The Autobiographies of Mariano Rajoy and Pedro Sánchez: Political Marketing and Management Ethos
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.21.25649Keywords:
political autobiography, Pedro Sánchez, Mariano Rajoy, entrepreneurship, neoliberalismAbstract
The autobiographical genre is particularly suitable for interpreting certain relevant tendencies in the reconfiguration of contemporary subjectivity. It showcases how a subject becomes an object for themself, that is, it composes a regime of subjectification. This paper will focus on the autobiographies of Mariano Rajoy (En confianza. Mi vida y mi proyecto de cambio para España, 2011; Una España mejor, 2019) and Pedro Sánchez (Manual de resistencia (2019)). On the one hand, the aim will be to determine to what extent political marketing conditions their life stories and elevates themselves admirably. On the other hand, the goal is also to examine how this model responds to a subjectivizing norm dominated by performance and competitiveness. This norm aligns with the figure of the “entrepreneur of the self” promoted by neoliberal governability.
Downloads
References
Aira, Toni (2009). Los spin doctors. Cómo mueven. los hilos los asesores de los líderes políticos. Barcelona: Editorial UOC.
Alemán, Jorge (2016). Horizontes neoliberales en la subjetividad, Buenos Aires: Gramma Ediciones.
Alemán, Jorge (2019). Capitalismo. Crimen perfecto o emancipación. Barcelona: Ned Ediciones.
Arfuch, Leonor (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Amossy Ruth (2020). La presentación de sí. Ethos e identidad verbal. Buenos Aires: Prometeo.
Bröckling, Ulrich (2015). El Self emprendedor. Sociología de una forma de subjetivación. Santiago de Chile: Editorial Universidad Alberto Hurtado,
Brown, Wendy (2016). El pueblo sin atributos: La secreta revolución del neoliberalismo, Barcelona: Malpaso.
Caballé, Anna (1995). Narcisos de tinta. ensayos sobre literatura autobiográfica en lengua castellana (siglos XIX y XX). Madrid: Megazul-Endymion.
Canel Crespo, Mª José (2006). Comunicación política. Una guía para su estudio y práctica. Madrid: Tecnos.
Casanova, Julián. “Las memorias de los presidentes”, El País, 14 de diciembre de 2012. 5 de setiembre de 2022. < https://www.almendron.com/tribuna/las-memorias-de-los-presidentes/>
Casnocha, Ben y Hoffman, Reid (2012). El mejor negocio eres tú. Adáptate al futuro, invierte en ti mismo e impulsa tu carrera. Barcelona: Conecta.
Castro-Gómez, Santiago (2010). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault, Bogotá: Siglo del Hombre Editores / Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.
Dader, José Luis (1998). Tratado de Comunicación Política. Madrid: CERSA.
Foucault, Michel (2007). Nacimiento de la biopolítica, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, Michel (2008). Tecnologías del yo, Tecnologías del yo y otros textos afines, Buenos Aires: Paidós.
Geli, Carles “El libro de Pedro Sánchez, un «best seller» en ciernes”, El País, 7 de febrero de 2019 <https://elpais.com/politica/2019/02/06/actualidad/1549479021_141736.html>
Girona Fibla, Nuria. “La autobiografía de Mariano Rajoy: vida, política y subjetividad neoliberal”. Revista chilena de literatura (2023).
Girona Fibla, Nuria. “Cuando los presidentes escriben su vida: problemas y perspectivas de la autobiografía política” (en prensa).
Laval, Christian, y Dardot, Pierre (2013). La nueva razón del mundo: Ensayo sobre la sociedad neoliberal, Barcelona: Gedisa.
Lazzarato, Maurizio (2013). La fábrica del hombre endeudado Ensayo sobre la condición neoliberal, Buenos Aires-Madrid: Amorrortu.
Lejeune, Philippe (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios, Madrid: Megazul-Endymion.
Negre, Javier. “Iván Redondo, el ex asesor del PP que «tumbó» a Rajoy”. El Mundo, 7 de junio. De 2018.<https://www.elmundo.es/cronica/2018/06/03/5b12bb9546163f70248b45fe.html>
Nicoli, Massimiliano y Paltrinieri, Luca. “El tránsito del empresario de sí mismo a la start-up existencial en el marco de las transformaciones de la racionalidad neoliberal”. Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 24, 1 (2019): 37-60.
Maarek, Philippe J. (1997). Marketing político y comunicación claves para una buena información política. Barcelona: Paidós.
Martín Rodrigo, Inés: “Rajoy, el primer político que logra ser «best seller» en España”. ABC, 11 de enero de 2020. <https://www.abc.es/cultura/libros/abci-mariano-rajoy-primer-politico-logra-best-seller-espana-202001110108_noticia.html>
Rajoy, Mariano (2011). En confianza. Mi vida y mi proyecto de cambio para España, Barcelona: Planeta.
Rajoy, Mariano (2019). Una España mejor, Barcelona: Plaza & Janés.
Redondo, Iván. “Antifrágil. El «nuevo liderazgo»”. Blogs Expansión, 9 de marzo, 2018. <https://www.expansion.com/blogs/redondo/2018/03/09/antifragil-el-nuevo-liderazgo.html>
Salmon, Christian (2016). Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelna: Península.
Sánchez, Pedro (2019). Manual de resistencia, Barcelona: Ediciones Península.
Seoane, Andrés: “Anna Caballé: «La biografía sigue siendo una gran arma política»”. El Español, 30 de junio, 2021. <https://www.elespanol.com/el-cultural/letras/20210630/anna-caballe-biografia-sigue-gran-arma-politica/592942573_0.html>
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract814
-
Artículo PDF (Español)436
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.