Coordination of Teachers and Precariousness. Coordination Models in the Teaching of Sociology in Andalusia
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.14.3.20902Keywords:
Coordinación docente, Precariedad, Docencia Universitaria, Sociología.Abstract
Since the implementation of the Quality Assurance Systems, university education has incorporated coordination mechanisms and figures into teaching practice. However, their application is far from being homogeneous. A mechanism originally designed to improve teaching quality has taken on new significance and importance due to the context of generalized precariousness of university academic staff. This paper presents an analysis of the context, the theoretical bases and the different coordination models implemented of a series of universities where the Sociology degree is taught in Andalusia, but the results are perfectly extrapolated to other disciplines and places. Through the use of the autoethnographic analysis, based on the experience of the authors of the text, two typical ideal models of coordination are elaborated. The actual teaching practices in the different departments analysed move along a continuum ranging from total coordination to total autonomy. Each of these models has a number of advantages and disadvantages, and is the result of a particular combination of material, cultural and human factors. Results show the usefulness of a higher degree of coordination in contexts of unstable or training workforces, as opposed to the appropriateness of autonomy in situations of greater stability and experience. Coordination may serve to mitigate some problems caused by precariousness, but it should not be an alibi for deepening it.
Downloads
References
Agulló-Fernández, I. (2013). Eternamente doctores ¿mérito o carga?. Sociología del Trabajo, 78, 35-50.
Alonso, L.E. (2005). La era del consumo. Madrid: Siglo XXI.
Bolarin-Martínez, M.J. (2016). La coordinación docente en la universidad: análisis de la situación actual. Educatio Siglo XXI, 34, 167-184. https://doi.org/10.6018/j/263861
Bolarin–Martínez, M.J., y Moreno-Yus, M.Á. (2015). La coordinación docente en la universidad: retos y problemas a partir de Bolonia. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 319-332.
Braverman, H. (1974). Labor and monopoly capital. New York: Monthly Review press.
Burawoy, M. (1989). El consentimiento en la producción: los cambios del proceso productivo en el capitalismo monopolista. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
Castillo, J.J. y Moré, P. (2016). Por una Sociología del trabajo académico. La precarización del trabajo de enseñar e investigar en la Universidad. Sociología del Trabajo, 88, 7-26.
Castillo-Olivares, J.E., Torrado, E. y Escuela, C. (2020). La Macdonalización del sistema universitario: un caso de explotación del profesorado precario en la Universidad de la Laguna y su crisis sindical. International Journal of New Education, 5, 118-132. https://doi.org/10.24310/IJNE3.1.2020.8728
Conesa-Carpintero, E. y González-Ramos, A.M. (2018). Neo-gerencialismo y auteridad en el contexto académico español y europeo. ¿Dos caras de la misma moneda?. Política y Sociedad, 55(1), 257-282. http://dx.doi.org/10.5209/POSO.55883
Díaz-Santiago, M.J. (2013). Experiencia no académica: el profesorado asociado como actor doblemente precarizado. Sociología del Trabajo, 78, 51-71.
Díez-Gutiérrez, E.J. (2009). El Plan Bolonia: capitalismo académico superior. El Viejo Topo, 256, 22-27.
Fernández-Enguita, M. (1990). La escuela a examen. Un análisis sociológico para educadores y otras personas interesadas. Madrid: Pirámide.
Fernández-González, J. (2014). El estudio del impacto de los movimientos sociales: el caso del movimiento estudiantil anti-Bolonia. Oxímora. Revista internacional de ética y política, 4, 1-22.
Gill, R. (2014). Academics, Cultural Workers and Critical Labour Studies. Journal of Cultural Economy, 7(1), 12-30. https://doi.org/10.1080/17530350.2013.861763
León-Sancho, I. (2008). Retrospectiva de las movilizaciones universitarias frente a la Ley Orgánica Universitaria (2000 a 2002). En X. Albizu-Landa, J. Fernández-González y J. Bernat-Zubiri (Coords.). Movimientos estudiantiles. Resistir, imaginar, crear en la Universidad: Asamblea de Ciencias Sociales por una Universidad crítica (pp.123-138).
Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades, Boletín Oficial del Estado, 307, pp. 49400-49425, 16 enero 2017.
Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades, Boletín Oficial del Estado 89, pp. 16241-16260, 17
enero 2017.
Marglin, S. A. (1974). What do bosses do? The origins and functions of hierarchy in capitalist production. Review of radical political economics, 6(2), 60-112. https://doi.org/10.1177%2F048661347400600206
Marugán-Pinto, B. y Cruces-Aguilera, J. (2013). Fragmentación y precariedad en la Universidad. Sociología del Trabajo, 78, 10-34.
Marx, K. y Engels, F. (2014 [1932]). La ideología alemana. Madrid: Akal.
Ministerio de Universidades y Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2021a). Estadística de Gasto Público en Educación. Series Temporales. Disponible en: http://estadisticas.mecd.gob.es/EducaJaxiPx/Tabla.htm?path=/economicas/gasto/series-2019-dp//l0/&file=gasto14.px
Ministerio de Universidades y Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2021b). PDI por tipo y modalidad de la universidad, tipo de centro, sexo y régimen de dedicación. Disponible en: http://estadisticas.mecd.gob.es/EducaJaxiPx/Tabla.htm?path=/Universitaria/Personal/EPU19//l0/&file=PDI0104.px&type=pcaxis&L=0
Noll, H. (2019). ¡Es el taylorismo, estúpido! Sobre la nueva organización científica de la investigación y la docencia en la Universidad Española. Sociología del Trabajo, 95, 1-18. https://doi.org/10.5209/stra.66436
Ortiz-Oria, V.M., Jenaro, C., García-Meilán, J.J., Zabiauz, M.B., Mayor, M.A. y Arana, J.M. (2011). Carga de trabajo en el EEES: La necesidad de coordinación docente entre asignaturas [Comunicación oral]. X Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: diseño de buenas prácticas docentes en el contexto actual. Alicante: Universidad de Alicante.
Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales, publicado en BOE núm. 260, de 30/10/2007.
Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales, publicado en BOE núm. 161 de 3 julio 2010.
Ruiz, E. y Torrego-Egido, L. (2011). Evaluación de experiencias de implantación de los Grados en Educación Superior. Revista Electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 14(4), 17-21. https://doi.org/10.6018/reifop
Santos-Ortega, A., Muñoz-Rodríguez, D. y Poveda-Rosa, M. (2015). En cuerpo y alma. Intensificación y precariedad en las condiciones de trabajo del profesorado universitario. Arxius, 32, 13-44. http://roderic.uv.es/handle/10550/49026
Saura, G. y Bolívar, A. (2019). Sujeto Académico Neoliberal: Cuantificado, Digitalizado y Bibliometrificado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación, 17(4), 9-26. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.001
Tomàs, M., Armengol, C., Borrell, N., Castro, D., Esteve, J., Feixas, M., Garín, J. y Marquès, P. (2001). El cambio de cultura en las universidades del siglo XXI. Educar, 28, 147-162. https://doi.org/10.5565/rev/educar.399
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract535
-
PDF (Español)242
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.