Poetry in Circulation - Politicized Aesthetics between Exhibition, Documentation and Lecture in the Latin American Southern Cone

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.12.12088

Keywords:

poesía experimental, Cono Sur, red transnacional, poesía política, performance, revista ensamblada, experimentación poética

Abstract

This essay analyzes the development of experimental poetry practices as a transnational movement in the Souther Cone region in Latin America. It focuses on the three poets/artists Clemente Padín, Guillermo Deisler and Edgardo Antonio Vigo, and proceeds in a genealogical manner with special attention to key moments. I argue that both, the transnational network of poets and the specific materiality of experimental poetry, determine its mobile character. This poetic practice is in constant transformation and thus occupies different spaces –those of exhibition, of collection and documentation and of their lecture. It oscillates between individual and collective reception. The political dimension of this poetry operates like an internal and external force at the same time on both levels, thematic and productive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pauline Medea Bachmann, Universität Zürich

Pauline Bachmann es actualmente investigadora asociada (post-doc) en el proyecto SNF "Contested Amnesia and Dissonant Narratives in the Global South" en el Instituto Románico de la Universidad de Zúrich. Ella siempre ha sido interesada en trabajar en los límites de las disciplinas Historia de arte y Literatura. Ella terminó su doctorado sobre conceptos corporales en el movimiento neoconcreto en Rio de Janeiro en mayo de 2017, también en la Universidad de Zúrich. Entre 2011 y 2017 ella trabajó en el grupo de investigación "Transcultural Negotiations in the Ambits of Art" (proyecto DFG) en la Universidad Libre de Berlín donde anteriormente estudió Estudios latinoamericanos, Historia de arte, y Historia nueva hasta 2010. Pauline también estudió en la Universidad Nacional de Costa Rica, en Francia (Universidad de Nantes) y ha hecho estancias para investigación en México (COLMEX, D.F.), Costa Rica, Nicaragua y Brasil.

References

Aguilar, Gonzalo (2003). Poesía concreta brasileña: las vanguardias en la encrucijada modernista. Rosario: Beatriz Viterbo.

Barisone, Ornela. “Vigo organizador de la Expo Internacional Novísima Poesía/69 (CAV-ITDT, 1969): materialización del intercambio y relaciones posibles con el concretismo”. Experimental Poetics and Aesthetics 2 (2012).

Block, René (1984). “Mai-Art – oder die Kunst durch Kunst über Entfernungen hinweg zu kommunizieren”. Padin, Clemente (ed.). Arte Correo. Mail-Art aus Lateinamerika. Berlin: DAAD Galerie.

Boglione, Riccardo. “Ovumguardia Uruguaya: Las revistas experimentales de Clemente Padín entre política, relaciones y acción”. Red de Conceptualismos del Sur. Archivo Clemente Padín (sin fecha).

Bugnone, Ana (2013). Una articulación de arte y política: dislocaciones y rupturas en la poética de Edgardo Antonio Vigo (1968-1975). Tesis doctoral. La Plata: Universidad Nacional de la Plata. 

Bugnone, Ana (2014). La revista Hexágono ’71: 1971-1975. La Plata: Universidad Nacional de La Plata; Centro de Arte Experimental Vigo.

Cohn, Deborah (2012). The Latin American Literary Boom and U.S. Nationalism during the Cold War. Nashville: Vanderbilt University Press. 

Davis, Fernando y Nogueira, Fernanda. “Las nuevas poesías y las redes alternativas. Entrevista a Clemente Padín”. Errata 2 (2010): 194-209.

Davis, Fernando. “Poéticas Oblicuas. Diagonal Cero y la poesía ‘para y/o realizar’ en Edgardo Antonio Vigo (1962-1970)”. Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (JIDAP) (2006).

Delden, Maarten van y Grenier, Yvon (2009). Gunshots at the Fiesta. Literature and Politics in Latin America. Nashville: Vanderbilt University Press.

Diego, Estrella de (ed.) (1989). Poe(li)tical Object: Experimental Poetry from Spain. Nueva York: The Spanish Institute. 

Espinosa, Cécar (1987). Signos Corrosivos. Selección de textos sobre poesía visual, concreta, experimental, alternativa. México, D.F.: Factor.

García, Francisca. “Puesta en valor de una tradición invisible: Guillermo Deisler y la poesía visual chilena”. Revista Laboratorio 3 (2010). 

Gilbert, Zanna. “Genealogical Diversions: Experimental Poetry Networks, Mail Art and Conceptualisms”. Caiana 4 (2014): 1-14.

Jannsen, Ruud. “TAM Proyecto: Entrevista a Artistas-Correo >> Clemente Padín (21.1.1995)”. Merzmail (1995).

Nogueira, Fernanda. “POEMA/PROCESSO EN BR 60-70. Radicalidad y disidencia poética”. Tercer Texto 2 (2011).

Padín, Clemente (1969). “Exposiciones de la nueva poesía en el Uruguay”. Ovum 10 1.  

Padín, Clemente (1970). Ovum 10 2. 

Padín, Clemente (1989). Latinoamerican Mail-Art: A Definition. Co(reo)arte. Montevideo: sin. 

Padín, Clemente (1996). “El Uni/ves de Guillermo Deisler”. Braumüller, Hans (ed.). A Tribute to Guillermo Deisler. Portfolio of Visual Poetry. Hamburg: sin.

Perneczky, Géza (1993). The Magazine Network. The Trends of Alternative Art in the Light of their Periodicals. 1968-1988. Köln: Soft Geometry.

Preda, Caterina (2017). Art & Politics under Modern Dictatorships. A Comparison of Chile and Romania. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan. (DOI 10.1007/978-3-319-57270-3) 

Rancière, Jacques (2010). The Politics of Aesthetics. Londres: Continuum.

Published

2018-12-27

How to Cite

Bachmann, P. M. (2018). Poetry in Circulation - Politicized Aesthetics between Exhibition, Documentation and Lecture in the Latin American Southern Cone. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (12), 273–290. https://doi.org/10.7203/KAM.12.12088
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1558
  • Artículo (Español)
    670

Issue

Section

Experimentación poética y contracultura en contextos dictatoriales ibéricos y latinoamericanos (1960-1990)

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.