Looking Through the Wound: The Photographic Turn of Protest from the Military Dictatorship to the Popular Uprising in Chile
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.24.28378Keywords:
Photography, Dictatorship, Popular revolt, State violence, ChileAbstract
It is possible to observe a continuity in the violence directed against those who sought to challenge the Chilean dictatorial regime through photographic images and those who experienced brutal repression during the Popular Revolt of October 2019 when attempting to document the crimes and human rights violations that were perpetrated during those days in the country. Although these are contexts with significant differences, these reprisals were systematic in each of the political scenarios proposed for this analysis: photographers were persecuted, beaten, tortured, mutilated, killed and even disappeared, in addition to suffering the destruction of their photographic material and equipment and veiling of their negatives. This article explores the survival strategies of images in the face of the photographic turn and the violence suffered by these groups recording their specific historical contexts.
Downloads
References
Araujo, Kathya. “Desmesuras, desencantos, irritaciones y desapegos”. En Araujo, K. (Ed.) (2019), Hilos tensados. Para leer el octubre chileno (pp. 15-36). Santiago, Chile: Editorial USACH.
Azoulay, Ariella. (2012) Civil imagination: a political ontology of photography. Londres: Verso.
Azoulay, Ariella. (2014) Historia potencial y otros ensayos. Ciudad de México: t–e–eoría.
Barthes, Roland. (1990). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Ediciones Paidós.
Bello, María José. (2020) @ChileDespertó: Colaboración, viralización y feminismo en la imagen de protesta en Chile, Cinémas d’Amérique latine, 28, 4-17.
Berrios, Lorena. (2013). Fotografías, imaginarios y violencia simbólica en las dictaduras del Cono Sur. En: La imagen en las sociedades mediáticas latinoamericanas. Actas de la IX Bienal Iberoamericana de Comunicación. Santiago de Chile: Instituto de la Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile. Recuperado de: http://www.
comunicacionglobal.org/Comunicacion_global/Libros,_articulos_y_ponencias_files/Ponencias_bienal.pdf
Didi-Huberman, G. (2012). Arde la imagen. Oaxaca: Ve.
Donoso, Ángeles. (2021) La insubordinación de la fotografía. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.
Dubois, Philippe. (2015). El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires: La marca editora.
Durán, Cristian., Vetö, Silvana. (2021) La "rostridad" en el estallido social chileno de 2019: Acerca de la estrategia político-policial de mutilación ocular. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 31(1), 202-217.
Gamarnik, Cora. (2010). La fotografía como instrumento político en Argentina: análisis de tres momentos clave. VI Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Sociología, La Plata.
Gamarnik, Cora. (2012) Fotografía y dictaduras: estrategias comparadas entre Chile, Uruguay y Argentina, Nuevo Mundo Mundos Nuevos [Online], Imágenes, recuerdos y sonidos, DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.63127
Lihn, Enrique. (1984) Entre la censura y el conformismo. Cauce / Grupo Literario Ñuble. año 1, número 27, 40-41.
Leiva, Gonzalo. (2008). Multitudes en Sombra, AFI Asociación de Fotógrafos Independientes. Santiago: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes–Ocho Libros Editores.
Moreno, Sebastián. (Director). (2006) La ciudad de los fotógrafos [Película] Estudios del Pez.
Peris Blanes, Jaume. (2009). De la prueba documental a la evocación subjetiva. Usos de la fotografía en las publicaciones sobre la represión chilena. Pasajes de pensamiento contemporáneo, 30, 85-96 https://cutt.ly/fTtGRuF
Richard, Nelly. (1999) Richard, Nelly. 1999. "Memoria del arte y traza fotográfica". Revista Teoría del Arte: 37-46.
Richard, Nelly. (2007) Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Santos Herceg, José. (2015). "Tortura, todo es cuerpo". Revista de la Academia, (20), 27-45.
Shuffer, Cynthia. (2019) La imagen translúcida del Estadio Nacional. Políticas de la luz en las representaciones de la catástrofe chilena. En Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, Volumen 6, Número 11, pp 92-109.
Shuffer, Cynthia. (2022). Eres la primera. Miradas situadas sobre la colección fotográfica de Inés Paulino. Bajo la Lupa, Subdirección de Investigación, Servicio Nacional del Patrimonio Cultural. https://www.investigacion.patrimoniocultural.gob.cl/
publicaciones/eres-la-primera-miradas-situadas-sobre-la-coleccion-fotografica-de-ines-paulino
Steyerl, Hito. (2014) Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
Sontag, S. (2006). Sobre la Fotografía. Buenos Aires: Editorial Alfaguara.
Infierno en el parque (6 al 19 de Abril, 1987) Revista Apsi https://www.memoriachilena.gob.
cl/archivos2/pdfs/MC0041480.pdf
Informe Libertad de expresión en el contexto de las protestas y movilizaciones sociales en Chile entre el 18 de octubre y el 22 de noviembre de 2019. Fundación Datos Protegidos y el Observatorio del Derecho a la Comunicación https://
datosprotegidos.org/wp-content/uploads/2020/01/Informe-LibExpChile_CIDH_18oct_22novFDP-ODC_Chile1-1.pdf
VVAA (2023) Ojos. Memoria de un estallido. Relatos de sobrevivientes de trauma ocular. Versión digital disponible en https://victimastraumaocular.cl/OjosMemoriadeun
Estallido.pdf
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1
-
Artículo PDF (Español)0
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cynthia Pamela Shuffer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.