Case study of an experience of educational innovation: Project Based Learning in an interdisciplinary way in the Primary Education degree program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.32.27250

Keywords:

Project-based Learning, pedagogical innovation, teaching method, interdisciplinarity, uni- versity education

Abstract

Higher education institutions have to adapt to the rapid technological, cultural, economic and demographic changes that are taking place throughout the world. An example of educational innovation when applied for the first time and being innovative and generating changes is Project Based Learning (PBL), where the students are the protagonists of their teaching-learning process, and the application of this methodology allows them to face every day or real situations. The use of this PBL has turned out to be a novel institutional commitment, due to the organizational management of the teaching staff and the interconnection of different areas of knowledge of the curriculum. The main objective of this research is to analyze an interdisciplinary PBL experience of two academic years carried out in the Primary Education Degree at the University of Deusto (Spain). For this purpose, a qualitative analysis of 27 semi-structured interviews with the participating students was carried out. The results indicate as advantages of PBL the interdisciplinarity, giving solutions to a real case, the significant learning and the development of professional competences for professional performance such as active listening, teamwork, and leadership. However, they have indicated, as well, that they feel lost and unmotivated in the process, mainly due to the lack of teamwork skills, lack of knowledge of how to search for information, teachers’ lack of presence in class and the lack of connection between the subjects of the curriculum. Thus, as improvement strategies, they propose to carry out teamwork dynamics, to improve teacher coordination and to readapt the project (deliveries, workload and evaluation criteria, among others).

Downloads

Author Biography

Jessica Paños-Castro, Universidad de Deusto

Departamento de Educación

References

Aguirregabiria, J., y García-Olalla, A. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y desarrollo sostenible en el Grado de Educación Primaria. Enseñanza de las ciencias, 38(2), 5–24. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2717

Amo, E., Jareño, F., Lagos, G., y Tobarra, M. A. (2014). Las nuevas metodologías docentes y su repercusión en los planes de estudio. Innovar, 24(54), 231–249. https://doi.org/10.15446/ innovar.v24n54.46757

Arroyo, M. J., Pinedo, R., y de-la Iglesia, M.    (2019).    Coordinación docente e interdisciplinariedad para la adquisición de competencias en el Grado de Educación Primaria e Infantil: Percepciones de alumnado y profesorado. Tendencias Pedagógicas, 35, 102–117. https://doi.org/10.15366/tp2020.35.009

Bará, J., Domingo, J., y Valero, M. (2006). Taller de formación: Aprendizaje Basado en proyectos. En and others (Ed.), . Universitat Politècnica de Catalunya.

Barriga-Fray, J. I., Barriga-Fray, L. F., y Barriga-Fray, S. (2023). Interdisciplinariedad en la formación de competencias organizacionales en el docente universitario del idioma inglés. Bibliotecas, Anales de investigación, 19(2), 1–7. Descargado de http://revistas
.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/591/541

Beier, M. E., Kim, M. H., Saterbak, A., Leautaud, V., Bishnoi, S., y Gilberto, J. M. (2018). The effect of authentic project-based learning on attitudes and career aspirations in STEM. Journal of Research in Teacher Science, 56(1), 3–23. https://doi.org/10.1002/tea.21465

Bell-Rodríguez, R. F., Orozco-Fernández, I. I., Cachinell, B. M., y Marta, B.(2022).Interdisciplinariedad, aproximación conceptual y algunas implicaciones para la educación inclusiva. UNIANDES Episteme, 9(1), 101–116. Descargado de https:// revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2518/1976

Cañabate, D., Aymerich, M., Falgàs, M., y Gras, E. (2014). Metodologías docentes. Motivación y aprendizaje percibidos por los estudiantes universitarios. Educar, 50(2), 427–441. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.664

Cañal-De-León, P. (2002). La innovación educativa. Madrid: Akal.

Castellano, R., Rodríguez, J., y Ortiz, A. M. (2020). Validación de un cuestionario de ABP en Educación Secundaria: análisis de la formación e implementación en el aula. Revista Espacios, 41(39), 212–230. Descargado de https://www.revistaespacios.com/a20v41n39/ a20v41n39p16.pdf

Chen, C. H., y Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71–81. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.11.001

De-Miguel, M., et al. (Eds.). (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo (España): MEC / UNIOVI.

