Rhetorical strategies and subjective perspectives in 'Un testigo fugaz y disfrazado and 'Un testigo perenne y delatado'

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.23.26809

Keywords:

Severo Sarduy, Witness, Anamorphosis, Allegory, Homoeroticism, Death, HIV-AIDS

Abstract

This article examines the poems of Severo Sarduy in Un testigo fugaz y disfrazado and Un testigo perenne y delatado as thanatographic texts that explore the awareness of illness and death. Sarduy’s theoretical reflections on “guarded freedom” in poetry are analyzed as strategies for survival and creative stimulation. Un testigo fugaz y disfrazado employs a “peripheral thanatography” that utilizes euphemisms, allegories, and anamorphic allusions to conceal meaning. Additionally, the poetic and political significations of homoerotic practices within the context of the HIV/AIDS pandemic are explored. In Un testigo perenne y delatado, the shift in perspective of the “witness” in the face of approaching death is examined. These texts exhibit a contemplative and emotive transformation, offering insights into the author’s mourning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirta Suquet, Susquehanna University

Dr. Mirta Suquet Assistant Professor of Spanish Department of Languages, Literatures, and Cultures Susquehanna University

References

Agamben, Giorgio (2002). Lo que queda de Auschwitz. Valencia: Editorial Pre-textos.

 

Agamben, Giorgio. “The ‘Dark Night’ of Juan de la Cruz.” Parisi, Alberto (trad.). PMLA, vol. 137, nº 3 (2022): 489-496. 

 

Alberca, Manuel. “¿Existe la autoficción hispanoamericana?”. Cuadernos del CILHA, vol. 7, nº 7-8 (2005): 115-127.  

 

Ayala, Matías. “Estrategias canónicas del neobarroco poético latinoamericano”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, Año 38, nº 76 (2012): 33-50. 

 

Bersani, Leo (2002). “¿Es el recto una tumba?”. Llamas, Ricardo (ed.). Construyendo Sidentidades. Estudios desde el corazón de una pandemia. Madrid: Siglo XXI: 79- 115. 

 

De los Ríos, Valeria. “La anamorfosis en la obra de Severo Sarduy”, Alpha  nº 23 (2006): 247-258.

 

Férez Mora, P. A.. “La poética de Severo Sarduy: neobarroco de la inmanencia”, Iberoamericana 14 (56) (2014): 71–84.

 

González Echevarría, Roberto (1987). La ruta de Severo Sarduy. Hanover: Ediciones del Norte.

 

León, Denis. “Otro modo que ser: poesía y misticismo en Severo Sarduy”, Anclajes, vol. XXIII, n.2, mayo-agosto 2019: 57-75.

 

Martín Sevillano, Ana Belén. “De la dificultad de morir, literatura, budismo y muerte en el último Sarduy”. Revista de filología románica, nº 14 (1997): 247-256. 

 

Mateo del Pino, Ángeles. “Las frutas por corona o la décima como disfraz. Severo Sarduy, testigo fugaz y delatado”. Revista Encuentro de la Cultura Cubana nº 21-22 (2001): 193-202. 

 

Moulin-Civil, Françoise (2004). “Corps á corps avec la mort: Epitafios de Severo Sarduy”.  Alary, Viviane y Corrado, Danielle. Itinéraires. Mélanges offerts à Evelyne Martin-Hernandez. Presses Universitaires Blaise Pascal: 137-146. 

 

Pagola, Tania. Cronología. Centro Virtual Cervantes. 

 

Sánchez Robayna, Andrés (1999). “El ideograma y el deseo (la poesía de Severo Sarduy)”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. París: ALLCA XX, Vol. II: 1551- 1570. 

 

Sarduy, Severo (1999 a). “Un testigo fugaz y disfrazado”. Guerrero, Gustavo y Wahl, FranVois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 199-216. 

 

Sarduy, Severo (1999 b). “Un testigo perenne y delatado”Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 219-235. 

 

Sarduy, Severo (1999 c). “Así me duermo”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 32-33. 

 

Sarduy, Severo (1999 d). “El Cristo de la rue Jacob”.  Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 51-104. 

 

Sarduy, Severo (1999 e). “Poesía bajo programa”.  Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 253-264.  

 

Sarduy, Severo (1999 f). “Pájaros de la Playa”.  Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 917-1005. 

 

Sarduy, Severo (1999 g). “Barroco”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 1195-1261. 

 

Sarduy, Severo (1999 h). “La simulación”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 1265-1344. 

 

Sarduy, Severo (1999 i). “El estampido de la vacuidad”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 105-112.

 

Sarduy, Severo (1999 j). “Big Bang”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 129-197.

 

Sarduy, Severo (1999 k). “Epitafios”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 250-252.

 

Sarduy, Severo (1999 l). “Para una biografía pulverizada en el número –que espero no póstumo– de Quimera”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. I. París: ALLCA XX: 11-15.

 

Quesada, Catalina (2015). “Coronando el (neo) barroco. Espejos gongorinos en la obra de Severo Sarduy”. Romance Notes, 55 (2), 285–299. 

 

Sánchez Robayna, Andrés (1999). “El ideograma y el deseo (la poesía de Severo Sarduy). Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. París: ALLCA XX, Vol. II: 1551-1570.

 

Ulloa, Leonor Álvarez de, and Justo C. Ulloa. “La función del Fragmento en Colibrí de Sarduy”. MLN 109 (2) (1994): 268–82. (https://doi.org/10.2307/2904780)

 

Jankélévitch, Vladimir (2002). La muerte. Valencia: Pre-Textos. 

 

Vega, Amador. “Estética apofática y hermenéutica del misterio: elementos para una crítica de la visibilidad en la pintura de Mark Rothko”. Diánoia 54, (62) (2009).

 

Wahl, François (1999). “Severo de la rue Jacob”. Guerrero, Gustavo y Wahl, Franςois (eds.). Severo Sarduy. Obra Completa. Vol. II. París: ALLCA XX: 1447-1547.  

 

Watney, Simon (1995). “El espectáculo del sida”. Llamas, Ricardo (ed.). Construyendo sidentidades: Estudios desde el corazón de una pandemia. Madrid: Siglo XXI: 33-54.

Published

2024-02-28

How to Cite

Suquet, M. (2024). Rhetorical strategies and subjective perspectives in ’Un testigo fugaz y disfrazado and ’Un testigo perenne y delatado’. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (23), 487–511. https://doi.org/10.7203/KAM.23.26809
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    75
  • Artículo PDF (Español)
    42

Issue

Section

Miscellany: topics, poetics and issues of contemporary culture

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.