La escritura de la realidad a través de la mirada de Helena Lumbreras: participación política y estética desde la cámara cinematográfica
DOI:
https://doi.org/10.7203/qf-elit.v17i0.3484Paraules clau:
cine militant, cine d'intervenció, gènere, classe treballadora, represetació de la realitat, documentalResum
En acudir a la història del cinema documental polític i militant a Espanya resulta cridanera la dificultat amb la qual es troba a una de les cineastes més rellevants en aquesta pràctica fílmica. És durant els últims anys del franquisme i principis de la transició espanyola quan Helena Lumbreras, mestra, pintora i cineasta duu a terme la seva producció documental. La seva obra s'estén des d'una peça a manera d'informe polític: Spagna 68 (1968), passant per l'anàlisi de la premsa espanyola: La cambra poder (1970), fins a un cinema més purament militant en la primigènia accepció del terme. Les obres centrades en la situació de la classe treballadora (O tots o Cap, 1976) i els seus conflictes amb un sistema polític i econòmic que produeix desigualtats socials ocupa els últims anys de la seva producció cinematogràfica. Un dels seus últims films, A la volta del crit (1977-78) al·ludeix precisament a la possibilitat de canvi o a les conseqüències de l'assumpció per part de la classe política democràtica d'un sistema capitalista. En aquest film, se succeeixen les manifestacions de ciutadans i ciutadanes que exigeixen un canvi en les polítiques del pacte d'Estat.El cinema d'Helena Lumbreras consistia, amb les seves pròpies paraules, en la possibilitat de fer història amb ell i no a fer una Història del cinema. En els seus objectius estètics, narratius i polítics no era possible un mer registre de la realitat sinó una construcció d'ella mitjançant una relació dialèctica.
Helena Lumbreras va constituir amb el seu company Mariano Lisa el Col·lectiu de Cinema de Classe, que amb el seu nom deixava clar el lloc des del qual escrivien la realitat. El treball cinematogràfic d'Helena Lumbreras no solament aconseguia a la projecció i visibilització d'una realitat ocultada pel poder polític i mediàtic, sinó que permetia la reivindicació pública i privada de moltes dones. El reconeixement d'aquestes més enllà de ser considerades mà d'obra domèstica i professional s'aconseguia també dins d'un espai considerat com a propi, la llar familiar.
Descàrregues
Descàrregues
Com citar
-
Resum324
-
PDF (Español)184
Número
Secció
Llicència
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Tots els documents inclosos a OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors i/o institucions editores, i per tant, qualsevol acte de reproducció, comercialització, comunicació pública o transformació total o parcial necessita el consentiment exprés i escrit d'aquests.
________
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).