Wor(d/k) (i/o)n the text. Reader-author in the cracked poetry of Mario Martín Gijón

Authors

  • Ewa Śmiłek Universidad de Silesia en Katowice

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.11.11419

Keywords:

Mario Martín Gijón, split, reader, Spanish poetry, neo-avant-garde.

Abstract

The creation of the contemporary Spanish poets, perhaps due to the temporal closeness, has not yet become one of the popular research objects. In XXI century changes the paradigm of the creation of poetic ecosystem: it is to notice the appearance of individual poetics. Although the critics claim not to investigate the poetry, at the end of the day, the poets keep been grouped for tendencies and ages. Furthermore, if we take into account that the few critical approaches that have been made in this field, are limited to extensive overviews of the Spanish poetics of the first decades of the twenty-first century, it is necessary to perform a more detailed observation of the accomplishments of these authors. In this article we put forward the presentation and the analysis of one of the most singular poetic creation of the cracked poetry - the work of Mario Martín Gijón, taking into account his prosa and his place between his pairs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, Rafael-José (2014). “Agri(e/a)tada palabra”. Martín Gijón, Mario. Tratado de extrañeza. Madrid: Polibea: 7-11.


Doce, Jordi (2013). Las formas disconformes. Lecturas de poesía hispánica. Madrid: Libros de la resistencia.


Gómez, Marisa. “La Post-Postmodernidad: Paradigmas Culturales para el Siglo XXI”. Interartive a platform for contemporary art and thought (2014).


Gómez Redondo, Fernando (2008). Manual de crítica literaria contemporánea. Madrid: Castalia Universidad.


Lanz, Juan José (2007). La poesía española durante la transición y la generación de la democracia. Madrid: Devenir.


Martínez Fernández, José Enrique (1996). El fragmentarismo poético contemporáneo: (fundamentos teórico-críticos). León: Universidad de León.


Martín Gijón, Mario (2011). Latidos y desplantes. Madrid: Ediciones Vitruvio.


Martín Gijón, Mario (2013). Rendicción. Madrid: Amargord.


Martín Gijón, Mario (2014). Tratado de entrañeza. Madrid: Polibea.


Martín Gijón, Mario (2016). “Poética. Una mutación del lenguaje”. Torre, Óscar de la (ed.). Limados. La ruptura textual en la última poesía española. Madrid: Amargord: 219-221.


Mayhew, Jonathan (2009). The Twilight of the Avant-Garde: Spanish Poetry 1980-2000. Liverpool: Liverpool University Press.


Méndez Rubio, Antonio (2004a). Poesía ’68. Para una historia imposible: escritura y sociedad 1968-1978. Madrid: Biblioteca Nueva.


Méndez Rubio, Antonio (2004b). Poesía sin mundo. Escritos sobre poética y sociedad 1993-2003. Mérida: Editora Regional de Extremadura.


Méndez Rubio, Antonio (2008). La destrucción de la forma (Y otros escritos sobre poesía y conflicto). Madrid: Biblioteca Nueva.


Méndez Rubio, Antonio (2016). Abierto por obras. Ensayos sobre poética y crisis. Madrid, Libros de la Resistencia.


Milán, Eduardo (2004). Resistir. Insistencias sobre el presente poético. México: Fondo de Cultura Económica.


Moga, Eduardo (2015). La disección de la rosa. Mérida: Editora Regional de Extremadura.


Mora, Vicente Luis (2006). Singularidades. Ética y poética de la literatura española actual. Madrid: Bartleby Editores.


Mora, Vicente Luis (2016). El sujeto boscoso. Tipologías subjetivas de la poesía española contemporánea entre el espejo y la notredad (1978-2015). Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.


Morales Barba, Rafael (ed.) (2017). Poéticas del malestar. Antología de poetas contemporáneos. Bilbao: Ediciones El Gallo de Oro.


Nicolás, César (2016). “A manera de epílogo (Limados o la crítica de una poesía epigonal)”. Torre, Óscar de la (ed.). Limados. La ruptura textual en la última poesía española. Madrid: Amargord: 261-340.


Pérez Parejo, Ramón (2007). Metapoesía y ficción. Claves de una renovación poética. Madrid: Visor.


Pérez Walias, Javier. “La luz entrañada en la poesía de Mario Martín Gijón”. Cuadernos del Matemático: Revista ilustrada de creación, 55 (2017): 155-157.


Piñón, Helio (2000). “Prólogo: Perfiles encontrados”. Bürger, Peter. Teoría de la vanguardia. Barcelona: Ediciones Península: 5-30.


Pliego, Benito del (2013). “Lo que cambia una letra”. Martín Gijón, Mario. Rendicción. Madrid: Amargord: 7-10.


Real Academia Española (2014). Diccionario de la lengua española. 


Reche, Juan Carlos. “El cometido del poeta”. Años diez. Revista de poesía, 3 (2015): 3-21.


Renard, Jules (1984). Journal 1887-1895, vol. I. París: Union Générale d’Éditions.


Saldaña Sagredo, Alfredo (2009). No todo es superficie. Poesía española y posmodernidad. Valladolid: Universidad de Valladolid.


Simons, Edison (1995). Mosaicos. Madrid: Fugaz Ediciones.


Torre, Óscar de la (ed.) (2016). Limados. La ruptura textual en la última poesía española. Madrid: Amargord.

Published

2018-07-28

How to Cite

Śmiłek, E. (2018). Wor(d/k) (i/o)n the text. Reader-author in the cracked poetry of Mario Martín Gijón. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (11), 163–178. https://doi.org/10.7203/KAM.11.11419
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    829
  • Artículo (Español)
    521

Issue

Section

Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.