Lights and Shadows of Early Childhood Education (0 to 3) in Andalusia: Acces Conditions to Reception and Schooling

Authors

  • Manuel Ángel Río Ruiz Universidad de Sevilla
  • Rubén Martín Gimeno Universidad Pablo de Olavide
  • María Ortega Gómez Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.15.1.22990

Keywords:

Educación Infantil 0-3, Privatización educativa, Calidad educativa, Desigualdad educativa

Abstract

This article examines different aspects of 0–3-year-old pre-school education in Andalusia. It analyses the characteristics and recent history of the model implemented here in the context of state-wide 0–3-year-old education. The analysis reveals a great recent expansion of schooling in all the years of this cycle but based on the proliferation of an offer of underfinanced private subsidized children’s centres, in economic difficulties, very conditioned by this to meet minimum assistance projects. All of this often limits the pedagogical quality and efficiency that are increasingly demanded for this cycle. The analysis also identifies exclusions for economic reasons, but these have a lower impact on the most vulnerable families with fewer resources below the poverty line than families from the lower classes who exclude themselves or delay enrolment as much as possible due to the lack of subsidies, economic incentives, and the right to free places. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Ángel Río Ruiz, Universidad de Sevilla

Profesor titular de la Universidad de Sevilla, departamento de sociología

Rubén Martín Gimeno, Universidad Pablo de Olavide

Profesor asociado en la Universidad Pablo de Olavide

María Ortega Gómez, Universidad de Sevilla

Doctoranda en la Universidad de Sevilla

References

Abrassart, Aurélien y Bonoli, Giuliano (2015). Availability, Cost or Culture? Obstacles to Childcare Services for Low-Income Families. Journal of Social Policy, 44(4), 787-806. DOI:10.1017/S0047279415000288

Andrés-Candelas, Mario y Rogero-García, Jesús (2019). Public and household spending in private, publicly-funded private and public schools in Spain during the Economic Crisis (2007-2012). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, 1-15. DOI:10.24320/redie.2019.21.e18.1756

Bonal, Xavier y Scandurra, Rosario (2019). Equidad y educación en España. Diagnóstico y prioridades. Universidad Autónoma de Barcelona (en línea). https://www.kaidara.org/wp-content/uploads/2020/01/Informe-Equidad-y-educaci%C3%B3n-en-Espa%C3%B1a-diciembre-2019.pdf

Bonoli, Giuliano; Cantillon, Bea y Van Lancker, Wim (2017). Social Investment and the Matthew Effect. En Hemerijck, A. (ed.). The Uses of Social Investment. Oxford: Oxford University Press. DOI:10.1093/oso/9780198790488.003.0005

Castellanos, Cristina y Perondi, Ana Carolina (2018). Diagnóstico sobre el primer ciclo de Educación Infantil en España (0 a 3 años). Propuesta de implantación de un sistema de Educación Infantil de calidad y cobertura universal. Estudio de viabilidad económica de la reforma propuesta y de sus impactos socio-económicos. Papeles de trabajo, 3 (en línea). https://www.ief.es/docs/destacados/publicaciones/papeles_trabajo/2018_03.pdf

Defensor del pueblo andaluz (2017). Educación Infantil 0-3 años. En Defensor del pueblo andaluz. Informe anual (en línea). http://www.defensordelpuebloandaluz.es/sites/default/files/informe-anual-2017/index.php/informe-anual-completo-indice/capitulo-1-actividad-por-materias/1-4-indice/1-4-educacion/1-4-2-analisis-de-las-quejas-admitidas-a-tramite-ensenanzas-no-universitarias/1-4-2-1-educacion-infantil-anos

Garrido, Asunción (2021). La inspección educativa en el primer ciclo de Educación Infantil. Bilbao, Rubric

González, Amparo; León, Sandra y Moreno, Francisco Javier (2019). Combatir la pobreza infantil en España y en Europa. En Cabo, F. y González, C. (eds.). Informe social. Desigualtats davant d’un futur incert. (31-42). Fundació Rafael Campalans

Heckman, James, J. (2011). The economics of Inequality: the value of early childhood education. American Educator, 35(1), 31-35.

Ibáñez, Zyab y León, Margarita (2014). Early Childhood Education and Care Provision in Spain. En León, M. (ed.). The Transformation of Care in European Societies. New York: Palgrave Macmillan.

