Literary Field and Democratic Reconstruction. Two Strategic Poetics and One Interpellation in Chilean Poetry
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.12.12221Keywords:
Experimental poetry, anthologies, Chilean poetry, dictatorship.Abstract
This paper deals with the transformations that occur in those sectors of the literary field involved in processes of democratic reconstruction. More specifically, it regards the relationship between poetic and political strategies in the Chilean context of the first decade of the dictatorship, a period whose beginning in the military coup d'etat of September 11 (1973) involves a political and symbolic fracture that will be represented in different creative and critical works. It proposes a brief approach to two opposing strategies: the one that tries to reestablish continuity links –using the anthology as a genre– and the one that proposes an experimental and public performance of the fracture. Moreover, the paper closes with the mention of an alternative and less visible model of political poetics, referred to the interpellation of the reader. These are contradictory strategies that coexist in the Chilean poetry of the period and allow us to reflect on the fissures of the political function attributed to poetry.
Downloads
References
Alonso, María Nieves (1989). Las plumas del colibrí. Santiago: Inprode/Cesoc.
Ajens, Andrés (2001). “Lo que comienzo a leer ahora”. Fariña, Soledad y Hernández, Elvira (eds.) Merodeos en torno a la obra poética de Juan Luis Martínez. Santiago: Intemperie: 7-14.
Ayala, Matías (2010). Lugar incómodo. Posía y sociedad en Parra, Lihn y Martínez. Chile: Ediciones Alberto Hurtado.
Bal, Mieke. “Arte para lo político”, Estudios Visuales 7 (2010): 39-65.
Bennet, Daisy y Fernández, Ariel (1977). Poetas chilenos de hoy. Santiago: Ediciones Tamarugal.
Bianchi, Soledad (1983). Entre la lluvia y el arcoiris. Rotterdam: Instituto para el nuevo Chile.
Bianchi, Soledad (1995). La memoria: modelo para armar. Santiago de Chile: Dirección de bibliotecas, arcihvos y museos.
Bourdieu, Pierre (1998[1992]). Les règles de l'art. Genèse et structure du champ littéraire. París: Seuil.
Bowen Silva, Martín. “El proyecto sociocultural de la izquierda chilena durante la Unidad Popular”. Nuevo Mundo. Nuevos mundos 8 (2008).
Brunner, José Joaquín (1983). Cultura e identidad nacional. Santiago: FLASCO.
Brunner, José Joaquín (2006 [1986]). “Campo artístico, escena de ‘avanzada’ y autoritarismo en Chile”, Richard, Nelly (2007 [1986]). Márgenes e Instituciones. Santiago: Metales Pesados: 171-178.
CADA (1982). Ruptura. Documento de Arte. Santiago: CADA.
Camnitzer, Luis (2009). Didáctica de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano. Murcia: Cendeac.
Candia, Ricardo (1988). Palabras del Chile prisionero. Santiago de Chile: Alcántara.
Cordúa, Carla (2003). Nativos de este mundo. Santiago de Chile: Editorial universitaria.
Cussen, Felipe. “El constructor de cajitas”. Revista Laboratorio 0 (2009).
Cussen, Felipe. “Poesía experimental: algunas propuestas críticas”. Experimental poetics 0 (2010).
DD. AA. (1979). Uno por uno. Algunos poetas jóvenes. Santiago de Chile: Nascimiento.
DD. AA. (1975). Revista Manuscritos. Santiago: Dep. Estudios Humanísticos. Universidad de Chile.
Deisler, Guillermo (1975). Le cerveau. París: Les Anartistes.
Deisler, Guillermo (1989). Make up. Visual Poetry. Halle: s.n.
Deisler, Guillermo (1990). Unlesbar und Spachlos. Visuelle Poesie. Halle: s.n.
Eltit, Diamela (1983). Lumpérica. Santiago: Ediciones del Ornitorrinco.
