Adaptive and Creative Problem-Projects in the Teaching of Science. Description of the Methodology and Appreciation of the Students Involved
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.23.15567Keywords:
PBL, teaching of Sciences, skills, projects, problemsAbstract
This paper describes the methodology that has been called Adaptive and Creative Problem-Projects Based Learning (acPBL), using as an example some of the projects carried out in the Jesús-María concerted center in Burgos (Spain) for ten years, between 2006 and 2016, with students of Compulsory Secondary Education and Baccalaureate. This methodology suggests an attention to the diversity of the students considering their needs and concerns. In addition, the result of the perception survey carried out on 73 individuals involved in this methodology is quantitatively analyzed when a period of maturity has elapsed and they are finishing their degree studies or with these already completed. The conclusions indicate that this methodology is fully effective in the most relevant aspects pursued: the acquisition of 21st century skills . Finally, the result of the survey conducted is analyzed as well as some collected testimonies.
Downloads
References
Angelini, M. L., y García-Carbonell, A. (2015). Percepciones sobre la integración de modelos pedagógicos en la formación del profesorado: La simulación y juego y el flipped classroom. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 16-30. doi: 10.14201/eks20151621630
Aznar, F., Pujol, M., Sampere, M., y Rizo, R. (2012). Adquisición de competencias mediante Aprendizaje Basado en Proyectos como metodología docente: valoración del alumnado. In X Jornades de Xarxes d'Investigació en Docència Universitària: la participació i el compromís de la comunitat universitària (pp. 1141-1153). Instituto de Ciencias de la Educación
Badia, A. y García, C. (2006). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la elaboración colaborativa de proyectos. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 3(2).
Reverte-Bernabeu, J. R., Gallego-Sánchez, A. J., Molina-Carmona, R., y Satorre-Cuerda, R. (2007). El Aprendizaje Basado en Proyectos como modelo docente. Experiencia interdisciplinar y herramientas Groupware. XIII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/1808
Blanco, A., España, E., Franco-Mariscal, A. J. y Rodriguez-Mora, F. (2018). Competencias y prácticas científicas en problemas de la vida diaria. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, (92), 45-51.
Campos, F. S. (2006). El Aprendizaje Basado en Problemas como propuesta educativa para las disciplinas económicas y sociales apoyadas en el B-Learning. Revista Iberoamericana de Educación, 40(2), 3.
Darling-Hammond, L., y McLaughlin, M. W. (2004). Políticas que apoyan el desarrollo profesional en una época de reforma. Revista de currículum y formación del profesorado, 8(2) 1-16. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/15204
Dewey, J. (1995). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación (Trad. L. Luzuriaga). Madrid: Morata (Reimpreso de Democracy and education: an introduction to the philosophy of education, por P. Monroe, Ed., 1916, New York: Macmillan).
Díaz-Barriga, Á. (2006). El enfoque de competencias en la educación: ¿Una alternativa o un disfraz de cambio?.Perfiles educativos, 28(111), 7-36.
Domènech-Casal, J., y Ruiz-España, N. (2017). Mission to stars: un proyecto de investigación alrededor de la astronomía, las misiones espaciales y la investigación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1).
Domínguez, J. A., Carod, E. S. y Velilla, M. J. (2008). Comparativa entre el aprendizaje basado en proyectos y el aprendizaje basado en problemas. II Jornadas de innovación docente, tecnologıas de la información y de la comunicación e investigación educativa, Zaragoza.
Franco-Mariscal, A.J., Blanco, A. y España, E. (2014). El desarrollo de la competencia científica en una unidad didáctica sobre la salud bucodental. Diseño y análisis de tareas. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 649-667.
García, J. N. (2002). El aprendizaje basado en problemas: ilustración de un modelo de aplicaciones en psicopedagogía. Cultura y educación, 14(1), 65-79.
Gülbahar, Y. y Tinmaz, H. (2006). Implementing project-based learning and e-portfolio assessment in an undergraduate course. Journal of Research on Technology in Education, 38(3), 309-327.
Lacueva, A., Imbernon, F., y Llobera, R. (2002). “El mundo de diferentes colores”: tratando de enseñar conciencia planetaria a través de un proyecto de aula. Cultura y Educación, 14(4), 441-458.
Larmer, J., Mergendoller, J., y Boss, S. (2015). Setting the standard for project based learning: A proven approach to rigorous classroom instruction. Alexandria, VA: ASCD.
