Crisis en España: crítica cultural, desfase de lo político y comunicación
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.0.19782Keywords:
Crisis, the cultural-economic-political, society, violenceAbstract
The article analyzes the crisis hitting Spain and other Western countries, from a point of view that takes into account the cultural, political and economic dimensions. The historical frame includes the post civil war period while the text understands that projects such as the European Union as mere breaks in the crisis of finance capitalis. A society without narrative covers its lack by means of the structural violence of an increasingly less systemic system. In the attempt to provide answers, the author problematizes the aesthetics of dissent and disagreement as a mechanism that calls into question the aesthetics of consensus put into place in the post-dictatorship years.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio (2006), Homo sacer. Valencia: Pre-Textos.
BENJAMIN, Walter (2009), El libro de los pasajes. Madrid: Akal.
BENJAMIN, Walter (2007-2008), «Para una crítica a la violencia», en Archivos de filosofía, Santiago (Chile), UMCE.
BENJAMIN, Walter (2008b), «La obra de arte en la época de su reproducción mecanizada», Obras. Libro I/vol.2. Madrid: Abada.
BENJAMIN, Walter (2008), Obras escolhidas, São Paulo: Brasiliense.
BENJAMIN, Walter (2007b), «El surrealismo: la última instantánea de la inteligencia europea» en Obras. Libro II/ vol. 1, Madrid: Abada.
BENJAMIN, Walter (2007), Walter Benjamin. Obras. Libro II/vol.1, Madrid: Abada.
BENJAMIN, Walter (1996), Escritos autobiográficos, Madrid: Alianza.
BHABBA, Homi (2002), El lugar de la cultura, Buenos Aires: Manantial.
DELEUZE, Gilles (2007), Estudios sobre cine 2. La imagen-tiempo, Barcelona: Paidós.
DÍAZ, Susana (2012), «Viaje al fondo de la noche: No habrá paz para los malvados», enL´Atalante, 14.
DERRIDA, Jacques (1998), Espectros de Marx, Madrid: Trotta.
DE LA FUENTE SOLER, Manuel (2012), «Familia y violencia: la influencia de Martin Scorsese en Los Soprano y The Wire», en La ficción audiovisual en España, Barcelona: Gedisa.
FERNÁNDEZ GONZALO, Jorge (2011), Filosofía zombi, Barcelona: Anagrama.
FOUCAULT, Michel (2007), Nacimiento de la biopolítica, México: Fondo de Cultura Económica.
FOUCAULT, Michel (2004), Seguridad, territorio, población, México: Fondo de Cultura Económica.
FOUCAULT, Michel (2000), Defender la sociedad, México: Fondo de Cultura Económica.
FOUCAULT, Michel (1986), Las palabras y las cosas, México: Siglo XXI.
FOUCAULT, Michel y DELEUZE, Gilles (1990), «Los intelectuales y el poder», enMicrofísica del poder, Madrid: La piqueta.
JAMESON, Fredric (1996), Teoría de la postmodernidad, Madrid: Trotta.
MADRID, Juan (2013), Los hombres mojados no temen la lluvia, Madrid: Alianza.
MADRID, Juan (2009), «Prólogo», Cuentos Completos, Barcelona: Ediciones B.
MADRID, Juan (2009), Mujeres & mujeres, Barcelona: Ediciones B.
MADRID, Juan (2008), Regalo de la casa, Barcelona: Ediciones B.
MADRID, Juan (1984), Nada que hacer, Barcelona: Seix Barral.
MARCUS, Greil (2012), El basurero de la historia, Buenos Aires: Paidós.
NANCY, Jean-Luc (2006), La representación prohibida, Buenos Aires: Amorrortu.
PERNIOLA, M. (2010): Milagros y traumas de la comunicación. Buenos Aires: Amorrortu.
RANCIÈRE, Jacques (2010), El espectador emancipado, Pontevedra: Ellago.
RANCIÈRE, Jacques (2000), El reparto de lo sensible. Estética y política: Santiago (Chile), LOM.
ŽiIŽEK, Slavoj (2009), Sobre la violencia. Seis reflexiones marginales, Buenos Aires: Paidós
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract111
-
PDF (Español)55
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.