Rebellious, nomads and desiring: eccentric mothers in Argentinian and Spanish cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.21.24864

Keywords:

Industrial Classic Cinema, Women, Maternities, Francoism Peronism.

Abstract

As part of a broader research focused on the dialogue between representations of motherhood in the classic-industrial cinemas of Argentina and Spain, this article problematizes the figure of the “eccentric mother”, noting how her presence is especially relevant both in dramatic terms such as staging, and it affects the system of characters that organizes and disorganizes around them. Faced with the dominant desexualization and de-erotization, Pequeñeces (Juan de Orduña, 1950, Spain) and Armiño negro (Carlos Hugo Christensen, 1953, Argentina) present anomalous feminine-maternal figurations that tense devices of composure and subordination, tearing the categorical interdict by being women with desire, sexual and power, in addition to —and beyond— being mothers.
Articulating cultural history, gender and film studies; and with a comparative approach, the first part of the text traces an overview of the material and socio-cultural conditions that made both films possible, replacing the cinematographic and historical-political contexts in which they were inscribed and circulated; while the second section focuses on the spectacular and dramatic analysis of the stories, taking into account especially the interactions between space, light and corporalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Aimaretti, CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas)

María Aimaretti es Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires, y cuenta con un posdoctorado en Humanidades por la UBA. Licenciada y profesora en Artes Combinadas, diploma de honor 2009. Fue becaria doctoral del CONICET (2010-2014) y becaria postdoctoral (2015-2017). Actualmente es investigadora adjunta por el mismo organismo. Es docente concursada en la cátedra de Historia del Cine Latinoamericano y Argentino (2013 a la actualidad), y ha brindado clases especiales y seminarios en universidades nacionales, el Instituto Mora de México y la Universidad de Jaume I (España). Participa del grupo de estudios “Arte, cultura y política en la Argentina reciente” coordinado por Ana Longoni y Cora Gamarnik. Es autora del libro Video boliviano de los 80. Experiencias y memorias de una década pendiente en la ciudad de La Paz (Buenos Aires, Milena Caserola, 2020). Es investigadora en los institutos Gino Germani y Artes del Espectáculo, ambos de la UBA. Sus áreas de reflexión son, por un lado, las relaciones entre arte y política en América Latina, a propósito de las representaciones de la violencia, la historia y la memoria; y por otro, las vinculaciones entre cultura popular y cultura masiva en el cine argentino, atendiendo especialmente a las figuraciones de lo femenino.

References

Barbero, Jesús Martín (1986). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Buenos Aires: Gustavo Gilli.

 

Benet, Vicente (2012). El cine español. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.

 

Bou, Nuria y Pérez, Xavier. “Deseo y erotismo en tiempos dictatoriales. Estrategias cinematográficas contra la censura de los regímenes totalitarios”. Revista L’atalante N° 23, enero-junio 2017, págs.7-16. http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=
article&op=view&path%5B%5D=436

 

_____ (2021). “El cuerpo hogar”. Nuria Bou y Xavier Pérez (eds.) El deseo femenino en el cine (1939-1975). Arquetipos y actrices. Madrid: Cátedra: págs. 27-40.

 

Cosse, Isabella (2006). Estigmas de nacimiento: peronismo y orden familiar 1946-1955. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica y Universidad Mayor de San Andrés.

 

Di Febo, Giuliana (2006). “«La Cuna, la Cruz y la Bandera». Primer franquismo y modelos de género”. Isabel Morant (dir.) Historia de las mujeres en España y América Latina. Vol. IV: Del siglo XX a los umbrales del XXI. Madrid: Cátedra: págs. 217-237.


España, Claudio (1984). Agentina Sono Film, medio siglo de cine. Buenos Aires: Abril.


_____ (2000). “El modelo institucional. Formas de representación en la edad de oro”. Claudio España (dir. gral.) Cine Argentino, 1933-1956: Industria y clasicismo, Vol. I. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes: págs. 22-160.


Fanés, Félix (1982). Cifesa, la antorcha de los éxitos. Valencia: Institució Alfonso El Magnánimo, D.L.

