing a flood-risk education program in the Netherlands. Journal of Environmental Education, 47 (4), 271–286. https://doi.org/10.1080/00958964.2015.1130013
Brown, M., Mccormack, M., Reeves, J., Brooks, C., Grajek, S., Bali, M., y Weber, N. (2020). 2020 EDUCAUSE Horizon Report TM Teaching and Learning Edition. Louisville: EDUCAUSE.
Buendía, L., Colás, M. P., y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
Cabero, J., y Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 16–30. Descargado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de Competencias Digitales Docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 4(2), 137–158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158
Cabero-Almenara, J., y Valencia-Ortiz, R. (2021). Reflexionando sobre la investigación educativa en TIC. Innovaciones Educativas, 23, 7–11. https://doi.org/10.22458/ ie.v23iEspecial.3761
Campos, R. (2021). Modelos de integración de la tecnología en la educación de personas que desempeñan funciones ejecutivas y de dirección: el TPACK y el SAMR. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1–27. https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42411
Carretero, S., Vuorikari, R., y Punie, Y. (2017). The Digital Competence Framework for Citizens With eight proficiency levels and examples of use (and others, Ed.). Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842
Castañeda, L., y Esteve, F. (2018). ¿Por qué es necesario repensar y definir la competencia docente para el mundo digital? RED Revista de Educación a Distancia, 56(6). http:// dx.doi.org/10.6018/red/56/6
Colomer, J. C. (2021). Homo videns: tecnología digital y finalidades socioeducativas de la enseñanza de la historia. Cliocanarias, 3. https://doi.org/10.53335/cliocanarias.2021.3.20
Colomer, J. C., Fuertes, C., y Parra, D. (2022). Tecnología educativa y enfoque sociocrítico en enseñanza de la Historia. ¿Dónde estamos? ¿Hacia dónde vamos. Con-ciencia social: Segunda Época, 5, 143–160. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.5.24271
CRED. (2019). Economic Losses, Poverty & Disasters (1998-2017). Descargado de https:// www.emdat.be
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Paris: UNESCO.
Em-Dat. (2021). EM-DAT Query Tool. The International Disasters Database. Centre for Research on the Epidemiology of Disasters. Descargado de https://public.emdat.be/ data
Emine, S., Emre, Ü., y Kamil, İ. (2014). Primary School Second Grade Teachers’ and Students’ Opinions on Media Literacy. Comunicar, 21(42), 119–127. http://dx.doi.org/10.3916/ C42-2014-11
Fernández, A. B., y Ibáñez, M. (2018). Más mujeres en los estudios de Informática una propuesta desde el departamento de formación y orientación laboral. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 11(1), 116–134. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.11.1.10624
Flores, M., Ortega, M. C., y Sánchez, M. C. (2021). Las nuevas tecnologías como estrategias innovadoras de enseñanza-aprendizaje en la era digital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.406051
Gil-Juárez, A., Feliu, J., y Vitores, A. (2012). Género y TIC: En torno a la brecha digital de género. Dígito de Athenea, 12, 3–9. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1137
Gómez-Trigueros, I. M., y Binimelis, J. (2020). Aprender y enseñar con la escala del mapa para el profesorado de la “generación Z”: la competencia digital docente. Ar@cne. Revista Electrónica de Recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, 24, 238. https://doi.org/10.1344/ara2020.238.30561
Gómez-Trigueros, I. M., Ortega-Sánchez, D., y García, R. (2021). Brecha digital de género y coeducación: claves conceptuales y orientaciones metodológicas. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España.
Gómez-Trigueros, I. M., Ponsoda, S., y Diez, R. (2021). Towards an insertion of technologies: the need to train in Digital Teaching Competence. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 10(3). https://doi.org/10.17583/rimcis.8652
Gómez-Trigueros, I. M., y Ruiz, M. (2020). La brecha digital de género en la formación del profesorado: análisis de la capacitación digital docente. En G. G. García, M. R. Navas- Parejo, C. R. Jiménez, y J. C. de la Cruz Campos (Eds.), Teoría y práctica en investigación educativa: una perspectiva internacional (pp. 1421–1433). Madrid: Dykinson.
Gómez-Trigueros, I. M., Ruiz-Bañuls, M., y Ortega-Sánchez, D. (2019). Digital Literacy of Teachers in Training: Moving from ICTs (In-formation and Communication Technologies) to LKTs (Learning and Knowledge Technologies). Education Sciences, 9(4), 274–274. https://doi.org/10.3390/educsci9040274
Gudmundsdottir, G. B., y Hatlevik, O. E. (2018). Newly qualified teachers’ professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41, 214–231. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085
INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional. Descargado de http://cort.as/-GHoN
IPCC. (2014). Climate Change 2013 and Climate Change 2014. Descargado de http://www.ipcc.ch/
Jacobi, P. R. (2005). Impactos socio-ambientales urbanos del riesgo de la búsqueda de la sustentabilidad: el caso de la Región Metropolitana de São Paulo. Ciudad y territorio: Estudios territoriales, 37 (145-6), 671–682. Descargado de https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/85774
Lechowicz, M., y Nowacki, T. (2014). School education as an element of natural disaster risk reduction. Prace i Studia Geograficzne, 55, 85–95.
Lee, Y., Kothuis, B. B., Sebastian, A., y Brody, S. (2019). Design of transformative education and authentic learning projects: Experiences and lessons learned from an international multidisciplinary research and education program on flood risk reduction. En and others (Ed.), ASEE Annual Conference and Exposition.
