Case study of an experience of educational innovation: Project Based Learning in an interdisciplinary way in the Primary Education degree program
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.32.27250Keywords:
Project-based Learning, pedagogical innovation, teaching method, interdisciplinarity, uni- versity education
Abstract
Higher education institutions have to adapt to the rapid technological, cultural, economic and demographic changes that are taking place throughout the world. An example of educational innovation when applied for the first time and being innovative and generating changes is Project Based Learning (PBL), where the students are the protagonists of their teaching-learning process, and the application of this methodology allows them to face every day or real situations. The use of this PBL has turned out to be a novel institutional commitment, due to the organizational management of the teaching staff and the interconnection of different areas of knowledge of the curriculum. The main objective of this research is to analyze an interdisciplinary PBL experience of two academic years carried out in the Primary Education Degree at the University of Deusto (Spain). For this purpose, a qualitative analysis of 27 semi-structured interviews with the participating students was carried out. The results indicate as advantages of PBL the interdisciplinarity, giving solutions to a real case, the significant learning and the development of professional competences for professional performance such as active listening, teamwork, and leadership. However, they have indicated, as well, that they feel lost and unmotivated in the process, mainly due to the lack of teamwork skills, lack of knowledge of how to search for information, teachers’ lack of presence in class and the lack of connection between the subjects of the curriculum. Thus, as improvement strategies, they propose to carry out teamwork dynamics, to improve teacher coordination and to readapt the project (deliveries, workload and evaluation criteria, among others).
Downloads
References
Aguirregabiria, J., y García-Olalla, A. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y desarrollo sostenible en el Grado de Educación Primaria. Enseñanza de las ciencias, 38(2), 5–24. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2717
Amo, E., Jareño, F., Lagos, G., y Tobarra, M. A. (2014). Las nuevas metodologías docentes y su repercusión en los planes de estudio. Innovar, 24(54), 231–249. https://doi.org/10.15446/ innovar.v24n54.46757
Arroyo, M. J., Pinedo, R., y de-la Iglesia, M. (2019). Coordinación docente e interdisciplinariedad para la adquisición de competencias en el Grado de Educación Primaria e Infantil: Percepciones de alumnado y profesorado. Tendencias Pedagógicas, 35, 102–117. https://doi.org/10.15366/tp2020.35.009
Bará, J., Domingo, J., y Valero, M. (2006). Taller de formación: Aprendizaje Basado en proyectos. En and others (Ed.), . Universitat Politècnica de Catalunya.
Barriga-Fray, J. I., Barriga-Fray, L. F., y Barriga-Fray, S. (2023). Interdisciplinariedad en la formación de competencias organizacionales en el docente universitario del idioma inglés. Bibliotecas, Anales de investigación, 19(2), 1–7. Descargado de http://revistas
.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/591/541
Beier, M. E., Kim, M. H., Saterbak, A., Leautaud, V., Bishnoi, S., y Gilberto, J. M. (2018). The effect of authentic project-based learning on attitudes and career aspirations in STEM. Journal of Research in Teacher Science, 56(1), 3–23. https://doi.org/10.1002/tea.21465
Bell-Rodríguez, R. F., Orozco-Fernández, I. I., Cachinell, B. M., y Marta, B.(2022).Interdisciplinariedad, aproximación conceptual y algunas implicaciones para la educación inclusiva. UNIANDES Episteme, 9(1), 101–116. Descargado de https:// revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2518/1976
Cañabate, D., Aymerich, M., Falgàs, M., y Gras, E. (2014). Metodologías docentes. Motivación y aprendizaje percibidos por los estudiantes universitarios. Educar, 50(2), 427–441. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.664
Cañal-De-León, P. (2002). La innovación educativa. Madrid: Akal.
Castellano, R., Rodríguez, J., y Ortiz, A. M. (2020). Validación de un cuestionario de ABP en Educación Secundaria: análisis de la formación e implementación en el aula. Revista Espacios, 41(39), 212–230. Descargado de https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/ a20v41n39p16.pdf
Chen, C. H., y Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71–81. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.11.001
De-Miguel, M., et al. (Eds.). (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo (España): MEC / UNIOVI.
