Rebellious, nomads and desiring: eccentric mothers in Argentinian and Spanish cinema
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.21.24864Keywords:
Industrial Classic Cinema, Women, Maternities, Francoism Peronism.Abstract
As part of a broader research focused on the dialogue between representations of motherhood in the classic-industrial cinemas of Argentina and Spain, this article problematizes the figure of the “eccentric mother”, noting how her presence is especially relevant both in dramatic terms such as staging, and it affects the system of characters that organizes and disorganizes around them. Faced with the dominant desexualization and de-erotization, Pequeñeces (Juan de Orduña, 1950, Spain) and Armiño negro (Carlos Hugo Christensen, 1953, Argentina) present anomalous feminine-maternal figurations that tense devices of composure and subordination, tearing the categorical interdict by being women with desire, sexual and power, in addition to —and beyond— being mothers.
Articulating cultural history, gender and film studies; and with a comparative approach, the first part of the text traces an overview of the material and socio-cultural conditions that made both films possible, replacing the cinematographic and historical-political contexts in which they were inscribed and circulated; while the second section focuses on the spectacular and dramatic analysis of the stories, taking into account especially the interactions between space, light and corporalities.
Downloads
References
Barbero, Jesús Martín (1986). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Buenos Aires: Gustavo Gilli.
Benet, Vicente (2012). El cine español. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.
Bou, Nuria y Pérez, Xavier. “Deseo y erotismo en tiempos dictatoriales. Estrategias cinematográficas contra la censura de los regímenes totalitarios”. Revista L’atalante N° 23, enero-junio 2017, págs.7-16. http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=
article&op=view&path%5B%5D=436
_____ (2021). “El cuerpo hogar”. Nuria Bou y Xavier Pérez (eds.) El deseo femenino en el cine (1939-1975). Arquetipos y actrices. Madrid: Cátedra: págs. 27-40.
Cosse, Isabella (2006). Estigmas de nacimiento: peronismo y orden familiar 1946-1955. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica y Universidad Mayor de San Andrés.
Di Febo, Giuliana (2006). “«La Cuna, la Cruz y la Bandera». Primer franquismo y modelos de género”. Isabel Morant (dir.) Historia de las mujeres en España y América Latina. Vol. IV: Del siglo XX a los umbrales del XXI. Madrid: Cátedra: págs. 217-237.
España, Claudio (1984). Agentina Sono Film, medio siglo de cine. Buenos Aires: Abril.
_____ (2000). “El modelo institucional. Formas de representación en la edad de oro”. Claudio España (dir. gral.) Cine Argentino, 1933-1956: Industria y clasicismo, Vol. I. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes: págs. 22-160.
Fanés, Félix (1982). Cifesa, la antorcha de los éxitos. Valencia: Institució Alfonso El Magnánimo, D.L.
Gil Gascón, Fátima (2010). Construyendo a la mujer ideal: mujer y censura cinematográfica durante el franquismo (1939-1963), tesis doctoral dirigida por el Dr. Julio Montero, Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/10214/1/T31303.pdf
Gutiérrez García (2017). “Pequeñeces de Luis Coloma versus pequeñeces de Juan de Orduña y la presencia de la moda. Repertorio deslumbrante de un bestiario aristocrático”. Gloria Camarero Gómez y Francesc Sánchez Barba (eds.) Actas V Congreso Internacional de Historia y Cine: Escenarios del cine histórico (V, 2016, Getafe). Getafe: Universidad Carlos III de Madrid, Instituto de Cultura y Tecnología.
Hueso, Ángel Luis (1998). Catálogo del cine español. Vol. F4 Películas de ficción 1941-1950. Madrid:Cátedra.
Juliano, Dolores (2012). “Tiempo de cuaresma. Modelos de sexualidad femenina bajo el franquismo”. Raquel Osborne (ed.) Mujeres bajo sospecha (memoria y sexualidad, 1930-1980). Madrid: Fundamentos: págs. 35-47.
Knibiehler, Yvonne (2001). Historia de las madres y la maternidad en Occidente. Buenos Aires: Nueva Visión.
Kriger, Clara (2009). Cine y peronismo: el Estado en escena. Buenos Aires: Siglo XXI.
Labanyi, Jo. “Historia y mujer en el cine del primer franquismo”. Secuencias-Revista de Historia del Cine N°15, 2002, págs. 42-59: https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/4250
_____ (2021). “La compleja relación entre la agencia y el deseo femeninos: Aurora Bautista y Amparo Rivelles”. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, N° 32, 2021, págs. 19-34: http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&-path%5B%5D=947
Lozano Estívaliz, María (2000). Las imágenes de la maternidad. El imaginario social de la maternidad en Occidente desde sus orígenes hasta la cultura de masas. Alcalá de Henares: Ayuntamiento de Alcalá de Henares y Centro Asesor de la Mujer.
_____ (2006). La maternidad en escena. Mujeres, reproducción y representación cultural. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza y Ayuntamiento de Zaragoza.
Manetti, Ricardo (2000). “El melodrama, fuente de relatos: un espacio artístico para madres, prostitutas y norcherniegos melancólicos”. Claudio España (dir. gral.) Cine Argentino, 1933-1956: Industria y clasicismo, Vol. II. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, págs. 188-269.
Osborne, Raquel (2012). “Introducción”. Raquel Osborne (ed.) Mujeres bajo sospecha (memoria y sexualidad, 1930-1980). Madrid: Fundamentos: págs. 9-33.
Posadas, Abel, Marta Speroni y Mónica Landro (2015). Cine y novela. Imágenes argentinas del siglo XX Volumen II. Buenos Aires, Los Angeles: edición on line Argus-a Artes y Humanidad.
Rodríguez Fuentes, Carmen (2001). Las actrices en el cine español de los cuarenta, tesis doctoral dirigida por el Dr. Emilio C. García Fernández, Universidad Complutense de Madrid. https:// eprints.ucm.es/4517/
Rosón, María (2008). “Historia e identidad: heroínas en el cine histórico español de los años cuarenta”. Gloria Camarero (ed.) Actas I Congreso Internacional de Historia y Cine (1, 2007, Getafe). Madrid: Universidad Carlos III de Madrid, Instituto de Cultura y Tecnología. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/17768
______ (2016). Género, memoria y cultura visual en el primer franquismo. Madrid: Cátedra.
Téllez, José Luis (1997). “Pequeñeces”. Julio Pérez Perucha (ed.) Antología crítica del cine español 1906-1995. Madrid: Cátedra: págs. 261-263.
Zink, Mirta (2000). “Madres para la Patria: “Mundo Peronista” y la interpelación a las mujeres”. María Herminia Di Liscia et al. Mujeres, maternidad y peronismo. Santa Rosa: Fondo Editorial Pampeano:págs. 11-37.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract792
-
Artículo PDF (Español)437
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.