Foxley, Ana M. (1985). “Marginados entre marginados”. Agurto, I. et al. (eds.). Juventud chilena: Razones y subversiones. Santiago: ECO, FOLICO, SEPADE
Galende, F. (2007). Filtraciones I. Conversaciones sobre arte en Chile (de los 60 a los 80). Santiago: Edictorial Cuarto Propio.
Galindo, Oscar. “Antologías e identidades en la poesía chilena hasta mediados del siglo XX”. Estudios filológicos 41 (2006): 81-94.
Galindo, Óscar. “Palabras e imágenes, objetos y acciones en la postvanguardia chilena”. Estudios filológicos 42 (2007): 109-121.
Galindo, Oscar. “Neovanguardias en la poesía del cono sur: los 70 y sus alrededores”. Estudios filológicos 44 (2009): 67-80.
García, Francisca. “Puesta en valor de una tradición invisible”. Revista Laboratorio 3 (2010).
Grupo Testimonio (1974). Chile. Poesías y canciones cautivas. S. L.: S. E.
Hernández, Elvira (2001). “Acopio de materiales y algunos andamios para allegarme a la obra de Juan Luis Martínez”. 34-38. Hernández, Elvira; Fariña, Soledad (eds.). Merodeos en torno a la obra poética de Juan Luis Martínez. Santiago: Intemperie.
Hernández, Elvira (2003). La bandera de Chile. Quilpué: El Retiro.
Hernán Errázuriz, Luis. “Dictadura militar en Chile. Antecedentes del golpe estético-cultural”. Latin American Research Review, 44 (2009): 136-157.
Jerez, Fernando (2002). “Generación del 60: escribir en dictadura”. Kohul, Karl y Morales, José (eds.). Literatura chilena hoy. La difícil transición. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.
Kay, Ronald (1980). Del espacio de acá. Señales para una mirada americana. Santiago de Chile: Editores asociados.
Kohut, K (2002). “Generaciones y semblanzas en la literatura chilena actual”. Kohul, Karl, José Morales (eds.). Literatura chilena hoy. La difícil transición. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.
Lara, Omar y Epple, Juan Armando (1978). Chile. Poesía de la resistencia y del exilio. S. L : S. E.
Lechner, Norbert (2006[1986]). “Desmontaje y recomposición”. Richard, Nelly (2007[1986]). Márgenes e Instituciones. Santiago: Metales Pesados.
Macchiavello, Carla (2011). “Vanguardia de exportación: la originalidad de la ‘Escena de Avanzada’ y otros mitos chilenos”. Carvajal, Fernanda, Delpiano, María José y Macchiavello, Carla. Ensayos sobre artes visuales. Prácticas y discursos de los años 70 y 80 en Chile. Santiago: LOM.
Machuca, Guillermo (2011). El traje nuevo del emperador. Arte y recepción pública en Chile de las cuatro últimas décadas. Santiago de Chile: Metales Pesados.
Mansilla, Sergio (2010). El paraíso vedado: ensayos sobre poesía chilena del contragolpe (1975-1995). Santiago: LOM.
Marcías, Sergio (1977). Los poetas chilenos luchan contra el fascismo. Berlín: Comité Chile Antifascista.
Martínez, Juan Luis (1978). La poesía chilena. Santiago: Ediciones Archivo.
Martínez, Juan Luis (1985). La nueva novela. Santiago: Ediciones Archivo.
Martínez, Juan Luis (2003). Poemas del otro. Poemas y diálogos dispersos. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Millán, Gonzalo et alt (1980). Primer cuaderno de poesía chilena. Ottawa: Cordillera.
Morales, Leonidas (1998). Conversaciones con Diamela Eltit. Santiago: Cuarto Propio.
Moreno, Demián y Ruíz, Dante (1988). Girasoles en las sombras. Antología de presos políticos. Santiago: Urbe.
Mouffe, Chantal (1993). The Return of the Political. Londres y Nova York: Verso.
Moulian, Tomás (1997). Chile actual. Anatomía de un mito. Santiago de Chile: Arcis.