Egido, I. (2007). El aprendizaje basado en problemas como innovación docente en la universidad: posibilidades y limitaciones. Educación y Futuro, 16, 85–100. Descargado de http://hdl.handle.net/11162/80219
Estalayo, A., Gordillo, S., Iglesias, A., y López, M. (2021). La historia del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP). En A. Pérez, E. Fonseca, y B. Lucas (Eds.), Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos Claves para su Implementación (pp. 5–8). La Rioja (España): Universidad de La Rioja.
Fernández, M., García, J. N., de Caso, A., Fidalgo, R., y Arias, O. (2006). El aprendizaje basado en problemas: revisión de estudios empíricos internacionales. Revista de Educación, 341, 397–418.
Fernández, R., Guerrero, E., Cebrián, S., y Ros, C. (2020). Innovación educativa universitaria y metodologías activas para el aprendizaje de las competencias específicas del grado. EDETANIA(58), 183–200. https://doi.org/10.46583/edetania_2020.58.723
Fernández-Cabezas, M. (2017). Aprendizaje basado en proyectos en el ámbito universitario: una experiencia de innovación metodológica en educación. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 2(1), 269–278. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.939
Fernández-Jiménez, C., López-Justicia, M. D., Fernández, M., y Polo, M. (2014). Aplicación del aprendizaje basado en problemas para la formación de alumnado de educación en la atención a la discapacidad. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 18(2), 335–352.
Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M. L., García-Peñalvo, F. J., y Balbín-Bastidas, A. M. (2019). Método para diseñar buenas prácticas de innovación educativa docente: Percepción del profesorado. V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. Madrid.
García-Merino, J. D., Urionabarrenetxea, S., y Bañales-Mallo, A. (2016). Cambios en metodologías docente y de evaluación: ¿mejoran el rendimiento del alumnado universitario? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 1–18. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5732949.pdf
García-Valcárcel, A., y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113–126. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Gilardi, G., Firpo, G., Giles, A., y Arca, D. D. (2021). Aprendizaje Basado en Proyectos: competencia científica y autorregulación del aprendizaje.. Descargado de https:// www.ces.edu.uy/files/2021/news/08/articulo-gilardi-firpo-giles-delarca-2021.pdf
González-Monteagudo, J. (2020). Reivindicación de la innovación educativa. Praxis Pedagógica, 20(26), 1–5. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.26.2020.1-5
Guo, P., Saab, N., Post, S. L., y Admiraal, W. (2020). A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures. International Journal of Educational Research, 102, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101586
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Holmes, V. L., y Hwang, Y. (2016). Exploring the effects of project-based learning in secondary mathematics education. The Journal of Educational Research, 109(5), 1–15. https://doi.org/10.1080/00220671.2014.979911
Homero, G., Sosa, M. R., y Martínez, F. (2018). Modelos didácticos en la educación superior: una realidad que se puede cambiar. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 447–469. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7732
Johnson, D., Johnson, R., y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. México: Editorial Paidós.
Juárez, H. M. (2011). Marco teórico, profesional y legal. En ME (Ed.), Estudio sobre la innovación educativa en España (pp. 21–53). Madrid.
Kokotsaki, D., Menzies, V., y Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733
Macanchí-Pico, M. L., Bélgica-Marlene, O. C., y Campoverde-Encalada, M. A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 12(1), 396–403.
Malpartida-Márquez, J. D. (2018). Efecto del Aprendizaje Basado en Proyectos en el logro de habilidades intelectuales en estudiantes del curso de contabilidad superior en una universidad pública de la región huánuco (Tesis de maestría) (Tesis de Master, Universidad Peruana Cayetano Heredia, Lima (Perú)). Descargado de https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/1515/Efecto_MalpartidaMarquez_Jose.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martí, J., Heydrich, M., Rojas, M., y Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT , 46(158), 11–21. Descargado de https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/ article/view/743
Martín, S., Catalina, M., y Salas, E. V. (2021). Apuntes sobre la innovación educativa en el nivel universitario. . CEMA Working Papers: Serie Documentos de Trabajo (Vol. 794). Universidad del CEMA. Descargado de https://ideas.repec.org/p/cem/doctra/794.html
Martín-Peña, M. L., Díaz-Garrido, E., y Sánchez-López, J. M. (2015). Coordinación interdisciplinar mediante aprendizaje basado en problemas. Una aplicación en las asignaturas dirección de producción y estadística empresarial. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 163–178. https://doi.org/10.6018/rie.33.1.179741
Martínez, S. R., Fernández, S. R., Martínez, M. B., Rodríguez, A. P., y Mª. (2020). Las metodologías empleadas en la innovación educativa. Aula de Encuentro, 22(1), 57–80. https://doi.org/10.17561/ae.v22n1.3
Medina-Nicolalde, M. A., y Tapia-Calvopiña, M. P. (2017). El aprendizaje Basado en Proyectos. Una oportunidad para trabajar interdisciplinariamente. OLIMPIA, Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(46), 236–246. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6220162.pdf
MEE. (1999). Declaración de Bolonia. Descargado de https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/boloniaeees/documentos/02que/declaracionbolonia.pdf?documentId= 0901e72b8004aa6a
Miles, M., Huberman, M., y Saldaña, J. (2020). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. USA: SAGE.
