Testimony and literature. Some reflections on the question and three Argentine narrative realizations: Walsh, Urondo, Cortázar (1957-1974)

Authors

  • Victoria García CONICET / Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.6.6837

Keywords:

testimony, literary genre, testimonial literature, Argentine literature, 60-70s

Abstract

The relation between testimony and literature is as complex as the always debated definition of literature itself. In fact, the discussion about what was and had to be literature, in the context of a revolutionary Latin America, gave room to the institutionalization of testimonio as a literary genre in the early 1970s. This paper raises that discussion. Firstly, we introduce certain theoretical implications of the testimonial literature phenomenon. In such sense, we argue that the problem is inseparably linked to the constitutive ambiguity of literature, which is clearly showed in the case of testimonio, as the genre includes “non-literary” texts than appear as literature in certain conditions of the literary field. Secondly, we postulate the conceptual basis which supports the conformation of a testimonial literature corpus of analysis. Thirdly, we analyze a testimonial literature corpus, which integrates works of three Argentine authors, Rodolfo Walsh, Francisco Urondo and Julio Cortázar, written between 1957 and 1974. The analysis exhibits different narrative realizations of the relation between testimony and literature, and furthermore, shows different ways of dealing with the constitutive tension of such link, within the field of literary practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victoria García, CONICET / Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Investigadora de CONICET y de la Universidad de Buenos Aires, ha hecho del discurso testimonialy las relaciones entre política y cultura su campo fundamental de investigación. Entre suspublicaciones recientes encontramos: “Diez problemas para el testimonialista latinoamericano: losaños '60-'70 y los géneros de una literatura propia del continente” (Castilla. Estudios de literatura,Universidad de Valladolid, 2013), “Testimonio literario latinoamericano: una reconsideraciónhistórica del género” (Exlibris, UBA, 2012).

References

Bajtin, Mijail (2002). Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI.

Barnet, Miguel. “La novela testimonio: socio-literatura”. Unión 1 (1969): 99-122.

Bourdieu, Pierre (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

Cella, Susana (dira.) (1999). La irrupción de la crítica. Buenos Aires: Emecé.

Chartier, Roger. “Trabajar con Foucault: esbozo de una genealogía de la ‘función-autor’”. Signos históricos 1(1999): 11-27.

Chili, le dossier noir (obra colectiva). Centro documental Blest (2003 [1974])

Cortázar, Julio (1967). “Carta”. Casa de las Américas 45 (1967): 5-13.

Cortázar, Julio (1973). Libro de Manuel. Buenos Aires: Sudamericana.

Cortázar, Julio (1989 [1975]). Fantomas contra los vampiros transnacionales. Buenos Aires: Gente Sur.

Cortázar, Julio (1984). Nicaragua tan violentamente dulce. Buenos Aires: Muchnik.

Davidovich, Karin (2014). Memorias en femenino: testimonios de mujeres sobrevivientes de la dictadura argentina (tesis doctoral). Nashville: Vanderbilt University.

Dulong, Renaud (1998). Le témoin oculaire. Les conditions sociales de l’attestation personnelle. Paris: Ed. de l’École des hautes études en sciences sociales.

Ford, Aníbal. “Humanismo para europeos”. La Opinión cultural, 8/12/1974: 3.

Forné, Anna. “El género testimonial revisitado. El premio testimonio de Casa de las Américas (1970-2007)”. El taco en la brea 1(2014): 216-232.

Genette, Gérard (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

Genette, Gérard (1993). Fiction and diction. Londres: Cornell University Press.

Gilman, Claudia (2012). Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Goicochea, Adriana (2008). El relato testimonial en la literatura argentina de fin de siglo. La Plata: UNLP.

Graselli, Fabiana (2011). Rodolfo Walsh y Francisco Urondo, el oficio de escribir. Tensiones y respuestas de una literatura peligrosa: prácticas estético- políticas y escritura testimonial (tesis doctoral). Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales.

Guillard, Amandine. “Resistencia y poesía en las cárceles argentinas (1976-1983)”. Amerika 8 (2013).

Jara, René y Vidal, Hernán (eds.) (1986). Testimonio y literatura. Minneapolis: Institute of ideologies and literature.

Lafforgue, Jorge (ed.) (2001). Textos de y sobre Rodolfo Walsh. Madrid / Buenos Aires: Alianza.

Lavocat, Françoise. “Frontières troublées de la fiction à la fin de la Renaissance”. Cahiers du dix septième: An Interdisciplinary Journal 2 (2011): 92–109.

