Risks and manipulations in the recovery of Andrés Carranque de Ríos’ literary works

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.14.13870

Keywords:

Carranque de Ríos, advantage literature, working class culture, working class, literary criticism, society.

Abstract

Since the edition of Andrés Carranque de Ríos’ last novel in 1936, his works have enjoyed a slow and increasing recovery. His name, hardly included in manuals of Literature in 50’, 60’ years of last century, now is habitual in this kind of books, and all his novels, poems, and tales have been published again. Approaching to the literary criticism about the author, this work shows and confirm that, while specialized works insert Carranque de Ríos in the historical context he lived and wrote, the new editions of his texts impose a point of view in what predominate the lack of any ideology in his literature. Our proposition is insert Carranque de Ríos’ works in the tradition of the working class culture, written from the edge and against the bourgeois culture of capitalist society. Only in this way can be comprehended the perspective of his texts and their radical new aesthetic. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Arias Careaga, Universidad Autónoma de Madrid.

Profesora de Literatura Hispanoamericana en el Departamento de Filología Española de la Facultad de Filosofía y Letras de la UAM.

References

Arias Careaga, Raquel (2014). “Una relación literaria: de César Vallejo a Juan Larrea”, en Selena Millares (ed.). En pie de prosa. La otra vanguardia hispánica. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert: 9-34.

Arias Careaga, Raquel (2013). “Rosa Arciniega y la novela social: las trampas del progreso”. César de Vicente Hernando (ed.). Una generación perdida. El tiempo de la literatura de avanzada (1925-1935). Doral: Stockcero: 171-196.

Arias Careaga, Raquel (2005). Escritoras españolas (1939-1975): poesía, novela y teatro. Madrid: Ediciones del Laberinto.

Arroita-Jáuregui, Marcelo. “Introducción a Carranque de Ríos”. Pueblo, 28 de febrero (1959): 21.

Aznar Soler, Manuel (1987). I Congreso Internacional de Escritores para la Defensa de la Cultura (París, 1935), vol. II. Valencia: Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.

Aznar Soler, Manuel (2010). República literaria y revolución (1920-1939). Sevilla: Renacimiento.

Bamba Alía, Sara (2009). “La Generación de la República: la narrativa”. La República y la cultura. Madrid: Istmo: 17-22.

Bértolo, Constantino (2009). “Literatura republicana, literatura proletaria, literatura revolucionaria”. La República y la cultura. Madrid: Istmo: 185-191.

Boetsch, Laurent (1985). José Díaz Fernández y la otra Generación del 27. Madrid: Pliegos.

Bonet, Juan Manuel (1995). Diccionario de las Vanguardias en España 1907-1936. Madrid: Alianza.

Borrás, Manuel (1999). “Del señor etcétera. Carranque de Ríos”. Javier Barreiro (ed.), Oscuraturba de los más raros escritores españoles. Zaragoza: Xordica: 35-52.

Bravo Cela, Blanca. “Carranque de Ríos y el cine”. Secuencias 11 (2000): 64-71. 

Bravo Cela, Blanca (2001). “Actualidad del grupo del ‘Nuevo Romanticismo’”. Literatura y sociedad, el papel de la literatura en el siglo XX. La Coruña: Universidade da Coruña: 377-388.

Bravo Cela, Blanca. “Reivindicación de un escritor: Andrés Carranque de Ríos”. Cuadernos republicanos 50 (2002): 163-169.

Bravo Cela, Blanca. “Carranque de Ríos, el tremendista obligado”. Cuadernos hispanoamericanos 647 (2004): 41-49.

Bravo Cela, Blanca (2005). “Prólogo” en Andrés Carranque de Ríos. La vida difícil. Madrid: Cátedra: 11-107.

Campos, Jorge. “Carranque de Ríos”. Cuadernos de Ágora, números 75-78, enero-abril (1963): 3-4.

Candau, Antonio. “El arte mudo de Cinematógrafo de Carranque de Ríos”. Revista Hispánica Moderna XLVII (I) (1994): 86-95.

Carranque de Ríos, Andrés (1998). Obra completa. Madrid: Ediciones del Imán.

Cobb, Christopher. “La simplificación de la identidad cultural en la historia de la Guerra Civil Española”. Vasconia, 27 (1998): 245-251.

Cobb, Christopher (2013). “La cultura y el pueblo”. César de Vicente Hernando (ed.). Una generación perdida. El tiempo de la literatura de avanzada (1925-1935). Doral: Stockcero: 11-37.

Entrambasaguas, Joaquín (1963). Las mejores novelas contemporáneas, IX. Barcelona: Planeta.

Esteban, José. “Una novela viva”. Revista de Libros, 1 de octubre (1997). 

Fortea, José Luis (1973). La obra de Andrés Carranque de Ríos. Madrid: Gredos.

Fortea, José Luis (1975). “Prólogo”. Andrés Carranque de Ríos, La vida difícil. Madrid: Turner: 9-16.

Fortea, José Luis (1998). “Introducción”. Andrés Carranque de Ríos, Obra Completa. Madrid: Ediciones del Imán: 9-52.

Fuentes, Víctor (1980). La marcha al pueblo de las letras españolas. 1917-1936. Madrid: Ediciones de La Torre.

Fuentes, Víctor (1993). “La novela social española 1927-1936: panorámica de un diverso perfil temático y formal”, en La otra cara del 27: La novela social española, 1923-1939. Michigan: Letras Peninsulares: 9-29.

