Salvadora Medina Onrubia and the Spanish Civil War: the reception of Un hombre y su vida in Argentina, 1939
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.8.17685Keywords:
Republican exile, Argentina, Salvadora Medina Onrubia, theatreAbstract
On March 10, 1939, Un hombre y su vida, by Salvadora Medina Onrubia (1894-1972), an argentinian journalist and writer, an anarchist and feminist activist, was premiered in Buenos Aires. As she points out, the play, written in 1936, was born "under the advocation of the intense moment of Spain", the Civil War, but, significantly, it is staged when the outcome was imminent. In this paper, we will focus on the reception of the première in the argentinian press through the reviews included in newspapers of different ideologies.
Downloads
References
Abellán, José Luis (1989). “La perspectiva del cincuentenario”, Cuadernos hispanoamericanos. “El exilio español en Hispanoamérica”, n.º 473-474, pp. 7-16, en <http://www.cervantesvirtual.com/obra/cuadernos-hispanoamericanos--48/> [Fecha de consulta: 30 de marzo de 2020].
Binns, Niall (2014). “Intelectuales de Hispanoamérica y la guerra civil española”, Guaraguao, 46, pp. 9-36, en JSTOR <www.jstor.org/stable/43487994> [Fecha de consulta: 1 de abril de 2020].
Chiesa, Héctor (1939). “En el Maravillas teatro político y de ideas avanzadas. «Un hombre y su vida» de S. Medina Onrubia”, El Pueblo, 11-03-1939, s/p.
Delgado, Josefina (2007). “Estudio preliminar”. En Salvadora Medina Onrubia, Las descentradas y otras piezas teatrales. Buenos Aires: Biblioteca Nacional-Colihue, Colección “Los raros”, pp. 9-29.
Diago, Nel (2006). “El teatro español en Buenos Aires durante la Guerra Civil Española (1936-1939)”. En Osvaldo Pelletieri (Dir.), Dos escenarios. Intercambio teatral entre España y Argentina. Buenos Aires: Galerna, pp. 75-88.
Diago, Nel (1995). “La Guerra Civil Española (1936-1939) en el teatro argentino de la época”. En Osvaldo Pelletieri (Ed.), El teatro y los días. Estudios sobre teatro iberoamericano y argentino. Buenos Aires: Galerna, pp. 205-216.
Diago, Nel (1994). “Buenos Aires: la capital teatral de España (1936-1939)”. En Osvaldo Pelletieri (Dir.), De Lope de Vega a Roberto Cossa. Teatro español, iberoamericano y argentino. Buenos Aires: Galerna, pp. 17-32.
“El Maravillas se reabrió con «Un hombre y su vida», de la Sra. S. Medina Onrubia”, La Razón, 11-3-1939, s.a., s/p.
“El Massilia, llegado hoy, eludió dramáticamente a los submarinos”, Crítica, 5-11-1939, s.a., p. 6.
“En el Maravillas se presentó ayer un elenco de comedia. «Un hombre y su vida» tiene factura literaria”, La Nación, 11-3-1939, s.a., s/p.
Faig, Carlos (1939). “Maravillas”, Crítica, 11-3-1939, s/p.
Jaime (1939). “«Un hombre y su vida» de Salvadora M. Onrubia”, 11-3-1939, s/p.
Juan Cronista (1939). “Una pieza valiente y eficaz es «Un hombre y su vida», de Salvadora M. Onrubia”, Orientación, 16-3-1939, s/p.
“La emoción tensa y la unidad de ideas y propósitos son el nervio de Un hombre y su vida”, El Diario, 11-3-1939, s.a., s/p.
Lida, Clara (1991). “Del destierro a la morada”. En José María Naharro-Calderón (Coord.), El exilio de las Españas e 1939 en las Américas: “¿Adónde fue la canción?” (pp. 63-84). Barcelona: Anthropos/Memoria Rota, pp. 63-86.
“Maravillas”, El Mundo, 11-3-1939, s.a., s/p.
“Maravillas”, La Prensa, 11-3-1939, s.a., s/p.
Medina Onrubia, Salvadora [1936] (2007). “Un hombre y su vida”. En Las descentradas y otras piezas teatrales. Buenos Aires: Biblioteca Nacional-Colihue, Colección “Los raros”, pp. 147-247.
Ortuño Martínez, Bárbara (2016). “El patriotismo desde abajo. Republicanos, inmigrantes y diplomáticos franquistas ante la idea de España en Argentina”, Anuario IEHS, 2, 31, pp. 139-158, en <http://anuarioiehs.unicen.edu.ar/Files/2016%202/08%20Anuario%20IEHS%2031(2)%20d.Ortuño.pdf> [Fecha de consulta: 9 de abril de 2020].
Ortuño Martínez, Bárbara (2012). “«En busca de un submarino». Crónica a bordo del buque insignia del exilio republicano en Argentina: el Massilia”, Cahiers de civilisation espagnole contemporaine, n.º 9, en <http://journals.openedition.org/ccec/4242> [Fecha de consulta: 19 de octubre de 2020].
REP (1939). “Intensa es la novedad del Maravillas. Un suceso”, Última edición, 12-3-1939, s/p.
Saítta, Sylvia (2012). “Un nuevo modelo de mujer”, Teatro. La revista del Complejo Teatral de Buenos Aires (mayo), 110, pp. 30-34, en <https://www.academia.edu/38201609/Un_nuevo_modelo_de_mujer_Salvadora_Medina_Onrubia_pdf> [Fecha de consulta: 17 de octubre de 2020].
Saítta, Sylvia (1995). “Anarquismo, teosofía y sexualidad: Salvadora Medina Onrubia”, Mora, n.º 1, pp. 54-59, en <https://www.academia.edu/38201587/Anarquismo_teosof%C3%ADa_y_sexualidad_Salvadora_Medina_Onrubia_pdf> [Fecha de consulta: 17 de octubre de 2020].
Schwarzstein, Dora (2001). Entre Franco y Perón. Memoria e identidad del exilio republicano español en Argentina. Barcelona: Crítica.
“Un debut y un estreno en el Maravillas”, El Diario Español, 12-3-1939, s.a., s/p.
“Una pieza panfletaria en el Teatro Maravillas”, Noticias Gráficas, 11-3-1939, s.a., s/p.
W. K. (1939). “«Un hombre y su vida». Ein spanisches Zeitdrama in drei Akten und fünf Bildern von Salvadora Medina Onrubia im Teatro Maravillas”, Argentinisches Taglebatt, 24-3-1939, s/p.
Zayas de Lima, Perla (1990). Diccionarios de Directores y Escenógrafos del teatro argentino. Buenos Aires: Galerna.
Zuleta, Emilia de (1999). Españoles en la Argentina. El exilio literario de 1936. Buenos Aires: Atril.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract586
-
PDF (Español)534
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)