Literatura y música, vanguardia y revolución. 'Libro de Manuel' de Julio Cortázar
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.3.3751Keywords:
Cortázar, Música, Revolución, Literatura LatinoamericanaAbstract
Resumen: En este trabajo se pretende estudiar cómo en Libro de Manuel (1973), de Julio Cortázar, lo literario se interrelaciona con lo musical. Para ello, se analizan las metáforas que se construyen en el texto tomando como referente la música de vanguardia, en especial la obra de los músicos Karlheinz Stockhausen y Terry Riley, así como los mecanismos formales que reflejan esta interrelación. Ambos aspectos intentan dar una explicación de cómo un texto de vanguardia puede responder a las problemáticas sobre el arte y la revolución que se daban en Latinoamérica entre la década de los 60 y los 70.
Abstract: This paper aims to study how in Libro de Manuel (1973) by Julio Cortázar, literature interacts with music. To do this, we analyze the metaphors constructed in the text, taking as reference contemporary music, especially the work of musicians like Karlheinz Stockhausen and Terry Riley as well as formal mechanisms reflect this interrelationship. Both aspects try to explain how a modernist text can respond to issues about art and revolution that occurred in Latin America in the 60s and 70s.
Downloads
References
Adorno, Theodor (2012). Filosofía de la nueva música. Madrid: Akal.
Bendahan, Mariana (2006). “Entre la tierra originaria y la ciudad de las luces. Un problema de ubicación: arriba o debajo de la torre de marfil”. Croce, Marcela (eda.) Polémicas intelectuales en América Latina. Buenos Aires: Simorg.
Cage, John (2007). Silencio. Madrid: Árdora ediciones.
Cortázar, Julio. “Algunos aspectos del cuento”. Cuadernos Hispanoamericanos 25 (1971): 403-406.
Cortázar, Julio (1999a). “Noticias del mes de Mayo”. Último Round, 1. Madrid: Siglo XXI: 88-119.
Cortázar, Julio (1999b). “Acerca de la situación del intelectual latinoamericano”. Último Round, 2. Madrid: Siglo XXI: 265-280.
Cortázar, Julio (1985). Libro de Manuel. Barcelona: Edhasa.
Cortázar, Julio (2006). “Literatura en la revolución y revolución en la literatura: algunos malentendidos a liquidar”.
Obras completas, 6. Barcelona: Galaxia Gutenberg: 399-422.
Cortázar, Julio (2007). “What Happens, Minerva?”. La vuelta al día en ochenta mundos, 2. Madrid: Siglo XXI: 5-11.
Cortázar, Julio (2010). Cuentos completos, 1. Madrid: Alfaguara.
Guevara, Ernesto (1979). “El socialismo y el hombre en Cuba”. El socialismo y el hombre nuevo. México: Siglo XXI.
Débord, Guy (1961). “Perspectivas para la modificación consciente de la vida cotidiana”.
Eco, Umberto (1967). Obra abierta. Barcelona: Seix Barral.
Eco, Umberto (2009). Apocalípticos e integrados. Barcelona:
Tusquets.
Fernández Retamar, Roberto (1993). “Usted tenía razón Tallet: somos hombres de transición”. Antología personal. Buenos
Aires: Ediciones del sol.
Gilman, Claudia (2003). Entre la pluma y el fusil. Buenos Aires: Siglo XXI.
Marcuse, Herbert (1985). El hombre unidimensional. Barcelona: Planeta-De Agostini.
Peris Blanes, Jaume. “Libro de Manuel, de Cortázar. Entre la vanguardia estética y la revolución política”. Cuadernos de investigación filológica 31-32 (2005-2006): 143-161.
Peris Blanes, Jaume. “De happenings, saxofonistas y guerrilleros. Metáforas de la creación y politización de la estética experimental en Julio Cortázar (1959-1973)”. Les
Ateliers du SAL 1-2 (2012): 241-255.
Picon Garfield, Evelyn “Cortázar por Cortázar”.Cuadernos de
Texto Crítico 4 (1978).
Ross, Alex (2009). El ruido eterno. Barcelona: Seix Barral.
Vidal, Hernán. “Julio Cortázar y la Nueva Izquierda”. Ideologies and Literature 7 (1978): 45-67.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2453
-
Leer artículo (Español)1573
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.