Egido, I. (2007). El aprendizaje basado en problemas como innovación docente en la universidad: posibilidades y limitaciones. Educación y Futuro, 16, 85–100. Descargado de http://hdl.handle.net/11162/80219

Estalayo, A., Gordillo, S., Iglesias, A., y López, M. (2021). La historia del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP). En A. Pérez, E. Fonseca, y B. Lucas (Eds.), Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos Claves para su Implementación (pp. 5–8). La Rioja (España): Universidad de La Rioja.

Fernández, M., García, J. N., de Caso, A., Fidalgo, R., y Arias, O. (2006). El aprendizaje basado en problemas: revisión de estudios empíricos internacionales. Revista de Educación, 341, 397–418.

Fernández, R., Guerrero, E., Cebrián, S., y Ros, C. (2020). Innovación educativa universitaria y metodologías activas para el aprendizaje de las competencias específicas del grado. EDETANIA(58), 183–200. https://doi.org/10.46583/edetania_2020.58.723

Fernández-Cabezas, M. (2017). Aprendizaje basado en proyectos en el ámbito universitario: una experiencia de innovación metodológica en educación. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 2(1), 269–278. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.939

Fernández-Jiménez, C., López-Justicia, M. D., Fernández, M., y Polo, M. (2014). Aplicación del aprendizaje basado en problemas para la formación de alumnado de educación en la atención a la discapacidad. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 18(2), 335–352.

Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M. L., García-Peñalvo, F. J., y Balbín-Bastidas, A. M. (2019). Método para diseñar buenas prácticas de innovación educativa docente: Percepción del profesorado. V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. Madrid.

García-Merino, J. D., Urionabarrenetxea, S., y Bañales-Mallo, A. (2016). Cambios en metodologías docente y de evaluación: ¿mejoran el rendimiento del alumnado universitario? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 1–18. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5732949.pdf

García-Valcárcel, A., y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113–126. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.246811

Gilardi, G., Firpo, G., Giles, A., y Arca, D. D. (2021). Aprendizaje Basado en Proyectos: competencia científica y autorregulación del aprendizaje.. Descargado de https:// www.ces.edu.uy/files/2021/news/08/articulo-gilardi-firpo-giles-delarca-2021.pdf

González-Monteagudo, J. (2020). Reivindicación de la innovación educativa. Praxis Pedagógica,  20(26),  1–5.  https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.26.2020.1-5

Guo, P., Saab, N., Post, S. L., y Admiraal, W. (2020). A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures. International Journal of Educational Research, 102, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101586

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Holmes, V. L., y Hwang, Y. (2016). Exploring the effects of project-based learning in secondary mathematics education. The Journal of Educational Research, 109(5), 1–15. https://doi.org/10.1080/00220671.2014.979911

Homero, G., Sosa, M. R., y Martínez, F. (2018). Modelos didácticos en la educación superior: una realidad que se puede cambiar. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 447–469. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7732

Johnson, D., Johnson, R., y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. México: Editorial Paidós.

Juárez, H. M. (2011). Marco teórico, profesional y legal. En ME (Ed.), Estudio sobre la innovación educativa en España (pp. 21–53). Madrid.

Kokotsaki, D., Menzies, V., y Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733

Macanchí-Pico, M. L., Bélgica-Marlene, O. C., y Campoverde-Encalada, M. A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 12(1), 396–403.

Malpartida-Márquez, J. D.    (2018).    Efecto del Aprendizaje Basado en Proyectos en el logro de habilidades intelectuales en estudiantes del curso de contabilidad superior en una universidad pública de la región huánuco (Tesis de maestría) (Tesis de Master, Universidad Peruana Cayetano Heredia, Lima (Perú)).    Descargado de https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/1515/Efecto_MalpartidaMarquez_Jose.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martí, J., Heydrich, M., Rojas, M., y Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT , 46(158), 11–21. Descargado de https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/ article/view/743

Martín, S., Catalina, M., y Salas, E. V. (2021). Apuntes sobre la innovación educativa en el nivel universitario. . CEMA Working Papers: Serie Documentos de Trabajo (Vol. 794). Universidad del CEMA. Descargado de https://ideas.repec.org/p/cem/doctra/794.html

Martín-Peña, M. L., Díaz-Garrido, E., y Sánchez-López, J. M. (2015). Coordinación interdisciplinar mediante aprendizaje basado en problemas. Una aplicación en las asignaturas dirección de producción y estadística empresarial. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 163–178. https://doi.org/10.6018/rie.33.1.179741

