First the body and then the book: Voces del extremo. Antología (2012-2016) or how to keep constructing another political imagination against capitalism

Authors

  • Ángela Martínez Fernández Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.11.12569

Keywords:

Youth, Voces del extremo, subjectivity, poetry, counter-hegemony

Abstract

This article focuses on the political/poetic project of Voces del extremo, specifically on its more ‘young’ components. It describes the way they give continuity to the global project of Voces. For this, the article addresses in the first place the problematization of the concept of “Youth” as a historical category and analyzes the way young poets construct a relationship with that label. Likewise, it carries out a tour through the general and collective proposal of Voces del extremo based on the counterhegemonic approaches that have been taking shape since the late eighties and that respond to a common idea: poetry is related to subjectivity and, therefore, can constitute a vital practice of opposition to capitalism. It is in this general framework that “young” voices are analyzed in their own historical singularity. The article focuses on the last published anthology of the group (2012-2016) and aims to detect in their youngest voices a continuity with Voces’ general poetic project. It aims to reflect, as well, on the the ideological and historical issues that cross the poems of youngest writers of the anthology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias González, Luis; De Luis Martín, Francisco. “Mentalidad y cultura obrera en la España de entresiglos: vindicaciones, planteamientos e incertidumbres historiográficas”. Histórica Contemporánea 24 (2002): 389-427.


Aguilar, Andrea. “La poesía estalla en las redes”. El país (2014).


Becerra Mayor, David (2013). La novela de la no-ideología. Ciempozuelos: Tierradenadie.


Becerra Mayor, David; Bértolo, Constantino. “Agrupémonos todos en la lectura final”. Mundo obrero Nº279 (2014): http://www.mundoobrero.es/pl.php?id=4438


Biagini, Higo E. “El discurso juvenilista y la impronta roigiana”. Horizontes Filosóficos: Revista de Filosofía, Humanidades y Ciencias Sociales 3 (2013): 57-78.


Bourdieu, Pierre (2006). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.


Carriedo Castro, Pablo. “Poesía, capitalismo y democracia: una aproximación a la otra sentimentalidad”. Revista de crítica literaria marxista 6 (2012): 22-34.


Castañar, Fulgencio (1992). El compromiso en la novela de la II República. México: Siglo Veintiuno Editores.


Díaz, Fernando (2015). Panfleto para seguir viviendo. Madrid: La Oveja Roja.


Fanon, Frantz (2011). Los condenados de la tierra. Tafalla: Txalaparta.


Díaz de Castro, Fernando (2003). La otra sentimentalidad: estudio y antología. Sevilla: Vandalia maior.


García Linares, José María (2016). “Estudio introductorio”. Orihuela, Antonio (ed.). Voces del extremo: antología (2012-2016). Madrid: Amargord.


García Montero, Luis (1983). Rimado de ciudad. Granada: Ayuntamiento de Granada.


García Montero, Luis. “La otra sentimentalidad”. El País (1983) (reed.) Egea, Javier, Salvador, Álvaro y García Montero, Luis (1983). “La otra sentimentalidad”. Granada: Don Quijote: 9-15.)


García Montero, Luis (1996). “Una musa vestida con vaqueros”. Aguas territoriales. Valencia: Pre-Textos, pp. 69-76.


García-Teresa, Alberto (2013). Poesía de la Conciencia Crítica (1987-2011). Ciempozuelos: Tierradenadie Ediciones.


Gopegui, Belén (2008). Un pistoletazo en medio de un concierto. Acerca de escribir política en una novela. Madrid: Complutense.


Iravedra, Araceli (2010). El compromiso después del compromiso. Poesía, democracia y globalización (poéticas 1980-2005). Madrid: UNED.


Klein, Naomi (2007). La doctrina del shock: el auge del capitalismo del desastre. Barcelona: Paidós Ibérica.


Laval, Christian; Dardot, Pierre (2013). La nueva razón del mundo. Barcelona: Gedisa.


López Fernández, Álvaro; Martínez fernández, Ángela y Molina Gil, Raúl, (coords.) (2018). Lecturas del desierto. Antología y entrevistas sobre poesía actual en España. Anexo a Kamchatka. Revista de análisis cultural 11 (2018).


Ludmer, Josefina (1985). “Las tretas del débil”. La sartén por el mango. Puerto Rico: El Huracán.


Marinero, Ismael. “Defreds, Marwan y la generación superventas de la poesía”. El Mundo (2016).


Martínez Fernández, Ángela. “La escritura del shock: crisis y poesía en España”. Kamchatka. Revista de análisis cultural 4 (2014): 383-434. 


Molina Gil, Raúl (2018). “‘Y encontré encadenada el alba pública’: Imaginación política y poesía contemporánea en España”. Cultura e imaginación política (Jaume Peris Blanes ed.). Paris: ADELH.


Orihuela, Antonio (2011). Todo el mundo está en otro lugar. Tenerife: Baile del Sol.


Orihuela, Antonio (2015). La voz común. Ciempozuelos: Tierradenadie Ediciones.


Orihuela, Antonio (coord.) (2016). Voces del extremo: antología (2012-2016). Madrid: Amargord.


Orihuela, Antonio (2018). “El traje nuevo del emperador: endogamia, nepotismo, clientelismo, ídolos y mitos en la trastienda de la poesía española contemporánea”. García-Teresa, Alberto (ed.). El verso por asalto. Poesía, desobediencia y construcción antagonista. Ciempozuelos: Tierradenadie Ediciones.


Orta, Eladio (2017). Soy de derechas. Madrid: Amargord.


Rancière, Jacques (2010). La noche de los proletarios: archivos del sueño obrero. Buenos Aires: Tinta limón Ediciones.


Rancière, Jacques (2012). El reparto de lo sensible. Estética y política. Argentina: Prometeo.


Riechmann, Jorge (2001). Todo tiene un límite. Ecología y transformación social. Madrid: Debate.


Riechmann, Jorge (2007). “Poesía que no cede a la hipnosis (sobre los tres mundos, los cuatro riesgos y la fractura interior de las palabras)”. Falcón, Enrique (ed.). Once poéticas críticas. Madrid: Contratiempos, Centro de Documentación Critica.


Rodríguez, Juan Carlos (1999). Dichos y escritos: sobre "La otra sentimentalidad" y otros textos fechados de poética. Madrid: Hiperion.


Rodríguez, Juan Carlos (2013). De qué hablamos cuando hablamos de marxismo. Madrid: Akal.


Valente, José Ángel (2006). Obras completas: poesía y prosa. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Published

2018-07-28

How to Cite

Martínez Fernández, Ángela. (2018). First the body and then the book: Voces del extremo. Antología (2012-2016) or how to keep constructing another political imagination against capitalism. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (11), 259–287. https://doi.org/10.7203/KAM.11.12569
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    960
  • Artículo (Español)
    671

Issue

Section

Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)