 

Gil Gascón, Fátima (2010). Construyendo a la mujer ideal: mujer y censura cinematográfica durante el franquismo (1939-1963), tesis doctoral dirigida por el Dr. Julio Montero, Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/10214/1/T31303.pdf

 

Gutiérrez García (2017). “Pequeñeces de Luis Coloma versus pequeñeces de Juan de Orduña y la presencia de la moda. Repertorio deslumbrante de un bestiario aristocrático”. Gloria Camarero Gómez y Francesc Sánchez Barba (eds.) Actas V Congreso Internacional de Historia y Cine: Escenarios del cine histórico (V, 2016, Getafe). Getafe: Universidad Carlos III de Madrid, Instituto de Cultura y Tecnología.


Hueso, Ángel Luis (1998). Catálogo del cine español. Vol. F4 Películas de ficción 1941-1950. Madrid:Cátedra.

 

Juliano, Dolores (2012). “Tiempo de cuaresma. Modelos de sexualidad femenina bajo el franquismo”. Raquel Osborne (ed.) Mujeres bajo sospecha (memoria y sexualidad, 1930-1980). Madrid: Fundamentos: págs. 35-47.

 

Knibiehler, Yvonne (2001). Historia de las madres y la maternidad en Occidente. Buenos Aires: Nueva Visión.

 

Kriger, Clara (2009). Cine y peronismo: el Estado en escena. Buenos Aires: Siglo XXI.

 

Labanyi, Jo. “Historia y mujer en el cine del primer franquismo”. Secuencias-Revista de Historia del Cine N°15, 2002, págs. 42-59: https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/4250


_____ (2021). “La compleja relación entre la agencia y el deseo femeninos: Aurora Bautista y Amparo Rivelles”. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, N° 32, 2021, págs. 19-34: http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&-path%5B%5D=947

 

Lozano Estívaliz, María (2000). Las imágenes de la maternidad. El imaginario social de la maternidad en Occidente desde sus orígenes hasta la cultura de masas. Alcalá de Henares: Ayuntamiento de Alcalá de Henares y Centro Asesor de la Mujer.


_____ (2006). La maternidad en escena. Mujeres, reproducción y representación cultural. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza y Ayuntamiento de Zaragoza.

 

Manetti, Ricardo (2000). “El melodrama, fuente de relatos: un espacio artístico para madres, prostitutas y norcherniegos melancólicos”. Claudio España (dir. gral.) Cine Argentino, 1933-1956: Industria y clasicismo, Vol. II. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, págs. 188-269.


Osborne, Raquel (2012). “Introducción”. Raquel Osborne (ed.) Mujeres bajo sospecha (memoria y sexualidad, 1930-1980). Madrid: Fundamentos: págs. 9-33.


Posadas, Abel, Marta Speroni y Mónica Landro (2015). Cine y novela. Imágenes argentinas del siglo XX Volumen II. Buenos Aires, Los Angeles: edición on line Argus-a Artes y Humanidad.


Rodríguez Fuentes, Carmen (2001). Las actrices en el cine español de los cuarenta, tesis doctoral dirigida por el Dr. Emilio C. García Fernández, Universidad Complutense de Madrid. https:// eprints.ucm.es/4517/

 

Rosón, María (2008). “Historia e identidad: heroínas en el cine histórico español de los años cuarenta”. Gloria Camarero (ed.) Actas I Congreso Internacional de Historia y Cine (1, 2007, Getafe). Madrid: Universidad Carlos III de Madrid, Instituto de Cultura y Tecnología. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/17768

 

______ (2016). Género, memoria y cultura visual en el primer franquismo. Madrid: Cátedra.

 

Téllez, José Luis (1997). “Pequeñeces”. Julio Pérez Perucha (ed.) Antología crítica del cine español 1906-1995. Madrid: Cátedra: págs. 261-263.


Zink, Mirta (2000). “Madres para la Patria: “Mundo Peronista” y la interpelación a las mujeres”. María Herminia Di Liscia et al. Mujeres, maternidad y peronismo. Santa Rosa: Fondo Editorial Pampeano:págs. 11-37.

Published

2023-07-21

How to Cite

Aimaretti, M. (2023). Rebellious, nomads and desiring: eccentric mothers in Argentinian and Spanish cinema. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (21), 503–530. https://doi.org/10.7203/KAM.21.24864
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    792
  • Artículo PDF (Español)
    437

Issue

Section

Miscellany: topics, poetics and issues of contemporary culture

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.