Language and power in the poetry of María Salgado and Ángela Segovia

Authors

  • Guillermo Molina Morales Instituto Caro y Cuervo (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.11.11407

Keywords:

María Salgado, Ángela Segovia, Spanish contemporary poetry, poetry and power

Abstract

In this paper, we study three present proposals working with language to create political dissent through poetry. ready (2012), by María Salgado (1984), suggests an experience of loss towards being classless. Hacía un ruido. Frases para un film político (2016), by the same poet, try a democratic overflow through a “collage” of heterogeneous verbal materials collected in the streets. La curva se volvió barricada (2016), by Ángela Segovia (1987), displays a struggle against every closed form of power that threatens a subject defined by her woman corporality. Overall, these three books mean an outstanding attempt to expand the limits of Spanish contemporary poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Molina Morales, Instituto Caro y Cuervo (Colombia)

Doctor en Teoría de la literatura por la Universidad de Zaragoza (España). Docente e investigador en la maestría “Literatura y cultura” del Instituto Caro y Cuervo (Colombia). Docente en la maestría “Creación literaria” de la Universidad Central de Colombia. Como poeta, su último libro publicado es Estado de emergencia (Madrid: Hiperión, 2013)

References

Baigorria, Martín. “El lenguaje es la mercancía más barata”. Rapallo 1 (2017): 62 – 65


Bueno Vera, Carlos. “Un lenguaje que salga y haga su cosa: notas para un arte de la barricada”. Nayagua 26 (2017): 195-199.


Dalton, Roque (1969). Taberna y otros lugares. La Habana: Casa de las Américas.


De la Torre, Óscar (2016). Limados. La ruptura textual en la última poesía española. Madrid: Amargord.


Fernández Mallo, Agustín (2009). Postpoesía. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Anagrama.


Goldsmith, Kenneth (2015). Escritura no-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital. Buenos Aires: Caja Negra. 


Guerrero, Gustavo. "Materialismo, realismo y prosaísmo en la joven poesía latinoamericana de los años noventa". Cuadernos de Literatura 20.40 (2016): 382-398.


Martínez Fernández, Ángela. "La escritura del shock. Crisis y poesía en España"- Kamchatka. Revista de análisis cultural 4 (2014): 383-434.


Méndez Rubio, Antonio. "Memoria de la desaparición: notas sobre poesía y poder". Anales de Literatura Española, 17 (2004): 121-143.


Molina Gil, Raúl. "Sobre la convivencia del silencio y la palabra: para una revisión de la logofagia en la poesía española de las últimas décadas". Dirāsāt Hispānicas. Revista Tunecina de Estudios Hispánicos 4 (2017): 59-77.


Mora, Vicente Luis (2006). Singularidades: ética y poética de la literatura española actual. Madrid: Bartleby.


Pujals Gesalí, Esteban. “El 15M: el pie de la letra”. Nayagua 26 (2017): 192-194.


Salgado, María (2012). ready. Madrid: Arrebato Libros.


Salgado, María (2016). Hacía un ruido. Frases para un film político. Madrid: Ediciones Contrabando.


Santamaría, Alberto "La imagen en el poema. Una proyección cartográfi ca de la poesía española reciente." Versants. Revista suiza de literaturas románicas 64.3 (2017): 67 – 79.


Segovia, Ángela (2016). La curva se volvió barricada. Segovia: Ediciones La Uña Rota.


Tabarovsky, Damián (2004). Literatura de izquierda. Buenos Aires: Viterbo.


Trotter, José Ramón. “Devenir ready”. Nayagua 18 (2013): 228 – 230.

Published

2018-07-28

How to Cite

Molina Morales, G. (2018). Language and power in the poetry of María Salgado and Ángela Segovia. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (11), 221–238. https://doi.org/10.7203/KAM.11.11407
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1612
  • Artículo (Español)
    827

Issue

Section

Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.