El tiempo en la dialéctica entre imagen fija e imagen móvil

Authors

  • Carles Candela University of Valence

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.0.18832

Keywords:

Cinema, photography, frame, moving image, still image, philosophy, time

Abstract

Cinema is an art of time, a mode of thinking and of expression capable of showing events in their duration. This means that, through cinema, we can ponder about the nature and the essence of time, and about how they can be revealed through film form.  A relationship established between and  among cinema’s basic constitutive elements: the photographic image and the illusion of movement, the clash between still image and moving image, –can help revealing the capability the filmic image has in showing time in its foundation. Gilles Deleuze’s philosophy will serve as a crucial conceptual tool for the analysis: the notions of time-image, optical-sound pure situations and especially that of crystal-image.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland (2006), La cámara lúcida, Barcelona: Paidós Comunicación.

BAZIN, André (2008), ¿Qué es el cine?, Madrid: Rialp.

CALABRESE, Omar (2012), “La fotografía como texto y como discurso”, Eu-topías, Vol. 3, pp.15-25.

COMPANY, Juan Miguel (1995), El aprendizaje del tiempo, Barcelona,Ediciones Episteme.

DE GAETANO, Roberto (1996), Il cinema secondo Gilles Deleuze. Roma: Bulzoni Editore.

DELEUZE, Gilles (2009), La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1, Barcelona: Paidós Comunicación.

DELEUZE, Gilles (2010), La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2, Barcelona: Paidós Comunicación.

DUBOIS, Philippe (1990), El acto fotográfico, Buenos Aires: La marca editora.

GAUDREAULT, André y JOST, François (2001), El relato cinematográfico. Cine y narratología, Barcelona: Paidos.

LOSILLA, Carlos (2001), “Tren de sombras”, Dirigido por nº 297, pp. 32-33

MARRATI, Paola (2010), Gilles Deleuze. Cine y filosofía, Buenos Aires: Nueva visión.

RANCIERE, Jaques (2005), La fábula cinematográficaReflexiones sobre la ficción en el cine, Barcelona, Paidós Comunicación.

RICE, Shelley (2012), “El hilo de Ariadna: en las playas que son Agnès Varda”, tr. Dolores García Almudever, en L’Atalante nº 12, pp. 64-69

SCHAEFFER, Jean-Marie (1990), La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico, Madrid: Cátedra.

SUTTON, Damian (2009), Photography, Cinema, Memory: The Crystal Image of Time, Minneapolis: University of Minnesota Press,.

ZUNZUNEGUI, Santos (1992), Pensar la imagen, Madrid: Cátedra.

Published

2014-07-06

How to Cite

Candela, C. (2014). El tiempo en la dialéctica entre imagen fija e imagen móvil. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 7, 19–29. https://doi.org/10.7203/eutopias.0.18832
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    357
  • PDF (Español)
    134

Issue

Section

PERSPECTIVES

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.