Readjustments of violence in a novel, its film adaptation and a remake: 'El secreto de sus ojos'
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.16.17661Keywords:
Film Adaptation, remake, Sacheri, Campanella, RayAbstract
This paper deals with an aspect rarely explored in Transtextuality Studies: the relationship between a literary text and its film adaptation (El secreto de sus ojos) with a remake (Secret of Their Eyes). This analysis considers the categories of readaptation, simple remake and compound or mixed adaptation. For this purpose, it focuses on (1) the representation of violence, in accordance with the distinction proposed by Steven Pinker (according to Hobbes) on the causes of human conflict, (2) on the construction of the characters, and (3) on how images are shown. In this way, the necessary readjustments that are carried out in two very different historical contexts are analyzed: the situation prior to the Argentine Military Dictatorship of 1976 (where Sacheri’s novel and Campanella’s film are set) and the anti-terrorist hypervigilance after the attacks of September 11th (in Billy Ray’s version of 2015).
Downloads
References
Acosta Larroca, Pablo. “El secreto de sus ojos: el mismo autor, la misma obra”. Revista Atticus 9 (2009): 57-68.
Arendt, Hannah (2006). Sobre la violencia. Madrid: Alianza.
Boyero, Carlos. “Otro remake. ¿Y para qué?”. El País (14/04/2016).
Cascajosa, Concepción (2006). El espejo deformado. Visiones, secuelas y adaptaciones en Hollywood. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Dillon, Alfredo. “Sacheri por Campanella: del secreto a la pregunta de sus ojos”. Question 58 (2018): 1-17.
Felipe, Fernando de y Gómez, Iván (2008). Adaptación. Barcelona: Blanquerna/Trípodos.
García Jambrina, Luis. “De la palabra a la imagen: las relaciones entre literatura y cine”. Poligrafías 3 (1998): 143-154.
García-Reyes, David. “De luz y de sombras: los fantasmas de la memoria en El secreto de sus ojos”. Archivos de la Filmoteca 73 (2017): 91-106.
Genette, Gérard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Ivachow, Lilian Laura. “Pesos (de) ley”. El Amante 208 (2009): 18.
Karageorgon-Bastea, Christina. “Alegoría y restitución en El secreto de sus ojos”. Revista Iberoamericana 262 (2018): 287-305.
Lillo, Gaston (2017). “El filme El secreto de sus ojos (2009) de Juan José Campanella y la novela El secreto y las voces (2002) de Carlos Gamerro”. Wehr, Christian y Nitsch, Wolfram (eds.). Cine de investigación. Paradigmas de la revelación y del ocultamiento en el cine argentino. München: AVM: 139-155.
Malpartida Tirado, Rafael. “El secreto de sus ojos o cómo vivir una vida vacía: de la literatura al cine (Eduardo Sacheri/Juan José Campanella)”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 73 (2011): 353-376.
Martínez-Cabeza, Miguel y Espínola, Maica. “Suspense, culpa y cintas de vídeo. Caché/Escondido de Michael Haneke”. Icono14 10/1 (2012): 149-163.
Navarro, Antonio José. “El secreto de sus ojos. La amada muerta”. Dirigido por 393 (2009): 17.
Noriega, Gustavo. “Pretérito imperfecto, futuro perfecto”. El Amante 208 (2009): 16-17.
Peña Ardid, Carmen. “Rehacer cuerpos, construir identidades. La piel que habito (Pedro Almodóvar, 2011) y Tarántula (Thierry Jonquet, 1984)”. Trasvases entre la literatura y el cine 2 (2020): 95-117.
Pérez Bowie, José Antonio y Pardo, Pedro Javier (eds.) (2015). Transescrituras audiovisuales. Madrid: Sial Pigmalión.
Peris Blanes, Jaume. “Desplazamientos, suturas y elusiones: el cuerpo torturado en Tiempo de Revancha, La Noche de los Lápices y Garage Olimpo”. Espéculo 40 (2008): s. p.
Pinker, Steven (2003). La tabla rasa. La negación moderna de la naturaleza humana. Barcelona: Paidós.
Repar, Matías. “Entrevista a Eduardo Sacheri”. Clarín (18/08/2009).
Roa, Alana F. “De la compasión a la culpa: La traducción cultural de El Secreto de sus ojos”. deSignis 27 (2017): 147-155.
Robben, Antonius (2002). “El miedo a la indiferencia: los temores de los combatientes sobre la identidad política de los civiles durante la guerra sucia argentina”. Koonings, Kees y Kruijt, Dirk (eds.). Las sociedades del miedo. El legado de la guerra civil, la violencia y el terror en América Latina. Salamanca: Universidad de Salamanca: 141-156.
Rojas, Eduardo. “Espejos del alma”. El Amante 208 (2009): 20-21.
Sacheri, Eduardo (2009). El secreto de sus ojos. Madrid: Alfaguara.
Sánchez Noriega, José Luis (2000). De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Barcelona: Paidós.
Stam, Robert (2014). Teoría y práctica de la adaptación. México: UNAM.
Wolf, Sergio (2001). Cine/Literatura. Ritos de pasaje. Buenos Aires: Paidós.
Wright, Lawrence (2017). La torre elevada. Al-Qaeda y los orígenes del 11-S. Barcelona: Penguin Random House.
Zecchi, Barbara (2006). “Estrategias de elisión, inscripción y desexuación en la representación cinematográfica de la violencia contra la mujer”. García Selgas, Fernando J. y Romero Bachiller, Carmen (eds.). El doble filo de la navaja: violencia y representación. Madrid: Trotta: 107-128.
Zecchi, Barbara (2012). “Introducción. La adaptación multiplicada”. Zecchi, Barbara (ed.). Teoría y práctica de la adaptación fílmica. Madrid: Editorial Complutense: 19-62.
Žižek, Slavoj (2009). Sobre la violencia. Seis reflexiones marginales. Barcelona: Paidós.
Filmografía
Campanella, Juan José (2009). El secreto de sus ojos. Argentina/España: 100 Bares/Tornasol Films/Haddock Films/Telefé/TVE/Canal+España.
Ray, Billy (2015). Secret In Their Eyes. Estados Unidos: Gran Via Productions/IM Global.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract748
-
Artículo PDF (Español)702
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.