Access to the Degree in Sociology at the Universitat de València: exploring practical reasons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.16.3.27358

Keywords:

Sociology, university, access, attitudes, motivations

Abstract

The main objective of this contribution is to find out what are the motivations for accessing to the Bachelor's Degree in Sociology at the University of Valencia. To this end, a comparative analysis is carried out between the data from the University of Valencia and the average of the public on-site universities on the percentage of places taken up and the percentage of first-choice enrolments out of the total number of places taken up, which information is obtained from data from the Ministry of Universities. A questionnaire was also carried out among Sociology graduates, as well as two discussion groups with first and fourth year undergraduate students. In both cases, the aim was to find out, among other questions, the reasons why they decided to take a degree in Sociology, as well as the ways of accessing it. The main results obtained point to a certain parallelism in the percentages of occupation and first choices in enrolments for the Universitat de València and the Spanish universities as a whole. On the other hand, it is observed that the majority of people who access the Degree in Sociology do so through the university entrance exams and the motivations vary from those who indicate that they access the degree because they are interested in social and political issues, to those who do so because they have not been able to access the degrees they wanted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2005). Libro Blanco. Título de Grado Ciencias Políticas y de la Administración, Sociología y Gestión y Administración Pública (en línea). http://www.aneca.es/var/media/150260/libroblanco_politicas_def.pdf, consultado el 19 de junio de 2023.

 

Alonso Benito, Luis Enrique (1998). La mirada cualitativa en sociología. Madrid: Fundamentos.

 

Beltrán Llavador, José y García Calavia, Miguel Ángel (2021). Sociología en las aulas. (en línea). https://www.levante-emv.com/opinion/2021/08/23/sociologia-aulas-56447617.html, consultado el 23 de agosto de 2022.

 

Beltrán Llavador, José; Mar Venegas Medina (coords.); Alícia Villar Aguilés, Sergio Andrés Cabello, Diana Jareño Ruiz y Pablo de Gracia Soriano (2020). Educar en época de confinamiento: la tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación - RASE, 13(2), especial COVID-19, 92-104. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187

 

Bourdieu, Pierre (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

 

Callejo Gallego, Javier (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel.

 

Colectivo IOÉ (2010). ¿Para qué sirve el grupo de discusión? Una revisión crítica del uso de técnicas grupales en los estudios sobre migraciones. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales (19), 73-99.

 

Facultat de Ciències Socials. Universitat de València (2022b). VI Jornada: La Perspectiva Sociològica en el Curriculum de l'Educació Secundària (en línea). https://www.uv.es/uvweb/sociales/ca/actualitat/vi-jornadaperspectiva-sociologica-curriculum-educacio-secundaria-1285923210882/Novetat.html?id=1286267276251, consultado el 29 de junio de 2022.

 

Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València (2023a). IX Concurs 'Comprendre la Societat amb Ciències Socials'. Curs 2022-2023 (en línea). https://www.uv.es/uvweb/sociales/ca/actualitat/ix-concurs-comprendre-societat-ciencies-socials-curs-2022-2023-1285923210882/Novetat.html?id=1286292845888, consultado el 21 de junio de 2023

 

Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València (2023b). Grado en Sociología (en línea). https://www.uv.es/uvweb/grado-sociologia/es/se-estudia/plan-estudios/plan-estudios/grado-sociologia-1285943137046/Titulacio.html?id=1285847461460&p2=2-2, consultado el 5 de julio de 2023.

 

Fernández Enguita, Mariano (1989). “El rechazo escolar: ¿Alternativa o trampa social?” en Félix Ortega y otros (comps.), Manual de Sociología de la Educación (pp. 312-328). Madrid: Visor Distribuciones.

 

Fernández Enguita, Mariano (1994). La escuela a examen. Madrid: Eudema.

 

Fernández Esquinas, Manuel (2016). La profesión sociológica en el siglo XXI. Revista Española de Sociología, 25(3-Supl), 213-224. http://doi.org/10.22325/fes/res.2016.16

 

García Calavia, Miguel Ángel (2016). Una educación sin sociedad (en línea). http://www.levante-emv.com/opinion/2016/07/22/educacionsociedad/1447512.html, consultado el 14 de noviembre de 2021.

