Towards an Evaluation of Intercultural Efficacy in Teacher Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.14.2.16634

Keywords:

Educación intercultural, educación multicultural, formación de profesores, interculturalidad

Abstract

In this article an exploratory analysis of the concept of multicultural efficacy in relation to the teaching profession is carried out, applying the Multicultural Efficacy Scale by Guyton and Wesche (2005), collecting data of n. = 296 students of last year of Teaching of Early Education, Primary Education and the Master of Secondary Education Teachers. For its analysis, the incidence of sociodemographic factors in the multicultural efficacy indexes, and the dependency relationship among them, is evaluated. The results show the applicability of the scale; that the teachers in formation present high indexes as much in attitude as in intercultural effectiveness, but a little knowledge on it; it is demonstrated that the sociodemographic variables affect the multicultural efficacy indexes; and how attitude influences multicultural efficacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Iñiguez-Berrozpe, Universidad de Zaragoza.

Tatiana Iñiguez-Berrozpe es profesora Ayudante Doctor en el área de Sociología del Departamento de Psicología y Sociología de la Universidad de Zaragoza (Facultad de Educación). Pertenece al Grupo de Investigación EDUCAVIVA (Gobierno de Aragón). También es editora adjunta de la Revista Internacional de Sociología de la Educación (RISE) y editora consultiva de Adult Education Quarterly (AEQ). Su principal área de investigación es la Sociología de la Educación (Educación de Personas Adultas, Aprendizaje Permanente, Educación Inclusiva y Convivencia Escolar).

Diana Valero-Errazu, Universidad de Zaragoza.

Diana Valero es profesora Ayudante Doctor en el área de Trabajo Social del Departamento de Psicología y Sociología de la Universidad de Zaragoza (Facultad de Ciencias Sociales y del Trabajo). Su principal área de investigación es la inclusión social y educativa, especialmente de colectivos vulnerables (inmigrantes, Roma, adultos mayores). Ha participado en diversos proyectos nacionales e internacionales en este ámbito y publicado en revistas de referencia como International Journal of Inclusive Education.

Ainhoa Flecha, Universitat Autònoma de Barcelona.

Ainhoa Flecha es profesora de Sociología en la Universidad Autónoma de Barcelona. Sus intereses de investigación incluyen grupos culturales, género y sociología de la educación. En estas líneas ha desarrollado varios proyectos nacionales y europeos, y publicado en revistas de referencia en el área.

Gisela Redondo-Sama, Universidad de Deusto.

Gisela Redondo-Sama es doctora en Sociología y ha sido Marie Curie Postdoctoral Fellow en la Universidad de Cambridge. Actualmente es investigadora Ramón y Cajal en el Centro de Ética Aplicada de la Universidad de Deusto donde desarrolla la línea de investigación de liderazgo dialógico.

Published

2021-05-31

How to Cite

Iñiguez-Berrozpe, T., Valero-Errazu, D., Flecha, A., & Redondo-Sama, G. (2021). Towards an Evaluation of Intercultural Efficacy in Teacher Training. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 14(2), 139–156. https://doi.org/10.7203/RASE.14.2.16634
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    555
  • PDF (Español)
    369

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.