Francoist Repression and Violence on Galician Stage: the Memory Cicle of Teatro do Noroeste
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.23.26514Keywords:
Galician drama, Francoism, repression, violence, Teatro do Noroeste, Eduardo Alonso.Abstract
In the context of remembrance that Galicia has been experiencing since the early 2000s, there has been a proliferation of theatrical practices related to the traumatic past of the civil war and Franco’s dictatorship. The company Teatro do Noroeste, founded and directed by Eduardo Alonso, has made a firm commitment to the subject through a wide-ranging project of recovery of memory on stage that has been developed over the last two decades. Our work use the theoretical and methodological framework of Cultural Memory Studies, and is based on the consideration of theatre as a memorial practice. Thus, this paper aims to offer a panoramic approach to the works of memory on the Galician stage in the 21st century, and then to analyse the “memory cycle” of Teatro do Noroeste through the study of the three plays that most directly address the violence and repression of Franco’s regime: Imperial. Café Cantante (2006), Palabras malditas (2014) and Estado de graza (2016).
Downloads
References
Abuín, Anxo. “Historia oral, memoria colectiva y comunidad en el teatro del mundo: el caso del teatro verbatim”. Signa 25 (2016): 273–296.
Alonso, Eduardo (2006). Imperial: Café cantante. Vigo 1936. A Coruña: Espiral Maior.
Alonso, Eduardo (2009). Glass City. Cidade de cristal. A Coruña: Espiral Maior.
Alonso, Eduardo. “Palabras malditas”. ADE teatro: Revista de la Asociación de Directores de Escena de España 154(2015): 91-106.
Alonso, Eduardo (2020) [entrevista inédita realizada por Diego Rivadulla], junio de 2020.
Amo Sánchez, Antonia. “Dramaturgias de lo imprescriptible: un teatro para la recuperación de la memoria histórica en España (1990-2012)”. Anales de la literatura española contemporánea 39(2) (2014): 341-369.
António, Imma (2009). “Prólogo. Rock and roll de batallas esquecidas”. Alonso, Eduardo. Glass City. Cidade de cristal. A Coruña: Espiral Maior: 9–16.
Cuesta, Josefina (2007). “Memorias persistentes en España”. Cuesta, Josefina (dir.). Memorias históricas de España (siglo XX). Madrid: Fundación Largo Caballero: 390–410.
De Gabriel, Narciso (2021). Vermellos e laicos. A represión fascista do maxisterio coruñés. Vigo: Galaxia.
De Gabriel, Narciso (2023). Os mestres mortos daquel verán. Vigo: Galaxia.
Erll, Astrid (2011). Memory in Culture. Hampshire: Palgrave Macmillan.
Erll, Astrid y Nünning, Ansgar (2016). “Conceitos e métodos para o estudo da literatura e/enquanto memória cultura”. Mota Alves, Fernanda, Afonso Soares, Luísa y Vasconcelos Rodrigues, Cristina (orgs.). Estudos da memória. Teoria e análise cultural. Ribeirão: Edições Húmus: 245–266.
Escudero Alday, Rafael, Campelo, Patricia, Pérez, Carmen y Silva, Emilio (2013). Qué hacemos para reparar a las víctimas, hacer justicia, acabar con la impunidad y por la construcción de la memoria histórica. Madrid: Al.
Floeck, Wilfried (2006). “Del drama histórico al teatro de la memoria. Lucha contra el olvido y búsqueda de identidad en el teatro español reciente”. Romera Castillo, José (ed.). Tendencias escénicas al inicio del siglo XXI. Madrid: Visor Libros: 185-209.
Floeck, Wilfried. “Hacer memoria en España. El desarrollo del teatro de la memoria desde los años de la Transición hasta la actualidad”. Orillas 8 (2019): 469-486.
Fox, Manuela (2006). “El recuerdo de la Guerra Civil en el teatro español del siglo XXI”. Romera Castillo, José (ed.), Tendencias escénicas al inicio del siglo XXI. Madrid: Visor Libros: 549–563.
