The Twists and Turns of War Uses of Repetition in the Documentary Projects of Lola Arias on Malvinas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.11.24519

Keywords:

Lola Arias, Campo minado/Minefield, Teatro de guerra, Malvinas War

Abstract

Veterans, Campo Minado/Minefield and Teatro de Guerra take two post-war experiences of repetition as the axis of their approach to the Malvinas War: the first involves the irruption, in the present, of images or scenes that return to the memory of veterans, the second presents itself as a threat of crystallization of memory in stories set over the decades experimenting with the specific powers of visualization and narration of three artistic practices – video installation, theater, cinema – these documentary projects by Lola Arias put repetition at the center of their composition. This article studies three procedures that make it a scenic and narrative resource: first, iterative narration and the use of reenactment; secondly, the double motif; finally, the miniaturization operated by the manipulation of models and objects of reduced size, present in the three realizations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arfuch, Leonor (2013). Memoria y autobiografia. Exploraciones en los límites. Buenos Aires: FCE.

Arias, lola (2014). “Last day of war by Guillermo Dellepiane”, Veteranos, Disponible en <https://vimeo.com/102887060> [Fecha de consulta: 15 de marzo de 2022].

Arias, Lola (2016). Doble de riesgo/Parque de la memoria, Disponible en <https://vimeo.com/229843336> [Fecha de consulta: 13 de marzo de 2022].

Arias, Lola (2017). Campo minado/Minefield. London: Oberon books.

Arias, Lola (2018). Teatro de guerra. Argentina. Gema producciones.  

Battiti, Florencia (2016). “Ficciones para revisitar nuestra historia”. En Catálogo de la exposición Doble de riesgo. Buenos Aires: Parque de la memoria, p. 4.

Bénichou, Anne (2018). “Disputer son rôle dans l’histoire: le reenactment dans les pratiques et  les institutions de l’art contemporain”. Colloque Cérisy Reenactment/Reconstitution. Refaire ou déjouer l’histoire? Disponible en <http://uni-caen.fr/recherche/mrsh/forge/5546> [Fecha de consulta: 15 de marzo de 2022].

Bither, Philip (2019). “We are all writing de novels of our lives: Lola Arias on War, Memory and Documentary Theater” Performing Arts, 25-01-2019, On line. Disponible en: <https://walkerart.org/magazine/lola-arias-minefield-documentary-theater> [Fecha de consulta: 1 de febrero de 2022].

Blejmar, Jordana (2017). “Autofictions of Postwar: Fostering Empathy in Lola Arias’ Minefield/Campo minado. Latin American Theatre Review, vol. 50, n.° 2, pp. 103-123.

Bruzzone, Félix (2018). “Lola Arias y su guerra de guerrillas”. Revista Anfibia. UNSAM. Disponible en <https://www.revistaanfibia.com/lola-arias-la-guerra-guerrilas/> [Fecha de consulta: 9 de marzo de 2022].

Caillet, Aline (2013). “Le reenactment : refaire, rejouer ou répéter l’histoire ?” Marges 17. Disponible en <https://journals.openedition.org/marges/153> [Fecha de consulta: 10 de marzo de 2022].

Derrida, Jacques (2001). “Le cinéma et ses fantômes”. Entrevista de Antoine de Baeque yThierry Jousse, Cahiers du cinéma, pp. 75-85.

Didi Hubermann, Georges (2009). Quand les images prennent position. L’œil de l’histoire, I. Paris, Les éditions de Minuit.

Gonzalez, Cecilia (2019). “La dimension transnationale de la mémoire dans les projets documentaires de Lola Arias. De Mi vida después a Campo minado/Minefield. En S. Amorim, M. Bovo e I. Heineberg (dir.), Vision décentrée des Etudes culturelles. Ravenna: Giorgio Pozzi Editore, pp. 276-295.

Gonzalez, Cecilia (2020). “Los tiempos del testimonio, el reenactment y la performance en los proyectos documentales de Lola Arias”. En T. Basile y M. Chiani (ed.), Voces de la violencia. Avatares del testimonio en el Cono Sur. La Plata: EDULP, pp. 150-173.

Kohan, Martin, (2021). “Entrelazar escrituras, desacralizar miradas. Entrevista pública a Mariana Eva Pérez y Martín Kohan”, por Teresa Basile y Julieta Lampasona, IDES, 3 de septiembre. Disponible en: <https://www.youtube.com/watch?v=N-dHZjNNQJk> [Fecha de consulta: 8 de marzo de 2022].

Kristeva, Julia (1980). Pouvoirs de l’horreur. Paris :
Editions du Seuil.

Mulhe, María (2013). “Reenactments du pouvoir. Remarques sur une historiographie médiale”. Rue Descartes, 77, pp. 82-93. Disponible en <https://www.cairn.info/revue-rue-descartes-2013-1-page-82.htm> [Fecha de consulta: 10 de marzo de 2022].

Niney, François (2019). Le documentaire et ses faux semblants. Paris: Kliensieck.

Perera, Verónica (2018). “Un caleidoscopio de Malvinas. ‘Campo minado’ y ‘Teatro de guerra’ de Lola Arias”. Transas. Artes y letras de América latina. UNSAM. Disponible en <http://revistatransas.com/2018/09/27/campominado/>. [Fecha de consulta: 10 de marzo de 2022].

Perera, Verónica (2019). “Acontecimiento y masculinidades en el arte de Lola Arias”, Latin American Theater Review, pp. 79-100.

Sosa, Cecilia (2019). “Lola Arias y el teatro como transformación. Desde los ojos del otro”. Primer acto: Cuadernos de investigación teatral, pp. 120-124.

Sosa Cecilia (2017). “Campo minado/Minefield: War, Affect and Vulnerability. A Spectacle of Intimate Power”, Theatre Research International, vol. 42, n.º 2, pp. 179-189.

Speranza, Graciela (2016). “Reconstrucciones”. En Catálogo de la exposición Doble de riesgo, Buenos Aires, Parque de la memoria, 11/08 al 13/11/2016, pp. 6-12.

Verzero, Lorena (2018). “Cartografía afectiva de la patria: Malvinas, un imaginario topográfico del desborde”. Adversus. XV, n.º 35, pp. 147-158.

Wind, Priscilla (2016). “L’art du reenactment chez Milo Rau”. Intermédialités 28-29. Disponible en <http://doi.org/10.7202/1041080ar> [Fecha de consulta: 31 de marzo de 2022].

Published

2022-07-18

How to Cite

Gonzalez, C. (2022). The Twists and Turns of War Uses of Repetition in the Documentary Projects of Lola Arias on Malvinas. Diablotexto Digital, 11, 143–165. https://doi.org/10.7203/diablotexto.11.24519
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    351
  • PDF (Español)
    128

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.