This is an outdated version published on 2024-07-09. Read the most recent version.

Metaphors of the Revolts in the Recent Chilean Narrative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.24.27220

Keywords:

social revolt;, collective memorys, post-dictatorship, Chilean narrative

Abstract

This article analyzes how the Chilean social
uprisings of recent years have been represented in a corpus of recent narrative from a theoretical and methodological perspective that attends to the intersections between literary practices and social discourses. In general terms, the corpus is made up of a set of novels that,from different aesthetic proposals, articulate a series of metaphors that allude to a generalized crisis of the predominant political and economic model and inscribe in the present the memory of the crimes committed by the military dictatorship: Avenida 10 de Julio (2022) by Nona Fernández, Sumar (2018) by Diamela Eltit, Satancumbia (2020) by Rodrigo Miranda and La orquesta imaginaria (2021) by Rodrigo Díaz Cortez. In accordance with what was previously indicated, the analysis focuses on the discursive operations through which reference is made to the violence exerted by the State and the role of artistic practices in repressive contexts

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Federico Cabrera, Universidad Nacional de San Juan Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas

Profesor de Letras, Magíster en Estudios Latinoamericanos y Doctor en Letras. Es profesor responsable de "Literatura Hispanoamericana II", "Métodos de investigación y crítica literaria" y "Lenguajes Artísticos II- Literatura" en la Universidad Nacional de San Juan. Se desempeña, además, como becario posdoctoral de CONICET con una investigación titulada "Configuraciones metafóricas de la memoria en la narrativa chilena a partir del año 2000". Entre sus publicaciones recientes se destacan "El laboratorio neobarroco: Lumpérica de Diamela Eltit" (2022) y "Flexiones de género y narrativas de la memoria: Papelucho gay en dictadura de Juan Pablo Sutherland" (2023).

References

ARÁN, Pampa (2009). “Géneros literarios”. Arán, Pampa y Barei, Silvia (eds.). Género, texto, discurso. Encrucijadas y caminos. Córdoba: Comunicarte: 11-59.

BAJTÍN, Mijaíl (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

BAJTÍN, Mijaíl (2000). Estética de la creación verbal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI editores.

BASSA, Jaime. (2021). “En Chile hay una destitución en curso de lo neoliberal”. Chile despertó. La revuelta antineoliberal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón: 94-105.

CABRERA, Federico (2020). "Constelaciones metafóricas de la memoria". Literatura y Lingüística 41: 59-75. (https://doi.org/10.29344/0717621X.41.2262).

CRUZ CONTRERAS, María Angélica (2022). “Memorias en movimiento: Poner el cuerpo en las manifestaciones y marchas de Valparaíso (2016-2010)”. Salomone, Alicia (ed.). Memorias culturales y urgencias del presente. Prácticas estético-políticas en Chile, Argentina, Uruguay y Colombia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Corregidor: 221-246.

DÍAZ CORTEZ, Rodrigo (2021). La orquesta imaginaria. Barcelona: Malpaso.

ELTIT, Diamela (2018). Sumar. Santiago de Chile: Seix Barral.

FERNÁNDEZ, Nona (2022). Avenida 10 de Julio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.

FOUCAULT, Michel (1997). “Los espacios otros”. Astragalo N°7: 83-91. https://dx.doi.org/10.12795/astragalo.1997.i07.08

GUERRERO, Javier (2018). “Las nubes de Diamela Eltit”. Revista Transas. Letras y artes desde América Latina. https://www.revistatransas.com/las-nubes-de-diamela-eltit/

JELIN, Elizabeth (2010). Los trabajos de la memoria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

JELIN, Elizabeth (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI editores.

LLANOS, Bernardita (2021). “Revuelta social y archivo visual en el Chile actual”. Contemporánea: Historia y problemas del siglo XX 14: 64-83. https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/cont/issue/view/80

MIRANDA, Rodrigo (2020). Satancumbia. Santiago de Chile: Sangría Editora.

MORALES AGUILERA, Francisco Javier (2021). “Continuidades y rupturas en los estallidos sociales de 2018 y 2019 en América Latina”. Sociología histórica 11: 424-456. https://revistas.um.es/sh/article/view/528921

MOULIAN, Tomás (1997). Chile actual: anatomía de un mito. Santiago de Chile: LOM-ARCIS.

NOFAL, Rossana (2006). “Literatura para chicos y memorias: colección de lecturas”. Jelin, Elizabeth y Kaufman, Susana (Eds.). Subjetividad y figuras de la memoria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI Editores: 111-129.

PINTO, Iván (2020). “(Re) imaginar la revuelta: hacia un cuestionamiento de las lógicas de composición de las imágenes políticas”. Revista Disenso 2(1): 28-35. https://revistadisenso.com/ivanpintorevuelta/

RAMÓN RÍOS, Mónica (2020). “Los nombres del futuro, una propuesta”. Aisthesis. Revista chilena de investigaciones estéticas 68: 367-381. https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/23201

RICHARD, Nelly (2010). Crítica de la memoria (1990-2010). Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

RICHARD, Nelly (2017). Latencias y sobresaltos de la memoria inconclusa. Chile: 1990-2015. Villa María: EDUVIM.

RICHARD, Nelly (2021). Revuelta social y nueva constitución. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.

RODRÍGUEZ VALENTÍN, Ana Eva (2020). “Bienvenidos al Palacio del Repuesto. Un paseo por Av. 10 de julio Huamachuco de Nona Fernández”. Letral. Revista electrónica de estudios transatlánticos de literatura 24: 159-181. https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/13655

ROJAS, Mario (1985). “El texto autorreflexivo: algunas consideraciones teóricas”. Miguel Ángel Garrido Gallardo (ed.). Teoría semiótica. Lenguajes y textos hispánicos. Madrid: CSIC: 86-109.

SALOMONE, Alicia (2022a). “Memorias culturales, artefactos simbólicos y producción de memorias en el Cono Sur. Una introducción al volumen”. Salomone, Alicia (ed.). Memorias culturales y urgencias del presente. Prácticas estético-políticas en Chile, Argentina, Uruguay y Colombia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Corregidor: 11-25.

SALOMONE, Alicia (2022b). “Las formas de mirar. Imágenes de la memoria en la posdictadura chilena”. Salomone, Alicia (ed.). Memorias culturales y urgencias del presente. Prácticas estético-políticas en Chile, Argentina, Uruguay y Colombia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Corregidor: 135-150.

SCARABELLI, Laura (2018). Escenarios del nuevo milenio. La narrativa de Diamela Eltit (1998-2018). Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.

VALENZUELA PRADO, Luis (2018). “Formas residuales en la narrativa de Nona Fernández”. Mitologías hoy. Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos 17: 181-197. https://raco.cat/index.php/mitologias/article/view/v17-valenzuela/429463

VÁSQUEZ, Malva Marina (2016). “Memoria espectral nacional y cronotopos del horror en la narrativa de Nona Fernández”. Revista Hispanoamericana 6: 1-17. https://revista.raha.es/16_art5.html

WILLIAMS, Raymond (2009). Marxismo y literatura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Las Cuarenta.

ZERÁN, Faride (2018). Mayo feminista. La rebelión contra el patriarcado. Santiago de Chile: LOM.

Downloads

Published

2024-07-09

Versions

How to Cite

Cabrera, F. (2024). Metaphors of the Revolts in the Recent Chilean Narrative. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (24), 159–178. https://doi.org/10.7203/KAM.24.27220
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1
  • ARTÍCULO PDF (Español)
    0

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.