Maruja Mallo between Spain and Argentina. Wheat and ears in her baggage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.8.18200

Keywords:

exile, generation of 27th, Republican Spanish art, proportion in art, symbology

Abstract

Since the biography of Spanish painter Maruja Mallo's has been addressed in enough specific works, this paper will pay more attention to the works she carried out between Spain and Argentina along 1936 and 1939, specially Sorpresa del trigo (1936) and Canto de las espigas (1939), which will take part in the series La religión del trabajo, painted entirety in Argentina with drawings and preliminary works made in her homeland, Galicia, before going into exile a few months after the outbreak of the Spanish Civil War. With this pictorial and conceptual approach to her works the aim is to dig deeper into the motives and symbols that were the source of this paintings and the reception they had in her host country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dolores Fernández Martínez, Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes

Profesora Titular Departamento de Pintura y Conservación-Restauración

References

Alberti, Rafael [1998] (2009). La arboleda perdida. 2. Tercer y cuarto libros (1931-1977) en María Escribano et al., Maruja Mallo. Cat. exp. vol. 2. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 87-101. 

Alberti, Rafael (1985). “De las hojas que faltan”, El País, 29 de septiembre, en <https://elpais.com/diario/1985/09/29/opinion/496792807_850215.html> [Fecha de consulta: 28 de agosto de 2020].

Ballesteros, Plácido et al. (2009). José Herrera Petere. Memoria de una vida. Cat. exp. Guadalajara: Diputación de Guadalajara. 

Ballesteros García, Rosa M.ª (2004). “Maruja Mallo (1902-1994). De las cloacas al espacio sideral”, Revista de CC.SS. “Aposta”, n.º 13 (diciembre), pp. 1-34.

Barreiro Fernández, Xosé Ramón; López Morán, Beatriz (2016). Maruja Mallo: Una memoria en construcción. Santiago de Compostela: Galaxia.

B.G.P. (1835). Diccionario universal de la mitología o de la Fábula. Barcelona: Imprenta de José Tauló.

Bozal, Valeriano (1967). Realismo plástico en España. De 1900 a 1936. Madrid: Península.

Cabañas Bravo, Miguel (1996). Artistas contra Franco. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Estéticas.

Cabello Hutt, Claudia (2017). “Identidades artísticas modernas y alianzas transatlánticas. Maruja Mallo, Gabriela Mistral y Victoria Ocampo”, Ínsula (enero-febrero, 2017), pp. 841-842.

Carballo-Calero, María Victoria (2017). Maruja Mallo. Lugo: Diputación de Lugo.

Colomina Limonero, Inmaculada (2009). “La influencia de la iconografía soviética en el imaginario colectivo de la izquierda española de los años 30”. Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, (2009) t. 21, pp. 101-116.

Corredoira, Pilar et al. (1993). Maruja Mallo. Cat. exp. Santiago de Compostela: Centro de Arte Contemporáneo de Galicia.

Díaz Sánchez, Julián (2005). “Memoria y olvido. Sobre la fortuna de los artistas del exilio en la España democrática”. Migraciones & Exilios. Cuadernos de AEMIC (diciembre 2005) n.º 6, pp. 9-21.

Diego, Estrella de (2009). “Retratos”. En María Escribano et al., Maruja Mallo. Cat. exp. 3 vol. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 71-87.

Diego, Estrella de (2008a). Maruja Mallo. Madrid: Fundación Mapfre.

Diego, Estrella de (2008b). “Escribir sobre las mujeres en el arte. Por qué no pueden ser «surrealistas» las «surrealistas»”. En Josep Casamartina y Pablo Jiménez (dir.), Amazonas del arte nuevo. Madrid: Fundación Mapfre, pp. 16-31.

Escribano, María et al. (2009). Maruja Mallo. Cat. exp. 3 vol. Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Fernández, Dolores (2004). “Max Aub: imagen visual y literaria de la mujer vanguardista”, Diablotexto. Revista de crítica literaria. Max Aub (2003-2004), n.° 7 pp. 103-127.

Ferris, José Luis (2004). Maruja Mallo: La gran transgresora del 27. Madrid: Temas de hoy.

Fuentes, Víctor (1970), “La novela social española en los años 1928-1931”, Ínsula (enero 1970), n.° 278, Madrid, p. 1.

Gaitán Salinas, Carmen (2019). Las artistas del exilio republicano español. El refugio latinoamericano. Madrid: Cátedra.

Gaitán Salinas, Carmen; Murga Castro, Idoia (2019). “Victorina Durán y Maruja Mallo: encuentros y desencuentros de dos artistas exiliadas”. Arenal (julio-diciembre, 2019), vol. 26, n.° 2, pp. 399-425.

Gaitán Salinas, Carmen (2015). “Female Artists and the Spanish Pavilion in the International Exhibition in 1937”, Dissidences. Hispanic Journal of Theory and Criticism (octubre de 2015), vol. 6: Iss. 11, art. 11.

García de Carpi, Lucía (2001). “El exilio del surrealismo español”. En Miguel Cabañas (coord.). El arte español del siglo XX. Su perspectiva al final del milenio. Madrid: CSIC, pp. 317-328.

Ghyka, Matila C. [1927] (1983). Estética de las proporciones en la naturaleza y en las artes. Barcelona: Poseidón.

