L'oracle sabotejat: ideologia i comportaments guiats en la comèdia àuria

Autors/ores

  • Gastón Gilabert Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/qdfed.25.18995

Paraules clau:

teatre, poder, oracles, sabotatge, Segle d'Or.

Resum

Aquest article proposa una anàlisi del gènere teatral auri en un dels seus mecanismes retòrics amb major capacitat performativa: la funció dramàtica oracular a partir de la qual una veu superior –siga un oracle, un somni, una veu interior o qualsevol altra possessió transitòria– és escoltada simultàniament pel receptor-personatge i pel receptor-públic. El dramaturg jerarquitza així l'heterogeneïtat de discursos presents en el microcosmos de la comèdia i, oferint un sil·logisme epistemològic, incita a actuar directament al primer i metonímicament al segon. La crítica entesa com a sabotatge ofereix unes eines crítiques que permeten desemmascarar els secrets d'aquests recursos oraculars que imposen un model de món als destinataris del major espectacle de masses de la primerenca modernitat.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Publicades

2020-12-17

Com citar

Gilabert, G. (2020). L’oracle sabotejat: ideologia i comportaments guiats en la comèdia àuria. Quaderns De Filologia - Estudis Literaris, 25, 139–156. https://doi.org/10.7203/qdfed.25.18995
##plugins.generic.simpleStatistics.headline##
##plugins.generic.simpleStatistics.infotext##
  • Resum
    489
  • PDF (Español)
    325

##plugins.generic.badges.manager.settings.showBlockTitle##