Lozina, A. A., y Pagliaricci, F. (2015). La escuela desde el barrio. Extensión en red, 6, 28–35.
Morote, A. F. (2017). El Parque Inundable La Marjal de Alicante (España) como propuesta didáctica para la interpretación de los espacios de riesgo de inundación. Didáctica Geográfica, 18, 211–230. Descargado de https://didacticageografica.age-geografia.es/ index.php/didacticageografica/article/view/390/363
Morote, A. F., y Hernández, M. (2021). Water and Flood Adaptation Education: From Theory to Practice. Water Productivity Journal, 1(3), 31–40.
Morote, A. F., Hernández, M., y Olcina, J. (2021). Are Future School Teachers Qualified to Teach Flood Risk? An Approach from the Geography Discipline in the Context of Climate Change. Sustainability, 13(15), 1–22. https://doi.org/10.3390/su13158560
Morote, A. F., y Olcina, J. (2021a). La enseñanza del riesgo de inundación en Bachillerato mediante Sistemas de Información Geográfica (SIG). El ejemplo del PATRICOVA en la Comunidad Valenciana (España). Anales de Geografía, 41(2), 431–461. https://doi.org/ 10.5209/aguc.79344
Morote, A. F., y Olcina, J. (2021b). La importancia de la enseñanza del cambio climático. Propuestas didácticas para la Geografía escolar. Estudios Geográficos, 82(291). https:// doi.org/10.3989/estgeogr.202189.089
Morote, A. F., y Pérez-Morales, A. (2019). La comprensión del riesgo de inundación a través del trabajo de campo: Una experiencia didáctica en San Vicente del Raspeig (Alicante). Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19, 609–631. Descargado de https://revistavegueta.ulpgc.es/ojs/index.php/revistavegueta
Mudavanhu, C. (2015). The impact of flood disasters on child education in Muzarabani District, Zimbabwe. Journal of Disaster Risk Studies, 6(1), 138–138. Descargado de https://jamba.org.za/index.php/jamba/article/view/138/285
OECD. (2021). Using Digital Technologies for Early Education during COVID-19: OECD Report for the G20 2020 Education Working Group. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/ 10.1787/fe8d68ad-en
ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. New York.
ONU. (2017). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2017. Nueva York.
Ortega, D., y Gómez, I. M. (2019). Massive Open Online Courses in the Initial Training of Social Science Teachers: Experiences, Methodological Conceptions, and Technological Use for Sustainable Development. Sustainability, 11(3), 578–578. https://doi.org/10.3390/su11030578
Pardo, A., Ruiz, M. A., y San-Martín, R. (2015). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud I (and others, Ed.). Madrid: Síntesis.
Raykov, T., y Marcoulides, G. A. (2017). Ecuation of true criterion validity for unidimensional multicomponent measuring instruments in longitudinal studies. Structural Equation Modeling, 24(4), 599–608. https://doi.org/10.1080/10705511.2016.1172486
Shah, A. A., Gong, Z., Ali, M., Sun, R., Naqvi, S. A. A., y Arif, M. (2020). Looking through the Lens of schools: Children perception, knowledge, and preparedness of flood disaster risk management in Pakistan. International Journal of Disaster Risk Reduction, 50, 101907–101907. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101907
Somolinos, A. (2018). El reflejo del patriarcado en la administración electrónica. En C. S. de Baranda Andújar (Ed.), Investigación joven con perspectiva de género III (pp. 20–32). Madrid: Universidad Carlos III de Madrid: Instituto de Estudios de Género.
Tsai, M. H., Chang, Y. L., Shiau, J. S., y Wang, S. M. (2020). Exploring the effects of a serious game-based learning package for disaster prevention education: The case of Battle of Flooding Protection. International Journal of Disaster Risk Reduction, 43, 101393– 101393. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2019.101393
Valdanha, D., y Jacobi, P. R. (2021). Etnoconservación y educación ambiental en Brasil: resistencias y aprendizaje en una comunidad tradicional. Praxis & Saber, 12(28), 11443– 11443.
Williams, S., Mcewen, L. J., y Quinn, N. (2017). As the climate changes: Intergenerational action-based learning in relation to flood education. The Journal of Environmental Education, 48(3), 154–171. https://doi.org/10.1080/00958964.2016.1256261
Yáñez, C., y Gómez-Trigueros, I. M. (2021). Experiencia innovadora internacional online para la introducción de la geografía y el patrimonio a través de Google EarthTM en la formación inicial del profesorado. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 5. Descargado de https://raco.cat/index.php/ RevistaCIDUI/article/view/387826
Zhong, S., Cheng, Q., Zhang, S., Huang, C., y Wang, Z. (2021). An impact assessment of disaster education on children’s flood risk perceptions in China: Policy implications for adaptation to climate extremes. Science of the total environment, 757 , 143761– 143761. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143761
Additional Files
Published
How to Cite
-
Abstract1997
-
Autoría (Español)8
-
Carta Editor (Español)10
-
PDF (Español)636
-
EPUB (Español)289
-
HTML (Español)611
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The Universitat de València is the editor of Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) and retains the copyright of all that is published in the journal, while it allows and favours reuse under a copyleft license.
- The originals published in this journal are – unless otherwise specified – under a Creative Commons License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) encourages authors to disseminate and give visibility to their research published in this journal. For this, REALIA wishes to inform that:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Self-archive: Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g. in institutional repositories or on their website) to promote greater visibility and citation, with an acknowledgement of its first publication in this journal.