 

García Calavia, Miguel Ángel (2021). La institucionalización de la sociología en la Universitat de València: un largo proceso. En Manuel Pérez Yruela, Legado y futuro de la sociología (pp. 9-26). Universitat de València.

 

García Calavia, Miguel Ángel y Beltrán Llavador, José (2022). Resumen ejecutivo: Marcos para el aprendizaje de la sociología en Educación Secundaria en España. En Miguel Ángel García Calavia y José Beltrán Llavador (coords.), Sociología en las aulas. Informe sobre la situación de la sociología en la enseñanza no universitaria (pp. 15-20). València: Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas de la Universitat de València.

 

García de León Álvarez, María Antonia (1994). Por una historia de las disciplinas académicas. El caso de la sociología en España (1940-1990). Revista Complutense de Educación, 5(2), 153-172.

 

García Ferrando, Manuel y Llopis Goig, Ramón (2015). La encuesta. En Manuel García Ferrando y otros (comps.), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación (pp. 331-362). Madrid: Alianza.

 

González de la Fe, Teresa (2014). Para qué sirve la sociología. Revista Española de Sociología, (22), 135-141.

 

Ibáñez Alonso, Jesús (2015). Cómo se realiza una investigación mediante grupos de discusión. En Manuel García Ferrando y otros (comps.), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación (pp. 418-434). Madrid: Alianza.

 

Lahire, Bernard (2006). ¿Para qué sirve la sociología? Madrid: Siglo XXI.

 

Llopis Goig, Ramón (2004). El grupo de discusión. Manual de aplicación a la investigación social, comercial y comunicativa. Madrid: ESIC Editorial.

 

Martín Gómez, Ángel; Moreno González, Andrea, Huete García, Agustín y Gómez Rodilla, Israel (2021). Navegando sin brújula: del Grado en Sociología a la práctica profesional. Revista SOCYL, (1), 1-14. http://dx.doi.org/10.48225/SOCYL012020

 

Ministerio de Universidades (2023). Registro de Universidades, Centros y Títulos (RUCT). Accesible en: https://www.educacion.gob.es/ruct/consultaestudios.action?actual=estudios, consultado el 5 de julio de 2023.

 

Pérez Yruela, Manuel (2021). Una mirada a la consolidación de la sociología académica y profesional en España. En Manuel Pérez Yruela, Legado y futuro de la sociología (pp. 27-87). Universitat de València.

 

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 30 de octubre de 2007, núm. 260, pp. 44037-44048.

Resolución de 20 de julio de 2011, de la Universidad de Valencia por la que se publica el plan de estudios de Graduado en sociología. Boletín Oficial del Estado, núm. 191, de 10 de agosto de 2011, pp. 91193 a 91195.

 

(anonimizado)

 

Servei d’Anàlisi i Planificació de la Universitat de València (2022). Recull de dades de la Universitat de València (en línea). https://webges.uv.es/MicroStrategy/servlet/mstrWeb, consultado el 20 de junio de 2023

 

Tezanos Tortajada, José Félix (1996). La explicación sociológica: una introducción a la sociología. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

 

Universidad Nacional de Educación a Distancia (2023). Grados combinados (en línea). https://www.uned.es/universidad/inicio/estudios/grados-combinados.html, consultado el 5 de julio de 2023.

 

Villar Aguilés, Alícia (coord). (2017). Trajectòries, abandons i canvis de titulació en la Universitat de València (en línea). https://roderic.uv.es/handle/10550/75652, consultado el 21 de junio de 2022

Published

2023-09-28

How to Cite

Ruiz Sancho, A. (2023). Access to the Degree in Sociology at the Universitat de València: exploring practical reasons. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 16(3), 343–364. https://doi.org/10.7203/RASE.16.3.27358
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    341
  • PDF (Español)
    94

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.