Performance, spectrality and ritual: ANTIVISITA as a scenic device for the representation of radical absence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.23.28284

Keywords:

Spectrality, ESMA, Performance, State terrorism, Spiritualism

Abstract

This article analyses the performance ANTIVISITA. Formas de entrar y salir de la ESMA, by Mariana Eva Perez and Laura Kalauz, premiered in Buenos Aires in 2022. The play is presented as an experimental guided tour of the ESMA Museum and Site of Memory, which takes place outside that physical space of the current Museo Sitio de Memoria. It takes the family history of the authors, cousins and child victims of state terrorism, as its leitmotif. Two absent female figures are invoked: one of the pregnant detainees-disappeared of the ESMA prisoners and her spiritualist grandmother. The subjective journey highlights the State-sponsored obstetric violence deployed in this concentration camp, but thanks to the intervention of a “context witness” on the subject of spiritualism, the performance opens up to a non-testimonial instance of theoretical and phenomenological enquiry involving all those present (and absent). In this article, we will focus on this particular ‘session’ that takes place within the performance in order to describe how the play introduces the question of communication with the dead as a politics of memory. In order to do this, we will develop the historical-spectral perspective that the play adopts, conceptualise the ideas of performance that underpin it, and analyse the elements of popular religiosity that are brought into the play and that give it a ritual character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Eva Perez, Conicet / Instituto de Invetigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires

Actualmente se desempeña como becaria postdoctoral del Conicet en el Instituto de Investigaciones Gino Germani (UBA). Es licenciada en Ciencia Política (UBA) y doctora en Literatura Románica (Universität Konstanz, Alemania).  Integra el Grupo de Estudios sobre Teatro Contemporáneo, Política y Sociedad en América Latina (IIGG – UBA).

Miguel María Algranti, Centro Argentino de Etología Americana CAEA-CONICET, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. 

Es licenciado en Ciencia Antropológicas (UBA) y doctor en Cultura y Sociedad (UNA).  Integra el Centro Argentino de Etnología Americana (CAEA-CONICET),  donde investiga temáticas relacionadas a la diversidad religiosa, el esoterismo occidental y la relación entre tecnologías y creencias.

References

Actis, Nilda et. al. (2001). Ese infierno. Conversaciones de cinco mujeres sobrevivientes de la ESMA. Buenos Aires: Sudamericana.


Albanese, C. L. (2007). A republic of mind and spirit: A cultural history of American metaphysical religion. Yale: Yale University Press.


Algranti, Miguel. (2021). “Semantics of the Suffering: Torture Technologies and Mediumship in Buenos Aires”. Diana Espírito Santo y Jack Hunter (Eds.). Mattering the Invisible: Technologies, Bodies, and the Realm of the Spectral. Nueva York: Berghahn Books: 46-66.


Barthes, Roland (1984). Lección inaugural. México: Siglo XXI Editores.


Bateson, Gregory (1977). “Afterword.”John Brockman (ed). About Bateson. New York: E. P. Dutton: 235–247.


Bateson, Gregory (2006). “Algunos componentes de socialización para el trance”. La Unidad Sagrada. Gedisa: Barcelona: 116-135.


Calveiro, Pilar (1998). Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires: Colihue.


Calveiro, Pilar (2021). Violencias de Estado. La guerra antiterrorista y la guerra contra el crimen como medios de control global. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.


De la Puente, Maximiliano y Manduca, Ramiro. “Los barrios tienen memoria: Dramaturgias liminales en la Ciudad de Buenos Aires”. Aura: Revista de historia y teoría del arte 9 (2019): 70–89.


De la Puente, Maximiliano y Manduca, Ramiro (2021). “Memorias que invaden la ciudad, cuerpos que la actúan”. Tornay, Lizel (ed.). Arte y Memoria: Abordajes múltiples en la elaboración de experiencias difíciles. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras: 311–341.


Derrida, Jacques (1995). Espectros de Marx. El Estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva Internacional. Madrid: Editorial Trotta.


Foucault, Michel (2014). Defender la sociedad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.


Fuentes, Marcela (2020). Activismos tecnopolíticos: Constelaciones de performance. Buenos Aires: Eterna Cadencia.


Gimeno, Juan, Corbetta, Juan y Savall, Fabiana (2010). Cuando Hablan los espíritus. Historias del movimiento kardeciano en la Argentina. Buenos Aires: Dunken.


