Bailando con la destrucción. Sobre cultura común y música popular en la Transición Española (1977-1987)

Authors

  • Antonio Méndez Rubio Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.1.2317

Keywords:

Transición Española, música, Pop, Rock, sociedad, práctica social

Abstract

This article analyzes the musical legacy of the Spanish Transition to democracy from a critical perspective. Musical criticism and Musicology have studied music as an autonomous aesthetic field, instead of a social praxis. Remarkably, the academic world has not paid much attention to the relationship between music and society. This article stresses out the space of conflict generated by musical experiences during that period of time and the strategies that have been applied over the past few decades in what we consider to be an attempt to erase it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Méndez Rubio, Universitat de València

Profesor del departamento de Teoría de los Lenguajes de la Universitat de València. Ha publicado varios ensayos de crítica cultural, como Encrucijadas: Elementos de crítica de la cultura (1997) o La desaparición del exterior: Cultura, crisis y fascismo de baja intensidad (2012), así como estudios sobre poética y sociedad: Poesía y utopía (1999), Poesía sin mundo: Escritos sobre poética y sociedad (2004). A su vez, ha publicado diversos poemarios, como El fin del mundo (1995, Finalista del X Premio de Poesía Hiperión), Trasluz (2002), Razón de más (2008) o Siempre y cuando (2011).

References

Alcanda, Santiago (1991). “Los nuevos medios musicales”. VVAA, Un año de rock ´91. Madrid: Luca Editorial.

Attali, Jacques (1977). Ruidos (Ensayo sobre la economía política de la música). Valencia: Ruedo Ibérico.

Barthes, Roland (1957). Mythologies. Paris: Éditions du Seuil.

Barthes, Roland (1993). Fragmentos de un discurso amoroso. Madrid: Siglo XXI.

Bataille, Georges (1993). El estado y el problema del fascismo. Valencia: Pre-Textos / Universidad de Murcia.

Bauman, Zygmunt (2001). La sociedad individualizada. Madrid: Cátedra.

Benjamin, Walter (1990). Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus.

Benjamin, Walter (1995). El concepto de crítica de arte en el romanticismo alemán. Barcelona: Península.

Berio, Luciano. “Commentaires au rock”. Musique en Jeu 2 (1971): 56-65.

Bradby, Barbara (1990). “Do-Talk and Don´t Talk (The Division of the Subject in Girl-Group Music)”. Frith, S. y Goodwin, A. (eds.) On Record (Rock, Pop, & The Written Word). London: Routledge: 341-368.

Cámara, José Mª (1987). “Las claves de la música grabada”. VVAA Historia del Rock. Madrid: El País: 593-594.

Feuer, Jane (1992). El musical de Hollywood. Madrid: Verdoux.

Foucault, Michel (1998). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.

Fouce, Héctor (2002). El futuro ya está aquí: Música pop y cambio cultural en España 1978-1985. Madrid: Universidad Complutense.

García San Miguel, Luis (1981). Teoría de la transición (Un análisis del Modelo Español 1973-1978). Madrid: Editora Nacional.

Gilbert, Jeremy y Pearson, Ewan (2003). Cultura y políticas de la música dance. Barcelona: Paidós.

Goodwin, Andrew (1990). “Simple and Hold (Pop Music in the Digital Age of Reproduction)”. Frith, S. / Goodwin, A. (eds.) On Record (Rock, Pop, & The Written Word). London: Routledge: 258-273.

Guillén, Claudio (2005). Entre lo uno y lo diverso. Barcelona: Tusquets.

Haraway, Donna (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres (La reinvención de la naturaleza). Madrid: Cátedra.

Imbert, Gerard (1990). Los discursos del cambio (Imágenes e imaginarios sociales en la España de la Transición 1976-1982). Madrid: Akal.

Lechado, José Manuel (2005). La movida (Una crónica de los 80). Madrid: Algaba.

Méndez, Sabino (2000). Corre, rocker (Crónica personal de los 80). Madrid: Espasa-Calpe.

Pardo, José Ramón (2005). Historia del pop español. Madrid: Rama Lama.

Silva, Diego (1984). El pop español. Barcelona: Teorema.

Small, Christopher (2006). Música, sociedad, educación. Madrid: Alianza.

Vico, Darío (1992). “La industria del disco: diez años de reconversión”. VVAA La Edad de Oro del Pop Español. Madrid: Luca Editorial: 74-75.

Vilarós, Teresa M. (1998). El mono del desencanto: Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XXI.

VVAA (1993). La cultura en España y su integración en Europa. Madrid: Ministerio de Cultura.

Published

2013-04-21

How to Cite

Méndez Rubio, A. (2013). Bailando con la destrucción. Sobre cultura común y música popular en la Transición Española (1977-1987). Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (1), 15–36. https://doi.org/10.7203/KAM.1.2317
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    2137
  • PDF (Español)
    773

Issue

Section

Temas y problemas de cultura contemporánea

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.