Molina-Torres, M. P. (2019). El Aprendizaje Basado en Proyectos en la formación metodológica del profesorado del Grado de Educación Primaria. Enseñanza & Teaching, 37 (1), 123–137. https://doi.org/10.14201/et2019371123137
MU. (2023). Proyecto de Orden UNI/XXX/2023, de XX de X, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los planes de estudios conducentes a la obtención de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestra/o en Educación Primaria. Descargado de https://www.universidades.gob.es/wp-content/ uploads/2023/02/AIP13_Proyecto-Orden-Educacion-Primaria.pdf
Pacheco-Salazar, B. (2020, 3 de agosto). Siete claves para la innovación educativa (Vol. 3). Descargado de https://elpais.com/elpais/2020/07/31/planeta_futuro/1596204508_015285.html
Pecore, J. L. (2015). From Kilpatrick’s project method to project-based learning. International handbook of progressive education, 1(25), 155–171.
Ralph, R. A. (2015). Post secondary Project-Based Learning in Science. Technology, Engineering and Mathematics. Journal of Technology and Science Education, 6(1), 26–35. https://doi.org/10.3926/jotse.155
Reverte, J., Gallego, A. J., Molina-Carmona, R., y Satorre, R. (2007). El Aprendizaje Basado en Proyectos como modelo docente. Experiencia interdisciplinar y herramientas Groupware. XIII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática. Teruel: Escuela Universitaria Politécnica de Teruel. Descargado de http://hdl.handle.net/10045/1808
Ruiz-Rosa, I., Gutiérrez-Taño, D., y García-Rodríguez, F. J. (2021). Project-Based Learning as a tool to foster entrepreneurial competences (El Aprendizaje Basado en Proyectos como herramienta para potenciar la competencia emprendedora). Culture and Education, 33(2), 316–344. https://doi.org/10.1080/11356405.2021.1904657
Sánchez, P., y Rey, A. (2018). Guía para innovar en la Junta de Andalucía (and others, Ed.). Instituto Andaluz de Administración Pública. Descargado de https://ws168.juntadeandalucia.es/iaap/guiainnovacion/wp-content/uploads/sites/9/2018/07/guia_v6.pdf
Sousa, D. A. (1995). How the Brain Learns. Reston (VA): The National Association of Secondary School Principals.
Tsybulsky, D., y Muchnik-Rozanov, Y. (2023). The contribution of a project-based learning course, designed as a pedagogy of practice, to the development of preservice teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 124, 1–8. https://doi.org/10.1016/ j.tate.2023.104020
Vega, V. (2012, 3 de 12). Descargado de https://www.edutopia.org/pbl-research-learning-outcomes
Zabalza, M. A. (2011). Metodología docente. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 75–98. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6150
Zambrano-Briones, M. A., Hernández-Díaz, A., y Mendoza-Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Revista Conrado, 18(84), 172–182.Descargado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2223
Additional Files
Published
How to Cite
-
Abstract1230
-
Datos autor y artículo (Español)8
-
PDF (Español)689
-
EPUB (Español)185
-
HTML (Español)388
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The Universitat de València is the editor of Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) and retains the copyright of all that is published in the journal, while it allows and favours reuse under a copyleft license.
- The originals published in this journal are – unless otherwise specified – under a Creative Commons License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) encourages authors to disseminate and give visibility to their research published in this journal. For this, REALIA wishes to inform that:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Self-archive: Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g. in institutional repositories or on their website) to promote greater visibility and citation, with an acknowledgement of its first publication in this journal.