Gordon, Avery (2008). Ghostly matters. Haunting and the Sociological Imagination. Minneapolis: University of Minnesota Press.


Handelman, Don (2005). Ritual in Its Own Right: Exploring the Dynamics of Transformation. Nueva York: Berghahn Books.


Cavalcanti Viveiros de Castro, María Laura. “Drama, ritual and performance in Victor Turner´s work“. Sociología & Antropología 3 (2013).


Kalauz, Roberto José (2008). Sentencia para un complot. 1975, Villa Constitución. Buenos Aires: Lumiere.


Kaufman, Alejandro (2012). La pregunta por lo acontecido. Ensayos de anamnesis en el presente argentino. Lanús: Ediciones La Cebra.


Laube, Natalia (26 de junio de 2022). “La invocación”. Página 12 (Suplemento Radar).


Ludueña, Gustavo Andrés. “Estado y Nación en las Narrativas de Espíritus Desaparecidos durante la Dictadura Militar en Argentina, 1976-1983”. Historia, Antropología y Fuentes Orales 47-48 (2012): 181-216.


Pavis, Patrice (2005). Diccionario del teatro: dramaturgia, estética, semiología. Buenos Aires: Paidós.


Perez, Mariana Eva (2022). Fantasmas en escena. Teatro y desaparición. Buenos Aires: Paidós.


Perez, Mariana Eva y Lampasona, Julieta. “Infancias en la ESMA: nuevas voces y perspectivas a partir de ‘La Visita de las Cinco’ del Museo Sitio de Memoria”. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria 20 (2023): 35-52.


Phelan, Peggy (2011). “Ontología del performance: representación sin reproducción”. Diana Taylor y Macela Fuentes (eds.). Estudios avanzados de performance. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica: 91- 121.


Proaño Gómez, Lola y Verzero, Lorena. “Presentación de Dossier: Racionalidad poético-afectiva. Una aproximación política a la escena teatral contemporánea”. Religación 35 (2023): 1 - 5.


Ramírez, Candela. “Villazo: ‘Con esta causa acreditamos que el genocidio empezó antes del 24 de marzo de 1976’”. El Ciudadano (13 de noviembre de 2023).


Robin, Marie-Monique (2005). Escuadrones de la muerte. La escuela francesa. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Simone, Natale. “The medium on the stage: Trance and performance in nineteenth-century spiritualism”. Early Popular Visual Culture 9 (2011): 239-255.


Schechner, Richard (1985). Between Theater and Anthropology. Filadelfia: University of Pennsylvania Press.


Schechner, Richard (1993). The Future of Ritual. Writings on Culture and Performance. Londres/Nueva York: Routledge.


Schindel, Estela (2012). La desaparición a diario. Sociedad, prensa y dictadura (1975-1978). Villa María: Eduvim.


Schindel, Estela. “Ghosts and Compañeros: Haunting Stories and the Quest for Justice around Argentina’s Former Terror Sites”. Rethinking History: The Journal of Theorie and Practice 18 (2013): 244-264.


Taylor, Diana (1997). Disappearing Acts: Spectacles of Gender and Nationalism in Argentina’s “Dirty War”. Durham: Duke University Press.


Taylor, Diana. (2011). “Usted está aquí”: El ADN del performance. Diana Taylor y Marcela Fuentes (eds.). Estudios avanzados de performance. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica: 401-430.


Thrift, Nigel (2007). Non-Representational Theory: Space, Politics, Affect. London: Routledge.


Turner, Víctor. (1974). El proceso ritual: estructura y antiestructura. Petrópolis: Vozes.


Turner, Víctor. (1982). Del ritual al teatro: la seriedad humana de la obra. Nueva York: Publicaciones PAJ.


Turner, Víctor. (1987a). The Anthropology of Performance. Nueva York: Publicaciones PAJ.

Published

2024-07-17

How to Cite

Perez, M. E., & Algranti, M. M. (2024). Performance, spectrality and ritual: ANTIVISITA as a scenic device for the representation of radical absence. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (23), 189–215. https://doi.org/10.7203/KAM.23.28284
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    116
  • ARTÍCULO PDF (Español)
    106

Issue

Section

Monográfico. Teatro y violencia política

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.