The audiovisual creation in childhood. Study of experiences in educational contexts

Authors

  • Gabriela Paula Augustowsky Universidad Nacional de las Artes , UNA. Argenitna

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.10.13922

Keywords:

children's audiovisual creation, educational projects and programs, audiovisual education, artistic education, audiovisual research

Abstract

This work approaches audiovisual creation in childhood as an educational practice in the contemporary context of widening of proposals.

It presents the development and results of a research that systematically studies programs and projects of audiovisual education in Spain and Argentina; their institutional frameworks, purposes, contents, didactic strategies, educators and the creations of the children are analyzed. Audiovisual didactics is postulated as a field of knowledge in full construction process in which knowledge and skills from different disciplines and with different epistemological status are combined. To conclude, it is enunciated some didactic notes understood as lighthouses for the development of new experiences and investigations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Paula Augustowsky, Universidad Nacional de las Artes , UNA. Argenitna

Dra. en Bellas Artes, (UCM); Magister en Didáctica de laUniversidad de Buenos Aires; Lic. en Ciencias de la Educación (UBA). Profesora Titular. Didáctica de las Artes Visuales I y II. Área Transdepartamental de Formación Docente. Universidad Nacional de las Artes. UNA. Profesora de Posgrado, Docotorado y Carrera de Formación Docente. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanimo. Universidad de Buenos Aires. FADU-UBA.

References

Augustowsky, G. (2015). La creación audiovisual infantil como práctica educativa. Estudio de experiencias y discursos en contexto (tesis doctoral bajo la dirección de Marián López Fdez. Cao). Universidad Complutense de Madrid, España. Disponible en https://eprints.ucm.es/38971/

Augustowsky, G. (2017). La creación audiovisual en la infancia. De espectadores a productores. Buenos Aires: Paidós.

Baigorri, L. (2004). Vídeo: primera etapa. El vídeo en el contexto social y artístico de los años 60 y 70. Madrid: Ed. Brumaria

Barbosa, A. M. (2011). La investigación en arteeducación en Brasil. En I. Agirre, L. Jiménez, L. Pimentel (coord.), Educación artística, cultura y ciudadanía. De la teoría a la práctica (pp. 123-128). Madrid: OEI.

Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Barcelona: Leartes Educación.

Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Buenos Aires: Manantial.

Cauquelin, A. (2012). Las teorías del arte. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Ferrés i Prats, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Gedisa.

Gadamer, H. (1996). La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós Ibérica.

Huerta, R. (2003). Almas gemelas: artes y medios. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 1, 233-246.

Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. Routledge.

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Buenos Aires: Paidós.

Mampaso Martínez, A. (2006). Para todos tiene la muerte una mirada. Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 1, 161-178.

Morduchowicz, R. (2003). El sentido de una educación en medios. Revista Iberoamericana de Educación. OEI, 32, 35-47.

Núñez, V. (2007). Pedagogía Social: un lugar para la educación frente a la asignación social de los destinos. Conferencia MEC y T. Argentina.

Sorlin, P. (2010). Estéticas del audiovisual. Buenos Aires: La marca editora.

Published

2019-12-20

How to Cite

Augustowsky, G. P. (2019). The audiovisual creation in childhood. Study of experiences in educational contexts. Educación artística: Revista De investigación, (10), 235–250. https://doi.org/10.7203/eari.10.13922
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    2441
  • PDF (Español)
    2386

Issue

Section

Dossier

Metrics

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 

You may also start an advanced similarity search for this article.