Muñoz, Gonzalo (2010). Exit/Este. Santiago: Universidad Diego Portales.
Neustadt, Robert (2012[2001]). Cada día. La creación de un arte social. Santiago: Cuarto Propio.
Nómez, Nain. “Ruptura y continuidad en la poesía chilena actual”, Literatura chilena, creación y crítica 20 (1983): 5-9.
Nómez, Naín. “Exilio y ensilio: Representaciones políticas y sujetos escindidos en la poesía chilena de los setenta”. Revista chilena de literatura 76 (2010): 105-127.
Oyarzún, Pablo et alt (2005). Arte y política. Santiago de Chile: Universidad Arcis.
Parra, Nicanor (1989[1983]). Chistes pa/r/rá desorientar a la policía/poesía. Madrid: Visor.
Picornell, Mercè (2013). Continuïtats i desviacions. Debats crítics sobre la cultura catalana en el vèrtex 60/70. Palma: Lleonard Muntaner.
Pons, Margalida. “De la poesia experimental a l’escriptura conceptual: cap a un nou marc interpretatiu”. Catalan Review 16 (2012): 35-56.
Richard, Nelly (1998). Residuos y metáforas. Santiago: Cuarto Propio.
Richard, Nelly (2000). La insubordinación de los signos. Santiago: Cuarto Propio.
Richard, Nelly. “Lo político y lo crítico en el arte: ¿Quién teme a la neovanguardia?”. Oyarzún, Pablo, Richard, Nelly y Zaldívar, Claudia. Arte y política (2005): 33-46.
Richard, Nelly (2007[1986]). Márgenes e Instituciones. Santiago: Metales Pesados.
Rioseco, Marcelo (2013). Maquinarias deconstructivas. Poesía y juego en Juan Luis Martínez, Diego Maquieira y Rodrigo Lira. Santiago: Cuarto Propio.
Samartím López-Iglésias, Roberto (2010). «O processo de construçom do sistema literário galego entre o franquismo e a trasiçóm (1974-1978)». Tesis doctoral presentada en la Universidade de Santiago de Compostela.
S/N. (1982). Azor en vuelo: antología breve de diez poetas chilenos. Barcelona: Rondas.
Serrano, Bruno (1989). Poesía prisionera. Hamburg: Libertäre Assoziation.
Subercaseaux, Bernardo (1982). Transformaciones de la crítica literaria en Chile (1960-1982). Santiago: CENECA.
Subercaseaux, Bernardo (2007[1986]). “Algunas observaciones sobre la crítica de arte en Chile”. Richard, Nelly (2007[1986]). Márgenes e Instituciones. Santiago: Metales Pesados.
Thayer, Willy (2006). El fragmento repetido. Santiago: Metales Pesados.
Trujillo, Carlos Alberto. “Poetas y poesía en los tiempos malos. Talleres de Poesía en Chile entre 1974 y 1979”. Carlos Trujillo. Notas sobre poesía chilena (s.d.)
Unión de Escritores Jóvenes (1977). Poesía para el camino. Santiago: Nueva Universidad.
Varas Pérez, Pablo (1989). Un hombre rompe todas las fronteras: antología poética de presos políticos. Chile: Centro de Estudios Políticos Latinoamericanos Simón Bolivar.
Villegas, J. (1985). Antología de la nueva poesía femenina chilena. Santiago: La Noria.
Yamal, Ricardo (1988). La poesía chilena actual (1960-1984) y la crítica. Santiago: LAR.
Zurita, Raúl (1979). Purgatorio. Santiago: Universitaria.
Zurita, Raúl (1982). Anteparaiso. Santiago: Editores Asociados.
Zurita, Raúl (1983). Literatura, lenguaje y sociedad. Santiago: CENECA.
Zurita, Raúl (selección). (2004). Cantares. Nuevas voces de la poesía chilena. Santiago: LOM.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract911
-
Artículo (Español)452
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.