The crystallization of violence through Word and its trauma: Ushuaia (2017) by Alberto Conejero

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.23.25756

Keywords:

Contemporary dramaturgy, Threat, Violence, Memories, Regrets, Guilt

Abstract

The purpose of this article is analysing the way in psicoemocinal violence is represented in dramaturgy of XXI century. The study is about Ushuaia, Alberto Conejero’s piece, which was published and represented in 2017. The objective is studying how the writer share characters as hurt persons emotionally and how he dramatizes this war violence: in this case, the traumatic experience of Jewish holocaust with German Nazism. The study mixes the dramatic book with the drama represented between march to april 2017 in Teatro Español de Madrid by Julián Fuentes Reta as director. Motives, aesthetics, and symbology are the basis of the piece’s study.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miriam García Villalba, Universidad Complutense de Madrid

Personal Investigador en Formación y Docente en el Departamento de Literaturas Hispánicas y Bibliografía (Universidad Complutense de Madrid).

References

Baudelaire, Charles (2015). Las flores del mal. Barcelona: Editorial Planeta.


Brecht, Bertolt (2004). Escritos sobre teatro. Barcelona: Alba Editorial.

 

Conejero, Alberto (2013). La piedra oscura. Madrid: Ediciones Antígona.

 

Conejero, Alberto (2017). “Ushuaia”. Teatro (2010-2015). Madrid: Ediciones Antígona, pp. 219-282.

 

Conejero, Alberto (2018). Los días de la nieve. Madrid: Ediciones Antígona.

 

Chevalier, Jean, (dir.) (2015). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder Editorial.

 

Cirlot, Juan Eduardo (1997). Diccionario de símbolos. Barcelona: Editorial Labor.

 

Díez-Pérez, Josema (ed.). “Ushuaia de Alberto Conejero. Dirección: Julián Fuentes Reta”. La Diabla. Revista pedagógica del Teatro Español 28 (2017).

 

García Villalba, Miriam. “Los días de la nieve. Conejero, Alberto. Pról. Laila Ripoll. Madrid, Ediciones Antígona, 2018, 67 pp.”. Don Galán. Revista de investigación teatral 9 (2019).

 

García Villalba, Miriam. “La Obra Nacional de Auxilio Social y sus víctimas: Los niños perdidos (2006) de Laila Ripoll”. Cuadernos de Aleph 12 (2020a): 24-39.

 

García Villalba, Miriam. “Un viaje a la destrucción de la Humanidad: Donde el bosque se espesa (2018) de Laila Ripoll”. Anagnórisis. Revista de investigación teatral 22 (2020b): 223-241.

 

Garnelo Merayo, Saúl (2005). “La estética de la recepción según Sanchis Sinisterra: El lector por horas”. Estudios Humanísticos. Filología 27 (2005): 303-316.

 

Gómez Rubio, Gema (2019). “Un espacio en la mente del espectador”. Emeterio Díez Puertas (ed.). Poliedro. Acerca de Juan Mayorga. Madrid: Ediciones Antígona: 123-139.

 

Ionesco, Eugène (1965). Notas y contranotas: estudios sobre el teatro. Buenos Aires: Losada.

 

Jung, C.G. (1988). “Nietzsche’s Zarathustra”. El libro de los símbolos. Kölh: Taschen.

 

Lodi, Enrico (2017). “La guerra en escena: ¡Ay, Carmela! de José Sanchis Sinisterra, entre memoria y conciencia traumática”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos 1 (2017 ): 115-126.

 

Marshall, Bruce (ed.) (1984). “The Human Body: The Eye, Window to the world”. Libro de los Símbolos. Kölh: Taschen.

 

Mayorga, Juan (2016). Elipses. Segovia: La Uña Rota.

 

Melville, Herman (2007). Moby Dick o La ballena. Almería: Ediciones Perdidas.

 

Revilla, Federico (2021). Diccionario de iconografía y simbología. Madrid: Cátedra.

 

Sánchez-Moreno, Josehp. “Una visión de lo venidero: breve estudio de Apocalipsis 22:1-5”. Theologika 28 (2013): 184-205.

 

Segato, Rita (2013). La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Territorio, soberanía y crímenes de segundo estado. Universidad del Claustro de Sor Juana, México DF: Tinta Limón.

 

Segato, Rita (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros.
VV. AA. (2011). El libro de los símbolos. Kölh: Taschen.

 

Zúñiga-López, Gabriela Karina. “Breve lectura de Moby Dick desde la poética del agua de Bachelard”. Espéculo. Revista de estudios literarios 28 (2010).

Published

2024-02-15

How to Cite

García Villalba, M. (2024). The crystallization of violence through Word and its trauma: Ushuaia (2017) by Alberto Conejero. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (23), 89–112. https://doi.org/10.7203/KAM.23.25756
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    107
  • ARTÍCULO PDF (Español)
    67

Issue

Section

Monográfico. Teatro y violencia política

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.