Maingueneau, Dominique (2006). Discurso literario. San Pablo: Contexto.

Moraña, Mabel (1998). “El boom del subalterno”. Castro-Gómez, Santiago y Mendieta, Eduardo.

Teorías sin disciplina (latinoamericanismo, poscolonialidad y globalización en debate) (eds.): México: Miguel Ángel Porrúa: 233-243.

Morejón Arnaiz, Idalia. “Testimonio de una casa”. Encuentro de la Cultura Cubana 40 (2006): 93-104.

Oberti, Alejandra (2014). “Una relación compleja con el pasado. El testimonio y la memoria en la Argentina”. Da Silva mota, Débora y Tavares dos Santos, Márcio (orgs.). Memoria, direitos humanos e reparação: políticas de memória, arquivos e museus. Porto Alegre: Museu dos Direitos Humanos do Mercosul: 30-46.

Ochando Aymerich, Carmen (1998). La memoria en el espejo: aproximación a la escritura testimonial. Barcelona: Anthropos.

Peris Blanes, Jaume. “ʽLa palabra es de ustedes, me callo por pudor’: antiintelectualismo y emergencia del testimonio en Cuba’”. Atenea 508 (2013): 57-72.

Peris Blanes, Jaume. “Libro de Manuel, de Julio Cortázar, entre la revolución política y la vanguardia estética”. Cuadernos de investigación filológica 31-32 (2005-2006): 143-161.

Pichón Riviére, Marcelo. “Francisco Urondo: La poesía, una especie de fatalidad”. Panorama 218 (1971): 38.

Piglia, Ricardo (1973). “Hoy es imposible en la Argentina hacer literatura desvinculada de la política” (reportaje a Rodolfo Walsh, marzo de 1970). Walsh, Rodolfo. Un oscuro día de justicia. México: Siglo XXI: 9-28.

Piglia, Ricardo. “El socialismo de los consumidores”. La Opinión cultural, 8/12/1974: 2.

“Por su calidad, las novelas de Urondo y Dorfman merecieron nuevas recompensas”. La Opinión, 13/5/1973: 15.

Rama, Ángel. “Cortázar: el libro de las divergencias”. Plural 22 (1973): 36-37.

Rama, Ángel. “Rodolfo Walsh: el conflicto de culturas en Argentina”. Escritura 2 (1976): 279-304.

Rama, Ángel, Galich, Manuel, Jitrik, Noé y otros. “Conversación en torno al testimonio”. Casa de las Américas 200 (1995[1969]): 122-124.

Ryan, Marie-Laure (2004). La narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona: Paidós.

Schaeffer, Jean-Marie (2002). ¿Por qué la ficción? Madrid: Lengua de trapo.

Schaeffer, Jean-Marie (2006). ¿Qué es un género literario? Madrid: Akal.

Schaeffer, Jean-Marie (2006). “Fictional vs. factual Narration”. Hühn, Peter et al. (eds.). The living handbook of narratology. Hamburgo: Universidad de Hamburgo.

Sosnowski, Saúl. “Entrevista” (entrevista a Julio Cortázar). Hispamérica 13 (1976): 51-68

Steimberg, Oscar (2013). Semióticas. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Urondo, Francisco (1973). La patria fusilada. Buenos Aires: Crisis.

Urondo, Francisco (1974). Los pasos previos. Buenos Aires:

Sudamericana.

Urondo, Francisco (2011). Obra periodística completa. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Walsh, Rodolfo (1957). Operación masacre. Un proceso que no ha sido clausurado. Buenos Aires: Sigla.

Walsh, Rodolfo (1969a). Operación masacre. Buenos Aires: Jorge Álvarez.

Walsh, Rodolfo (1969b). ¿Quién mató a Rosendo? Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Walsh, Rodolfo (1969c). ¿Quién mató a Rosendo? 2da. Edición. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Walsh, Rodolfo (1973a). Caso Satanowsky. Buenos Aires: De la Flor.

Walsh, Rodolfo (1973b). Operación masacre. Buenos Aires: De la Flor.

Published

2015-12-02

How to Cite

García, V. (2015). Testimony and literature. Some reflections on the question and three Argentine narrative realizations: Walsh, Urondo, Cortázar (1957-1974). Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (6), 11–38. https://doi.org/10.7203/KAM.6.6837
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1855
  • Artículo (Español)
    923

Issue

Section

1. Literatura, documentalismo y testimonio

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.