García de Nora, Eugenio (1962). La novela española contemporánea, vol. III. Madrid: Gredos.

García Luengo, Eusebio. “Vida y evocación”. Arriba, 1 de marzo (1959): 28.

García Serrano, Rafael. “Cuando don Pío fue sargento de Carlos VII”. Arriba, 22 de febrero (1959): 35.

Henn, David. “Social and artistic criticism in the novels of Andrés Carranque de Ríos”. Hispanofila 54 mayo (1975): 17-30.

Hernández Sánchez, Fernando. “La influencia del modelo revolucionario en los años iniciales del Partido Comunista de España (1920-1931)”. Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico 2 (2018): 162-178.

Jarnés, Benjamín. “Novelas y noveloides”. Luz, 5 de septiembre (1934): 5.

Lazcano, Asís (2006). La sombra del anarquista. Novela finalista del Premio de Novela Histórica Alfonso X el Sabio 2006. Madrid: MREdiciones.

López Izquierdo, Rafael. “Uno de A. Carranque de los Ríos”. La Nación, 26 de septiembre (1934): 10.

Mainer, José Carlos (1981). La Edad de Plata (1902-1939). Madrid: Cátedra.

Mainer, José Carlos (2010). Historia de la literatura española 6. Modernidad y nacionalismo 1900-1939. Barcelona: Crítica.

Martínez Gandía, Rafael. “Una vida extraordinaria. Carranque de Ríos, ebanista, albañil, poeta, anarquista, artista de la pantalla y novelista”. Crónica, 23 de septiembre (1934): 29-30.

Minesso, Barbara. “La lunga ombra dell’anarchico. Aspetti della narrativa di Andrés Carranque de Ríos”. Tintas. Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane 1 (2011): 103-116.

Morán, Gregorio (2014). El cura y los mandarines. Historia no oficial del bosque de los letrados. Madrid: Akal.

Muñoz Molina, Antonio (1997). “Introducción”. Andrés Carranque de Ríos, Cinematógrafo. Madrid: Viamonte, 9-17.

Nonell, M.. “Carranque de Ríos. (Contra la censura y contra el olvido)”. Nuestras Ideas, octubre (1960): 79-83.

Pedro Carañana, Joan. “Conservadurismo, reformismo y revolución en los orígenes y desarrollo de la universidad republicana en España. Aportes y contradicciones (1856-1936)”. Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico 2 (2018): 114-147.

Pérez Ferrero, Miguel (1941).  Pío Baroja en su rincón. San Sebastián: Editora Internacional.

Pérez Ferrero, Miguel (1947). Unos y otros. Madrid: Editora Nacional.

Redondo Olmedilla, José Carlos (2001). Isherwood y Carranque de Ríos comparados. Almería: Servicio de publicaciones de la Universidad de Almería.

Ródenas de Moya, Domingo. “Entre el hombre y la muchedumbre: la narrativa de los años treinta”. Cuadernos Hispanoamericanos 647 (2004): 7-28.

Rodríguez Puértolas, Julio (1986). Literatura Fascista Española, I. Madrid: Akal.

Rodríguez Puértolas, Julio (2009). “La Generación de la República”. La República y la cultura. Madrid: Istmo: 517-523.

Rodríguez Puértolas, Julio, Blanco Aguinaga, Carlos, Zavala, Iris M. (2000). Historia social de la literatura española, volumen II. Madrid: Akal.

Sampelayo, Carlos. “Las vicisitudes de Carranque de Ríos, autor de Uno”. Heraldo de Madrid, 2 de noviembre (1934): 15.

Sánchez Dueñas, Blas, Porro Herrera, María José (2015). Concha Lagos, agente cultural: los cuadernos de Ágora. Madrid: UNED.

Santos, Dámaso. “Carranque de Ríos, un nuevo novelista del próximo ayer”. Pueblo, 6 de marzo (1959): 9.

Serrano Pascual, Mariano (2005). Novela y mentalidades. Tres estudios sobre Galdós, Carranque de Ríos y Aldecoa. Madrid: Editorial Siete Mares.

Schneider, Marshall Jerrold (1993). “Historia de un día de la vida española: Ramón J. Sender and His Contemporaries”. La otra cara del 27: La novela social española, 1923-1939. Michigan: Letras Peninsulares: 179- 195.

Valcárcel, Carmen (1988). “La historia de la literatura española desde el exilio: Juan Chabás y Max Aub”, en Manuel Aznar (ed.). El exilio literario español de 1939: Actas del Primer Congreso Internacional. Volumen I. Barcelona: Gexel: 455-470.

Vicente Hernando, César de (2009a). “Literatura y teatro proletarios”. La República y la cultura. Madrid: Istmo: 31-38.

Vicente Hernando, César de (2009b). “El cine”. La República y la cultura. Madrid: Istmo: 115-123.

Vicente Hernando, César de (ed.) (2013). Una generación perdida. El tiempo de la literatura de avanzada (1925-1935). Doral: Stockcero.

Published

2019-12-30

How to Cite

Arias Careaga, R. (2019). Risks and manipulations in the recovery of Andrés Carranque de Ríos’ literary works. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (14), 67–92. https://doi.org/10.7203/KAM.14.13870
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    924
  • Artículo (Español)
    531

Issue

Section

Monográfico. Culturas obreras

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.