Metaphors of the Revolts in the Recent Chilean Narrative
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.24.27220Keywords:
social revolt;, collective memorys, post-dictatorship, Chilean narrativeAbstract
This article analyzes how the Chilean social
uprisings of recent years have been represented in a corpus of recent narrative from a theoretical and methodological perspective that attends to the intersections between literary practices and social discourses. In general terms, the corpus is made up of a set of novels that,from different aesthetic proposals, articulate a series of metaphors that allude to a generalized crisis of the predominant political and economic model and inscribe in the present the memory of the crimes committed by the military dictatorship: Avenida 10 de Julio (2022) by Nona Fernández, Sumar (2018) by Diamela Eltit, Satancumbia (2020) by Rodrigo Miranda and La orquesta imaginaria (2021) by Rodrigo Díaz Cortez. In accordance with what was previously indicated, the analysis focuses on the discursive operations through which reference is made to the violence exerted by the State and the role of artistic practices in repressive contexts
Downloads
References
ARÁN, Pampa (2009). “Géneros literarios”. Arán, Pampa y Barei, Silvia (eds.). Género, texto, discurso. Encrucijadas y caminos. Córdoba: Comunicarte: 11-59.
BAJTÍN, Mijaíl (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.
BAJTÍN, Mijaíl (2000). Estética de la creación verbal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI editores.
BASSA, Jaime. (2021). “En Chile hay una destitución en curso de lo neoliberal”. Chile despertó. La revuelta antineoliberal. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón: 94-105.
CABRERA, Federico (2020). "Constelaciones metafóricas de la memoria". Literatura y Lingüística 41: 59-75. (https://doi.org/10.29344/0717621X.41.2262).
CRUZ CONTRERAS, María Angélica (2022). “Memorias en movimiento: Poner el cuerpo en las manifestaciones y marchas de Valparaíso (2016-2010)”. Salomone, Alicia (ed.). Memorias culturales y urgencias del presente. Prácticas estético-políticas en Chile, Argentina, Uruguay y Colombia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Corregidor: 221-246.
DÍAZ CORTEZ, Rodrigo (2021). La orquesta imaginaria. Barcelona: Malpaso.
ELTIT, Diamela (2018). Sumar. Santiago de Chile: Seix Barral.
FERNÁNDEZ, Nona (2022). Avenida 10 de Julio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.
FOUCAULT, Michel (1997). “Los espacios otros”. Astragalo N°7: 83-91. https://dx.doi.org/10.12795/astragalo.1997.i07.08
GUERRERO, Javier (2018). “Las nubes de Diamela Eltit”. Revista Transas. Letras y artes desde América Latina. https://www.revistatransas.com/las-nubes-de-diamela-eltit/
JELIN, Elizabeth (2010). Los trabajos de la memoria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
JELIN, Elizabeth (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI editores.
LLANOS, Bernardita (2021). “Revuelta social y archivo visual en el Chile actual”. Contemporánea: Historia y problemas del siglo XX 14: 64-83. https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/cont/issue/view/80
MIRANDA, Rodrigo (2020). Satancumbia. Santiago de Chile: Sangría Editora.
MORALES AGUILERA, Francisco Javier (2021). “Continuidades y rupturas en los estallidos sociales de 2018 y 2019 en América Latina”. Sociología histórica 11: 424-456. https://revistas.um.es/sh/article/view/528921
MOULIAN, Tomás (1997). Chile actual: anatomía de un mito. Santiago de Chile: LOM-ARCIS.
NOFAL, Rossana (2006). “Literatura para chicos y memorias: colección de lecturas”. Jelin, Elizabeth y Kaufman, Susana (Eds.). Subjetividad y figuras de la memoria. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo XXI Editores: 111-129.
PINTO, Iván (2020). “(Re) imaginar la revuelta: hacia un cuestionamiento de las lógicas de composición de las imágenes políticas”. Revista Disenso 2(1): 28-35. https://revistadisenso.com/ivanpintorevuelta/
RAMÓN RÍOS, Mónica (2020). “Los nombres del futuro, una propuesta”. Aisthesis. Revista chilena de investigaciones estéticas 68: 367-381. https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/23201
RICHARD, Nelly (2010). Crítica de la memoria (1990-2010). Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
RICHARD, Nelly (2017). Latencias y sobresaltos de la memoria inconclusa. Chile: 1990-2015. Villa María: EDUVIM.
RICHARD, Nelly (2021). Revuelta social y nueva constitución. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.
RODRÍGUEZ VALENTÍN, Ana Eva (2020). “Bienvenidos al Palacio del Repuesto. Un paseo por Av. 10 de julio Huamachuco de Nona Fernández”. Letral. Revista electrónica de estudios transatlánticos de literatura 24: 159-181. https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/13655
ROJAS, Mario (1985). “El texto autorreflexivo: algunas consideraciones teóricas”. Miguel Ángel Garrido Gallardo (ed.). Teoría semiótica. Lenguajes y textos hispánicos. Madrid: CSIC: 86-109.
SALOMONE, Alicia (2022a). “Memorias culturales, artefactos simbólicos y producción de memorias en el Cono Sur. Una introducción al volumen”. Salomone, Alicia (ed.). Memorias culturales y urgencias del presente. Prácticas estético-políticas en Chile, Argentina, Uruguay y Colombia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Corregidor: 11-25.
SALOMONE, Alicia (2022b). “Las formas de mirar. Imágenes de la memoria en la posdictadura chilena”. Salomone, Alicia (ed.). Memorias culturales y urgencias del presente. Prácticas estético-políticas en Chile, Argentina, Uruguay y Colombia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Corregidor: 135-150.
SCARABELLI, Laura (2018). Escenarios del nuevo milenio. La narrativa de Diamela Eltit (1998-2018). Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.
VALENZUELA PRADO, Luis (2018). “Formas residuales en la narrativa de Nona Fernández”. Mitologías hoy. Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos 17: 181-197. https://raco.cat/index.php/mitologias/article/view/v17-valenzuela/429463
VÁSQUEZ, Malva Marina (2016). “Memoria espectral nacional y cronotopos del horror en la narrativa de Nona Fernández”. Revista Hispanoamericana 6: 1-17. https://revista.raha.es/16_art5.html
WILLIAMS, Raymond (2009). Marxismo y literatura. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Las Cuarenta.
ZERÁN, Faride (2018). Mayo feminista. La rebelión contra el patriarcado. Santiago de Chile: LOM.
Downloads
Published
Versions
- 2025-01-15 (2)
- 2024-07-09 (1)
How to Cite
-
Abstract1
-
ARTÍCULO PDF (Español)0
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Federico Cabrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.