Martínez, S. R., Fernández, S. R., Martínez, M. B., Rodríguez, A. P., y Mª. (2020). Las metodologías empleadas en la innovación educativa. Aula de Encuentro, 22(1), 57–80. https://doi.org/10.17561/ae.v22n1.3

Medina-Nicolalde, M. A., y Tapia-Calvopiña, M. P. (2017). El aprendizaje Basado en Proyectos. Una oportunidad para trabajar interdisciplinariamente. OLIMPIA, Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(46), 236–246. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6220162.pdf

MEE. (1999). Declaración de Bolonia. Descargado de https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/boloniaeees/documentos/02que/declaracionbolonia.pdf?documentId= 0901e72b8004aa6a

Miles, M., Huberman, M., y Saldaña, J. (2020). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. USA: SAGE.
Molina-Torres, M. P.  (2019).    El Aprendizaje Basado en Proyectos en la formación metodológica del profesorado del Grado de Educación Primaria. Enseñanza & Teaching, 37 (1), 123–137. https://doi.org/10.14201/et2019371123137
MU. (2023). Proyecto de Orden UNI/XXX/2023, de XX de X, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los planes de estudios conducentes a la obtención de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestra/o en Educación Primaria. Descargado de https://www.universidades.gob.es/wp-content/ uploads/2023/02/AIP13_Proyecto-Orden-Educacion-Primaria.pdf
Pacheco-Salazar, B. (2020, 3 de agosto). Siete claves para la innovación educativa (Vol. 3). Descargado de https://elpais.com/elpais/2020/07/31/planeta_futuro/1596204508_015285.html

Pecore, J. L. (2015). From Kilpatrick’s project method to project-based learning. International handbook of progressive education, 1(25), 155–171.

Ralph, R. A. (2015). Post secondary Project-Based Learning in Science. Technology, Engineering and Mathematics. Journal of Technology and Science Education, 6(1), 26–35. https://doi.org/10.3926/jotse.155

Reverte, J., Gallego, A. J., Molina-Carmona, R., y Satorre, R. (2007). El Aprendizaje Basado en Proyectos como modelo docente. Experiencia interdisciplinar y herramientas Groupware. XIII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática. Teruel: Escuela Universitaria Politécnica de Teruel. Descargado de http://hdl.handle.net/10045/1808

Ruiz-Rosa, I., Gutiérrez-Taño, D., y García-Rodríguez, F. J. (2021). Project-Based Learning as a tool to foster entrepreneurial competences (El Aprendizaje Basado en Proyectos como herramienta para potenciar la competencia emprendedora). Culture and Education, 33(2), 316–344. https://doi.org/10.1080/11356405.2021.1904657

Sánchez, P., y Rey, A. (2018). Guía para innovar en la Junta de Andalucía (and others, Ed.). Instituto Andaluz de Administración Pública. Descargado de https://ws168.juntadeandalucia.es/iaap/guiainnovacion/wp-content/uploads/sites/9/2018/07/guia_v6.pdf

Sousa, D. A. (1995). How the Brain Learns. Reston (VA): The National Association of Secondary School Principals.

Tsybulsky, D., y Muchnik-Rozanov, Y. (2023). The contribution of a project-based learning course, designed as a pedagogy of practice, to the development of preservice teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 124, 1–8. https://doi.org/10.1016/ j.tate.2023.104020

Vega, V. (2012, 3 de 12). Descargado de https://www.edutopia.org/pbl-research-learning-outcomes

Zabalza, M. A. (2011). Metodología docente. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 75–98. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6150

Zambrano-Briones, M. A., Hernández-Díaz, A., y Mendoza-Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Revista Conrado, 18(84), 172–182.Descargado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2223

Additional Files

Published

2024-01-22

How to Cite

Paños-Castro, J., & Etxeberria-Illarregi, B. (2024). Case study of an experience of educational innovation: Project Based Learning in an interdisciplinary way in the Primary Education degree program. Research in Education and Learning Innovation Archives, (32), 75–90. https://doi.org/10.7203/realia.32.27250
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1230
  • Datos autor y artículo (Español)
    8
  • PDF (Español)
    689
  • EPUB (Español)
    185
  • HTML (Español)
    388

Issue

Section

ARTICLES

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.