Una política de autores para Latinoamérica. (Nuevos cines y nueva crítica: Argentina, Brasil, México en los sesenta) / A politique des auteurs for Latin America. (New cinemas and new criticism: Argentina, Brasil and México in the sixties)
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.8.9022Keywords:
Política de los autores, Nuevo cine latinoamericano, Cine culto y cine popular, Poética y política, Industria vs. revoluciónAbstract
Las décadas de 1950 y 1960 son las de la transición modernizadora en Latinoamérica: es el momento en que las estructuras industriales (ya sea que hubieran llegado a desarrollarse o no) parecen desfasarse en relación a los intereses de los nuevos cineastas. En esos años de grandes cambios estéticos, culturales y políticos, los directores jóvenes definen sus poéticas por contraste con el viejo cine de los estudios. Siguiendo el modelo de la politique des auteurs enunciada por los críticos de Cahiers du cinéma, la aparición de los nuevos cines en Latinoamérica adquiere características específicas según los contextos nacionales. Este ensayo pretende documentar las distintas reacciones de esos films de autor en las tres cinematografías que eran reconocidas como las más poderosas del continente: Argentina, Brasil y México.
Palabras clave:
Política de los autores / Nuevo cine latinoamericano / cine culto y cine popular / poética y política / Industria vs. revolución.
The 1950s and 1960s are the decades of modernization in Latin America: it is the moment when industrial structures seem to fall out of phase in reference to the goals of the new filmmakers. During those years of aesthetic, cultural and political transformations, young directors define their poetics in confrontation with the old Studio system. Following the model of the politique des auteurs proposed by the critics of Cahiers du cinéma, the emergence of new cinemas in Latin America develops specific qualities according to the various national contexts. This essay explores the different reactions of these auteur films within the three national cinemas aknowledged, at that time, as the most powerful of the continent: Argentina, Brasil and Mexico.
Keywords:
Politics of Authorship / New Latin American Cinema / Popular cinema and highbrow cinema / Poetics and politics / Industry vs. revolution
Downloads
References
Bibliografía citada:
Aprea, Gustavo (2002). “Nacimiento, muerte y resurrección de la figura del director como ‘autor’ en la cinematografía argentina”. Yoel, Gerardo (ed.) Imagen, política y memoria. Buenos Aires: Libros del Rojas: 217-226.
Aranzubia, Asier. “Nuevo Cine (1961-1962) y el nacimiento de la cultura cinematográfica mexicana moderna”. Dimensión Antropológica 52 (2011): http://www.dimensionantropologica.inah.gob.mx
Ayala Blanco, Jorge (1993). La aventura del cine mexicano. En la época de oro y después [1968]. Ciudad de México: Grijalbo.
Bernini, Emilio. “Ciertas tendencias del cine argentino. Notas sobre el nuevo cine argentino (1956-1966)”. Kilómetro 111 1 (2000): 71-88.
Bernini, Emilio. “Un cine latinoamericano. Los nuevos cines y los cines políticos ante los Estados (Argentina, Brasil, México)”. Kilómetro 111 9 (2011): 69-98.
Broitman, Ana (2014). “Tiempo de cine: una revista y su época. La renovación de la crítica de cine en la década del 60”. Utrera, Laura (ed.) Documental / Ficción. Cruces interdisciplinarios e imaginación política (Actas del IV Congreso de ASAECA). Buenos Aires: Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual: 258-269
Brum, Alessandra (2012). “A atuação da crítica de cinema no Brasil na década de 1960: alguns apontamentos”. Romano, Silvia (ed.) Actas del III Congreso de ASAECA. Buenos Aires: Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual: 163-175.
Flores Villela, Carlos. “Del cine industrial al nuevo cine”. Corre cámara (2011): http://www.correcamara.com.mx/inicio/int.php?mod=historia_detalle&id_historia=1224
García Ascot, José Miguel. “André Bazin y el nuevo cine”. Nuevo cine 1 (1961): 10-15.
García Riera, Emilio (1994). Historia documental del cine mexicano. Tomo 11 1961-1963. Guadalajara: Universidad de Guadalajara / Secretaría de Cultura del Gobierno de Estado de Jalisco / Conaculta / Imcine: 11-12.
García Riera, Emilio (1990). El cine es mejor que la vida. Ciudad de México: Cal y Arena.
García Riera, Emilio (1988). “1953-1982. El cine independiente”. VV.AA Hojas de cine. Testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano, vol. II. Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública / Universidad Autónoma de México: 199-200.
García Riera, Emilio. “Del cine mercantil al cine de autor”, Proceso (13-11-1976): 72-73.
Grupo Cine Liberación. “Significado de la aparición de los grandes temas nacionales en el cine llamado argentino”. Cine del Tercer Mundo 1 (1969): 80-87.
Johnson, Randall (1984). Cinema Novo x 5. Masters of Contemporary Brazilian Cinema. Austin: University of Texas Press.
Kozak, Daniela (2013). La mirada cinéfila.La modernización de la crítica en la revista Tiempo de cine. Mar del Plata: Festival Internacional de Cine de Mar del Plata.
Kriger, Clara. “Estudios sobre cine clásico en Argentina: de la perspectiva nacional a la comparada”. AdVersus 26 (2014): 133-150. [http://www.adversus.org/indice/nro-26/dossier/XI2609.pdf].
López, Ana (1994). “A Cinema for the Continent”. Ciudad: Editorial
Mora, Carl (1989). Mexican Cinema: Reflections of a Society 1896-1980. Berkeley: University of California Press.
Noble, Andrea (2005). Mexican National Cinema. Nueva York: Routledge.
Ramirez Berg, Charles (1992). The Cinema of Solitude. Austin: University of Texas Press.
Rocha, Glauber (2003). Revisão crítica do cinema brasileiro [1963]. San Pablo: Cosac & Naify.
Rocha, Glauber (2004). Revolução do cinema novo [1981]. San Pablo: Cosac & Naify.
Salles Gomes, Paulo Emilio (1982). “Artesãos e autores” [1961]. Crítica de cinema no suplemento literário, vol. II. Rio de Janeiro: Paz e Terra: 333-340.
Torre Nilsson, Leopoldo (1985). “El estilo en el cine” [1959]. Torre Nilsson por Torre Nilsson. Buenos Aires: Fraterna: 55-56.
Torre Nilsson, Leopoldo (1985). “El cine que enfurece a las multitudes” [1952]. Torre Nilsson por Torre Nilsson. Buenos Aires: Fraterna: 25-28.
Xavier, Ismail (2014). “Um elo essencial da crítica brasileira”. Ciccarini, Rafael y Miranda, Marcelo (eds.) Revista de Cinema – Antologia (1954-1957 / 1961-1964). Rio de Janeiro: Azougue: 10-32.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1110
-
Artículo (Español)782
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.