León, Margarita y Muñoz, Carolina (2016). Servicios de Atención la Infancia ¿política asistencial o educativa? En León, M. (coord.). Empleo y maternidad. Obstáculos y desafíos a la conciliación de la vida laboral y familiar. Institut de Govern i Polítiques Públiques (en línea) https://igop.uab.cat/wp-content/uploads/2016/01/Informe-FUNCAS-IGOP.pdf

Mancebón, María Jesús; Ximénez de Embún, Domingo y Villar Adriano (2018). Evaluación del efecto de la escolarización temprana sobre las habilidades cognitivas y no cognitivas de los niños de cinco/seis años. Hacienda pública española, 226, 123–153. DOI: 10.7866/HPE-RPE.18.3.5

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2021). Datos y Cifras. Curso escolar 2020/2021. Madrid: Gobierno de España.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2021). Estadística de las Enseñanzas no universitarias. Alumnado matriculado. Curso 2020-2021. Datos Avance. Madrid: Gobierno de España

Melhuish, Edward; Ereky–Stevens, Katharina; Petrogiannis, Konstantinos; Ariescu, Anamaria; Penderi, Efthymia; Rentzou, Konstantina; Tawell, Alice; Leseman, Paul y Broekhuisen, Martine (2015). A Review of Research on the Effects of Early Childhood Education and Care on Child Development. CARE Project Report.

OCDE, (2021). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2021. Informe Español. Ministerio de Educación y Formación Profesional (en línea). https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:3922aacd-04c0-45ac-b8d4-4aebb9b96ab5/panorama-2021-papel.pdf

Pavolini, Emmanuele y Van Lancker, Wim (2018) The Matthew Effect in Childcare use: a matter of policies or preferences? Journal of European Public Policy, 25(6), 878-89. DOI: 10.1080/13501763.2017.1401108

Río-Ruiz, Manuel Ángel y Martín-Gimeno, Rubén (2017). Desigualdades educativas en Andalucía. En I Informe del Observatorio de Desigualdad de Andalucía (133-161). Junta de Andalucía y OXFAM Intermón (en línea). https://observatoriodesigualdadandalucia.org/recursos/i-informe-oda.

Romero-Balsas, Pedro; Rogero-García, Jesús; y Meil, Gerardo (2022). Permisos parentales no remunerados y escuelas infantiles: ¿son recursos de conciliación sustitutivos o complementarios?. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 177, 111-126. DOI: 10.5477/cis/reis.177.111

Save The Children (2019). Donde empieza todo. Educación Infantil de 0 a 3 años para igualar oportunidades (en línea) https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/donde_todo_empieza_0.pdf

Save The Children (2021). COVID-19: Cerrar la brecha. Impacto educativo y propuestas de equidad para la desescalada (en línea) https://www.savethechildren.es/sites/default/files/2020-05/COVID19Cerrarlabrecha.pdf

Schleicher, Andreas (2019). Helping our Youngest to Learn and Grow: Policies for Early Learning. International Summit on the Teaching Profession. Paris: OECD

Valdés, Manuel, T.; Sancho Gargallo, Miguel Ángel y De Esteban Villar, Mercedes (2021). Indicadores Comentados sobre el estado del sistema educativo español. Fundación Europea Sociedad y Educación

Van Belle, Janna. (2016). Early Childhood Education and Care (ECEC) and its long–term effects on educational and labour market outcomes. Santa Monica: RAND.

Van Huizen, Thomas; Dumhs, Lisa y Plantenga, Janneke (2016). A Cost–Benefit Analysis of Universal Preschool Education. Evidence from a Spanish Reform. USE Discussion Paper Series (16–11), 1-29

Vandenbroeck, Michel; Lenaerts, Karolien y Beblavý, Miroslav (2018) Benefits of Early Childhood Education and Care and the conditions for obtaining them. EENEE Analytical Report, 32, 1-87. DOI: 10.2766/20810

Published

2022-01-31

How to Cite

Río Ruiz, M. Ángel, Martín Gimeno, R., & Ortega Gómez, M. (2022). Lights and Shadows of Early Childhood Education (0 to 3) in Andalusia: Acces Conditions to Reception and Schooling. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 15(1), 127–151. https://doi.org/10.7203/RASE.15.1.22990
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1487
  • PDF (Español)
    855

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.