Gluzman, Georgina G. (2018). “Maruja Mallo. Trayectorias de una mujer moderna entre Europa y América”, Boletín de Arte (septiembre de 2018), n.º 18, pp. 1-13.

Huici, Fernando (1999). “Fuera de orden”. En Fernando Huici et al., Fuera de orden. Mujeres de la vanguardia española. Madrid: Fundación Mapfre, pp. 13-32.

Mallo, Maruja (1983). “El surrealismo a través de mi obra”. En Antonio Bonet (coord.), El surrealismo. Santander: Cátedra, pp. 189-194. 

Mallo, Maruja [1938] (2009). “Lo popular en la plástica española a través de mi obra, 1928-1936”. En María Escribano et al., Maruja Mallo. Cat. exp. vol. 2. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 47-53. 

Mallo, Maruja [1937] (2009). “Proceso histórico de la forma en las artes plásticas”. En María Escribano et al., Maruja Mallo. Cat. exp. vol. 2. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 58-69.

Mallo, Maruja (1936). “El artista contra el crítico”, Claridad. Diario de la noche, 23 de mayo, s.p.

Mangini, Shirley [2010] (2012). Maruja Mallo y la vanguardia española. Barcelona: Circe.

Mayayo, Patricia (2017). “Maruja Mallo. El retrato fotográfico y la «invención de sí» en la vanguardia Española”. Modos. Revista de Historia da Arte. Campinas. (enero 2017), v.1. n.º 1, pp. 70-89.

Meléndez, Amelia (2018). “Pintura del Pueblo frente a la tiranía: La Religión del Trabajo de Maruja Mallo”. Revista Universitaria de Historia Militar (2018) vol. 7, n.º 13, pp. 216-232. 

Murga, Idoia (ed.) (2017). Poetas del cuerpo. La danza de la Edad de Plata. Cat. exp. Madrid: Residencia de Estudiantes y Acción Cultural Española.

Murga, Idoia (2015). “Muros para pintar. Las artistas y la Residencia de Señoritas”. En Almudena de la Cueva y Margarita Márquez Padorno (eds.), Mujeres en vanguardia. La residencia de señoritas en su centenario (1915-1936). Cat. exp. Madrid: Residencia de Estudiantes, pp. 86-127.

Murga, Idoia (2011). Artistas españoles en la danza. De la Edad de Plata al exilio (1916-1962). Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense.

Osma, Guillermo de (1992). “Maruja Mallo y Jorge Oteiza. Una correspondencia”. En Juan Pérez de Ayala y Francisco Rivas (eds.) (1992), Maruja Mallo. Cat. exp. Madrid: Gal. Guillermo de Osma, pp. 57-59. 

Otero Urtaza, Eugenio; García Alonso, María (2006). Las misiones pedagógicas. Cat. exp. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.

Paz, Marga (1997). “El realismo mágico de Franz Roh”. En Marga Paz et al., Realismo Mágico. Franz Roh y la pintura europea (1917-1936). Cat. exp. Valencia: IVAM Centre Julio González, pp. 13-26.

Pérez de Ayala, Juan (2009a). Maruja Mallo. Álbum/cronología. En María Escribano et al., Maruja Mallo. Cat. exp. vol. 2. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 1-39.

Pérez de Ayala, Juan (2009b). “Cotas de ascensión / Puntos de contemplación”. En María Escribano et al., Maruja Mallo. Cat. exp. vol. 2. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 89-105.

Pérez Rodríguez, María Antonia (2013). “Análise da correspondencia entre Maruja Mallo e Alfonso Reyes (1938-1945)”, Madrygal, Revista de estudios Gallegos (2013), n.° 16, pp. 73-86.

Pérez Rojas, Javier (1997). La Eva moderna. Ilustración gráfica española. 1914-1935. Cat. exp. Madrid: Fundación Mapfre.

Rodrigo Villena, Isabel (2017). “La galantería: una forma de sexismo en la crítica del arte femenino en España (1900-1936)”, Asparkia (2017), n.º 31, pp. 147-166.

Ruiz Gisbert, Rosa (2006). “Maruja Mallo y la generación del 27”, Isla de Arriarán (diciembre de 2006), n.° 28, pp. 223-240.

Santos Torroella, Rafael (1993), “Maruja Mallo, con Salvador Dalí ó fondo”. En Pilar Corredoira et al., Maruja Mallo. Cat. exp. Santiago de Compostela: Centro de Arte Contemporáneo de Galicia, pp. 29-33. 

Vicent, Manuel (1981). “Maruja Mallo, la diosa de los cuatro brazos”. El País (12 de septiembre de 1981), pp. 11 y 12. 

Vidal, Carmen (1999). Maruxa Mallo. Vigo: Promocións Culturais Galegas.

Wechsler, Diana (2009). “Las maletas del exilio”. En Jaime Brihuega (dir.), Después de la alambrada. El arte español en el exilio. Cat. exp. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, pp. 146-153.

Zanetta, María Alejandra (2014). La subversión enmascarada. Análisis de la obra de Maruja Mallo. Madrid: Biblioteca Nueva.

Published

2020-12-28

How to Cite

Martínez, D. F. (2020). Maruja Mallo between Spain and Argentina. Wheat and ears in her baggage. Diablotexto Digital, 8, 177–202. https://doi.org/10.7203/diablotexto.8.18200
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1663
  • PDF (Español)
    2278

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.