Maldonado, M. P. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Revista de Educación Laurus, 14(28), 158-180. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111716009
García-Martín, J. y Pérez-Martínez, J. E. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: método para el diseño de actividades. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (10).
Moreno-Olivos, T. (2010). Competencias en educación. Una mirada crítica. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 289-297.
National Research Council. (2011). Expanding Underrepresented Minority Participation: America’s Science and Technology Talent at the Crossroads. National Committee on Underrepresented Groups and the Expansion of the Science and Engineering Workforce Pipeline. Washington, DC: The National Academies Press. doi: 10.17226/12984
National Research Council. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Committee on a Conceptual Framework for New K-12 Science Education Standards. Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
OCDE (2013). PISA 2015. Draft collaborative problem solving framework. Recuperado de https://goo.gl/2yVhbu
Penagos, H. P. (2011). ¿Cómo desarrollar la metacognición en la educación superior mediante la resolución de problemas? Ingeniería e investigación, 31(1), 213-223. Recuperado de https://goo.gl/9mA7qr
Perales-Palacios, F. J. (1993). La resolución de problemas: una revisión estructurada. Enseñanza de las Ciencias, 11(2), 170-178. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21188
Pozo, J. I. y Gómez-Crespo, M. A. (1998). Aprender y enseñar ciencia: del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Ediciones Morata.
Pujolás, P. (2008a) 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó
Pujolás, P. (2008b). El aprendizaje cooperativo como recurso y como contenido. Aula de innovación educativa, 170, 37-41.
Rauscher, W. (2012). How project-based learning manifests itself in technology education textbooks. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 16(1), 18-31.
Reif, F. (2008). Applying cognitive science to education: thinking and learning in scientific and other complex domains. The MITPress, Cambridge, MA.
Ribelles, R., Solbes, J., y Vilches, A. (1995). Las interacciones CTS en la enseñanza de las ciencias. Análisis comparativo de la situación para la Física y Química y la Biología y Geología. Comunicación, Lenguaje y Educación, 7(4), 135-143.
Rodríguez-Sandoval, E., Vargas-Solano, E. M., y Luna-Cortés, J. (2010). Evaluación de la estrategia “aprendizaje basado en proyectos”. Educación y Educadores, 13(1), 143-158. doi: 10.1590/S1414-40772010000100008
Sandi-Urena, S., Cooper, M., y Stevens, R. (2012). Effect of cooperative problem-based lab instruction on metacognition and problem-solving skills. Journal of Chemical Education, 89(6), 700-706. doi: 10.1021/ed1011844
Savery, J. R. (2015). Overview of problem-based learning: Definitions and distinctions. Essential Readings in Problem-Based Learning: Exploring and Extending the Legacy of Howard S. Barrows, 5. doi: 10.7771/1541-5015.1002.
Scardamalia, M., Bransford, J., Kozma, B., y Quellmalz, E. (2012). New assessments and environments for knowledge building. Assessment and teaching of 21st century skills, 231-300. Springer Netherlands. doi: 10.1007/978-94-007-2324-5_5
Soler, B. A., de la Rosa, A. L., y Garre, C. M. H. (2015). Estrategias metodológicas y organizativas para la mejora de la escuela inclusiva. Etic@ net, 1(15). Recuperado de http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/67/62
Teixeira, E. S., Freire Jr, O., y Greca, I. M. (2015). La enseñanza de la gravitación universal de Newton orientada por la historia y filosofía de la ciencia: una propuesta didáctica con un enfoque en la argumentación. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 33(1), 205-223.
UNESCO (2005). Guidelines for inclusion Ensuring access to education for all. París, Francia: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf
Vicente-Oliva, S. y Andrés-Tirapo, A. (2007). Resistencia de los alumnos al aprendizaje activo. En Innovación docente, tecnologías de la información y la Comunicación e Investigación Educativa en la Universidad de Zaragoza. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. M. Cole (Ed.). Barcelona: Crítica.
Published
How to Cite
-
Abstract1537
-
PDF (Español)1275
-
EPUB (Español)284
-
HTML (Español)588
-
XML (Español)113
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The Universitat de València is the editor of Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) and retains the copyright of all that is published in the journal, while it allows and favours reuse under a copyleft license.
- The originals published in this journal are – unless otherwise specified – under a Creative Commons License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) encourages authors to disseminate and give visibility to their research published in this journal. For this, REALIA wishes to inform that:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Self-archive: Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g. in institutional repositories or on their website) to promote greater visibility and citation, with an acknowledgement of its first publication in this journal.