Public declarations and performing arts: the construction of characters and narratives of appropriators men and women in Teatro x la Identidad (2000-2001)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.15.15494

Keywords:

Public declarations, theater, repressor, appropriator man, appropriator women

Abstract

The article aims to analyze the different ways of staging characters and narratives of appropriators men and women in two plays that were part of the first cycle of Teatro x la Identidad (City of Buenos Aires, 2001). For this, the construction of a repressor and appropriator will be studied through their public declarations reproduced by the written press at the end of the 1980s; and the dramatic use of those declarations in the semi-titled spectacle A propósito de la duda (2000-2001) by Patricia Zangaro, that makes him and his wife characters of appropriators represented, ironically, as "good parents". On the other hand, we will examine the play Método (2001), by Silvia Aira to investigate the configuration of the character of an appropriator as a sadistic monster based on the inspiration of her playwright. In addition, we will investigate the existence of repercussions of these plays for the cause of Abuelas de Plaza de Mayo and in the ways in which they build social memories around the crime of appropriation of minors. Finally, it is intended to justify the inclusion of the figures of the appropriators men and women in the category of repressor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aira, Silvia. Entrevista vía e-mail. Buenos Aires (29/08/2013 y 31/05/2019).

Andreotti Romanín, Enrique (2013). Memorias en conflicto. El Movimiento de Derechos Humanos y la construcción del juicio por la Verdad en Mar del Plata. Mar del Plata: Eudem.

Aristóteles (1993). Física. Libro II. 8. Boeri, Marcelo (tr.). Buenos Aires: Biblos.

Bradford, María Lucía (2016). “Lo fantástico, lo monstruoso”. Domínguez, Nora (coord.). Monstruos y monstruosidades: perspectivas disciplinarias IV. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires: 70-74.

Bruschtein, Luis. “La familia, según Miara”. Página/12 (04/05/89): 41. 

Cabrera, Hilda. “Vos, ¿sabés quién sos?”. Página/12 (2001): s/p. 

Da Silva Catela, Ludmila (2001). No habrá flores en la tumba del pasado. La experiencia de reconstrucción del mundo de los familiares de desaparecidos. La Plata: Ediciones Al Margen.

Feld, Claudia. “¿Hacer visible la desaparición?: las fotografías de detenidos-desaparecidos de la ESMA en el testimonio de Víctor Basterra”. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria 1 (2014): 28-51.

Feld, Claudia. “Entre visibilité et justice: Les témoignages télévisuels des ex agents de la répression en Argentine”. Témoigner entre histoire et mémoire 102 (2009a). Bruselas: Editions Kimé: 151-171.

Feld, Claudia. “Entre la visibilidad y la justicia: los testimonios televisivos de represores en la Argentina”. Revista Encuentros Uruguayos 2 (2009b): 42-57. 

Feld, Claudia y Franco, Marina (2015). Democracia, hora cero. Actores, políticas y debates en los inicios de la posdictadura. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Ferrari, Andrea. “El largo camino a casa”. Página/12 (04/05/89): 23. 

Filc, Judith (1997). Entre el parentesco y la política: familia y dictadura, 1976-1983. Buenos Aires: Biblos.

Foucault, Michel (1999). Les anormaux. Paris: Gallimard-Seuil.

Gaffiot, Félix (1969). Dictionaire latin-français. París: Machette.

García, Prudencio (1995). El drama de la autonomía militar. Buenos Aires: Sudamericana.

Gatti, Gabriel (2011). Identidades desaparecidas. Peleas por el sentido en los mundos de la desaparición forzada. Buenos Aires: Prometeo.

Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid y Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Moro, Cecilia Soledad (2016). “Lejanías y cercanías: identidad zombi en voces sobrevivientes”. Domínguez, Nora (coord.). Monstruos y monstruosidades: perspectivas disciplinarias IV. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires: 258-261.

Oberti, Alejandra (2014). Las revolucionarias. Militancia, vida cotidiana y afectividad en los setenta. Buenos Aires: Edhasa.

Pavlovsky, Eduardo. “Piedad del torturador”. Página/12 (29/11/07): s/p.

Pérez, Mariana Eva. “Dimensiones fantásticas en el teatro de la post-dictadura argentina”. IV Seminario Internacional Políticas de la Memoria. Ampliación del campo de los derechos humanos. Memorias y perspectivas. Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti, Buenos Aires, 2012.

Proaño-Gómez, Lola (2007). Poéticas de la globalización en el teatro latinoamericano. Universidad de California: Gestos.

Punte, María José (2016). “Cuéntame un cuento: infancia y/o como monstruosidad en Osos de Diego Vecchio”. Domínguez, Nora (coord.) Monstruos y monstruosidades: perspectivas disciplinarias IV. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires: 340-344.

Regueiro, Sabina. “‘Subversivas’: ‘Malas madres’ y familias ‘desnaturalizadas’”. Cadernos Pagu 44 (2015): 423-452.

Rodríguez, Andrea. “La historia oficial”. Página/12 (11/10/87): s/p. 

Rodríguez, Andrea. “Cazador cazado”. Página/12 (16/04/89): 8. 

Salvi, Valentina (2012). De vencedores a víctimas. Memorias castrenses sobre el pasado reciente en Argentina. Buenos Aires: Biblos.

Salvi, Valentina (2016). “Los represores como objeto de estudio. Obstáculos, problemas y dificultades para su investigación en Argentina”. Cuadernos del IDES 32 (2016): 22-41.

Schmucler, Héctor. “El olvido del Mal. La construcción técnica de la desaparición en Argentina”. Artefacto 3 (1999): 4-10.

Sin autor. “El ‘Covani’ en el Banco”. Página/12 (04/05/89): 39. 

Sin autor. “El matrimonio Miara fue traído desde el Paraguay”. La Nación (04/05/89): 23. 

Teatro x la Identidad (2001). Obras de Teatro del Ciclo 2001. Buenos Aires: EUDEBA. 

Verzero, Lorena. “La teatralidad del dictador: Videla en sus intervenciones públicas”. Texto discutido en el Segundo Seminario de Discusión “Investigación y debates sobre la palabra pública de represores”, organizado por el Núcleo de Estudios sobre Memoria (CIS-CONICET/IDES). Instituto de Desarrollo Económico y Social, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2018.

Vezzetti, Hugo (2002). Pasado y presente. Guerra, dictadura y sociedad en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Zangaro, Patricia. Entrevista personal. Buenos Aires (29/05/2013).

Published

2020-07-31

How to Cite

Diz, M. L. (2020). Public declarations and performing arts: the construction of characters and narratives of appropriators men and women in Teatro x la Identidad (2000-2001). Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (15), 271–292. https://doi.org/10.7203/KAM.15.15494
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    753
  • Artículo (Español)
    504

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.