Image Readers in Times of Revolution: Descomedidos y chascones (1973) by Carlos Flores
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.17.17690Keywords:
Carlos Flores, Chilean cinema, Popular Unity, mass mediaAbstract
This article studies the film Descomedidos y chascones (1973) by Carlos Flores. Divided in three parts, the film is dedicated to exploring diverse sectors of Chilean youth and their relationship to mass media during Popular Unity. The second part of Flores’ work, which will be the principal focus of this study, presents four groups of young people who may be considered “filmic readers”: they are presented with image sequences of other young people that they are then to discuss and interpret on camera. Two of these groups of spectators are comprised of young textile workers and pobladores. I propose that these workers and pobladores in the film participate in the same kinds of critical processes related to hegemonic culture that Flores and his film crew seek to impress upon viewers. By featuring these members of the working class with a high degree of political consciousness in his educational activities, Flores is able to signal the worker as the ideal “reader” and militant of the future.
Downloads
References
Agurto, Jaime Andrés. “Sobre Descomedidos y chascones. El cine de Carlos Flores”. laFuga 11 (2010).
Albizú Labbé, Francisco. “El indigenismo de la Unidad Popular (Chile 1970-1973). Estado y Nación entre reformismo y realidad”. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM 28 (2014).
Albornoz, César (2005). “La cultura en la Unidad Popular: Porque esta vez no se trata de cambiar un presidente”. Pinto Vallejos, Julio (ed.). Cuando hicimos historia. La experiencia de la Unidad Popular. Santiago: LOM Ediciones: 147-176.
Allende, Salvador (1978). Salvador Allende y América Latina: 12 discursos y 2 conferencias de prensa. México: Casa de Chile.
Barr-Melej, Patrick (2017). Psychedelic Chile. Youth, Counterculture, and Politics on the Road to Socialism and Dictatorship. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Barría Troncoso, Alfredo (2011). El espejo quebrado: memorias del cine de Allende y la Unidad Popular. Santiago: Uqbar Editores.
Bianchi, Soledad (1995). La memoria: modelo para armar: grupos literarios de la década del sesenta en Chile, entrevistas. Santiago: DIBAM, Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.
Bossay, Claudia. “Astutos chascones secundarios. El trauma histórico chileno visto desde la adolescencia”. Cinémas d’Amérique latine 23 (2015).
Corro, Pablo, et. al (2007). Teorías del cine documental chileno: 1957-1973. Santiago: Instituto de Estética, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Del Valle Dávila, Ignacio. “Crear dos, tres … muchos collages, e la consigna. El collage en el documental latinoamericano de descolonización cultural”. Cinémas d’Amérique latine 21 (2013): 42-55.
“Discutamos?” [sic]. Onda 5 (12 noviembre 1971).
Dorfman, Ariel y Mattelart, Armand (2010). Para leer al pato Donald. Comunicación de masas y colonialismo. México: Siglo XXI.
Flores, Carlos. “Joven cine chileno: Descomedidos y chascones”. Entrevista con Hans Ehrmann. Chile Hoy 10 (18 agosto 1972): 19.
Flores, Carlos (1973a). Descomedidos y chascones. Chile: Comisión de Extensión de la Universidad de Chile, Departamento de Cine de la Universidad de Chile.
Flores, Carlos. “Descomedidos y chascones”. La Quinta Rueda (Mayo, 1973b): 10-11.
Flores, Carlos. Entrevista con Manuel Vicuña (2020). 50 años. Cultura en la Unidad Popular. Centro para las Humanidades Universidad Diego Portales.
Frank, Thomas (2011). La conquista de lo cool: el negocio de la contracultura y el nacimiento del consumismo moderno. Sumoy, Mónica y Castillón, Juan Carlos (trads.). Barcelona: Alpha Decay.
Freire, Paulo (1984). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Ronzoni, Liliana (trad.) México: Siglo XXI.
Freire, Paulo (2013). “Education as the Practice of Freedom”. Education for Critical Consciousness. Bergman Ramos, Myra (trad.) .London-New York: Bloomsbury: 1-80.
Gaudichaud, Franck (2004). Poder Popular y Cordones Industriales: Testimonios sobre el movimiento popular urbano 1970-1973. Santiago: LOM Ediciones.
Getino, Octavio y Fernando Solanas (1982). “Hacia un tercer cine”. A diez años de ‘Hacia un tercer cine’ (1979). Octavio Getino. México: Filmoteca UNAM: 37-56.
Guzmán, Patricio (1975, 1976, 1978). The Battle of Chile [La Batalla de Chile]. Chile-Cuba-Francia: Equipo Tercer Año, ICAIC. Brooklyn: Icarus Films.
Guzmán, Patricio (1997). Chile, Obstinate Memory [Chile, la memoria obstinada]. Chile-Canadá-Francia: Les Films d’Ici, the National Film Board of Canada, La Sept ARTE. Brookyln: Icarus Films.
Holst, John D. “Paulo Freire in Chile, 1964-1969: Pedagogy of the Oppressed in Its Sociopolitical Economic Context”. Harvard Educational Review 76.2 (2006): 243-286.
Kirkendall, Andrew J (2010). Paulo Freire and the Cold War Politics of Literacy. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Krstulovi, Ozren Agnic (2008). Allende, el hombre y el político: memorias de un secretario privado. Santiago: RIL Editores.
Leiva, Nicolás (2020). “Juventud chilena en el cine documental de los años de la Unidad Popular: representación y recepción en el film Descomedidos y Chascones (1973)”. Actos 4 (2020): 102-113.
“Los lolos contradictorios”. Onda 1 (17 septiembre 1971): 14-19.
“Los lolos marginales”. Onda 2 (1 octubre 1971): 15-18.
“Los organizados”. Onda 3 (15 octubre 1971): 15-18.
Mattelart, Armand y Mattelart, Michèle (1970). Juventud chilena: rebeldía y conformismo. Santiago: Editorial Universitaria.
Mattelart, Armand y Mattelart, Michèle. “Ruptura y continuidad en la Comunicación: puntos para una polémica”. Cuadernos de la realidad nacional 12 (1972): 100-143.
Mattelart, Michèle. “Comunicación y movimiento popular. Un momento emblemático. Chile 1970-1973”. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación 116 (2011): 75-80.
Mouesca, Jacqueline (1988). Plano secuencia de la memoria. Santiago: Ediciones del Litoral.
M. S. “En busca del cine chileno”. Revista Ercilla (16 julio 1973).
Pérez, Floridor (1988). “Week end, the end”. Los veteranos del 70. Olivarez, Carlos (ed.). Santiago: Ediciones Melquiades: 241.
Pinto, Iván (2018). “Descomedidos y chascones”. Aravena, Claudia y Pinto, Iván (eds.). Visiones laterales. Cine y video experimental en Chile (1957-2017). Santiago: metales pesados. Edición digital.
Racz, Andrés. “Cuna del cine”. Chile Hoy 52 (8 junio, 1973): 25.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract780
-
Artículo PDF (Español)413
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.