García Martínez, Anabel (2016). La memoria de la Guerra Civil en el teatro español: 1939–2009. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca.
Guillén Lorente, Carmen (2018). El patronato de protección a la mujer: prostitución, moralidad e intervención estatal durante el franquismo. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.
Guzmán, Alison (2012). El telón de la memoria: La Guerra Civil y el franquismo en el teatro español actual. Hildesheim: Georg Olms Verlag AG.
Huyssen, Andreas (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Jelin, Elisabeth (2018). “Emprendedores de memoria”. Vinyes, Ricard (dir.). Diccionario de la memoria colectiva. Barcelona: Gedisa: 161-62.
López Silva, Inma (2006). “Tempo de volframio”. Alonso, Eduardo, Imperial: Café cantante. Vigo 1936. A Coruña: Espiral Maior: 7–11.
Máiz Vázquez, Bernardo (2004). Resistencia, guerrilla e represión. Causas e consellos de guerra. Ferrol 1936-1955. Vigo: A Nosa Terra.
Míguez Macho, Antonio (2009). Xenocidio e represión franquista en Galicia. A violencia de retagarda en Galicia na Guerra Civil. Santiago de Compostela: Lóstrego.
Rivadulla Costa, Diego. “Memoria histórica y narrativa gallega. Factores, dimensiones, agentes y debates de un boom supraliterario en el contexto estatal”. eHumanista/IVITRA 19, Monograph II (2021): 190-207.
Rivadulla Costa, Diego (2022). “O teatro galego da memoria: bases da investigación e catálogo de obras”. Biscainho-Fernandes, Carlos-Caetano; Lorenzo Pérez, Carlos; Oti Ríos, Francisco y Vilavedra, Dolores (eds.). Deseñando horizontes. Situación actual, orixe e planificación do futuro do teatro galego. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega: 827-845.
Rodríguez Gallardo, Ángel (2007). “A imprescindível recuperaçom da memória histórica da Galiza contemporánea”. García Fernández, Domingos Antón (ed.). A Galiza do século XXI: ensaios para a revoluçom galega. Santiago de Compostela: Abrente Editora: 69–93.
Roig Pruñonosa, Neus (2018). No llores que vas a ser feliz. El tráfico de bebés en España: de la represión al negocio (1938-1996). Barcelona: Ático de los Libros.
Ruiz Torres, Pedro. “Los discursos de la memoria histórica en España”. Hispania Nova 7(2007).
Sansano, Gabriel (2022). “Memoria y posmemoria en la literatura dramática balear del nuevo siglo. Un proceso de patrimonialización (2001-2018)”. Miradas del sur. patrimonialización de la memoria colectiva. Alicante: Universitat d´Alacant/Université d´Avignon: 49-70.
Santamaría Colmenero, Sara (2018). “Memoria cultural”. Vinyes, Ricard (dir.). Diccionario de la memoria colectiva. Barcelona: Gedisa: 283–184.
Souto, Luz C. “Escenarios cruzados. El trauma argentino en el teatro español: Si un día me olvidaras de Raúl Hernández Garrido”. Caracol 12 (2016): 124-151.
Traverso, Enzo (2007). El pasado: instrucciones de uso. Historia, memoria, política. Madrid: Marcial Pons.
Velasco Souto, Carlos (2006). 1936. Represión e alzamento militar en Galizia. Vigo: A Nosa Terra.
Vieites, Manuel. “Eduardo Alonso e a dramática da experiencia”. Boletín Galego De Literatura 51 (2017a): 5-42.
Vieites, Manuel. “Estado de graza”. Faro de Vigo, Faro da Cultura 642 (2017b, 19 de octubre): 7.
Villalaín, Damián (2006). “Carne humana”. Alonso, Eduardo. Teatro Imprevisto. Lugo: TrisTram: 2-35.
VV.AA. (2005). A represión franquista en Galicia. Actas do Congreso da Memoria. Narón: Edicións Embora.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract200
-
ARTÍCULO PDF (Español)104
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diego Rivadulla Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.