Les necessitats de formació de les educadores i educadors socials en l'àmbit de la infància i l'adolescència vulnerable
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.29.24008Paraules clau:
Educació Social, infància vulnerable, competències, necessitats de formacióResum
La figura professional de l’educador i l’educadora social que coneixem avui dia és fruit d’un llarg procés de definició d’una professió. Aquesta s’ha desenvolupat històricament a partir de professionals, amb diferents nivells de formación, provinents de disciplines científiques diverses, variable que influeix directament en els processos d’especialització professional. El grau universitari en educació social ha sigut fruit d’aquesta diversitat, i encara s’enfronta al repte de desenvolupar itineraris formatius que donen resposta a àmbits d’intervenció específics. Aquesta investigació pretén identificar les necessitats de formació dels educadors i les educadores socials que treballen en l’àmbit de la infància i l’adolescència vulnerable. En aquest treball es fa una anàlisi quantitativa a partir d’una àmplia mostra de professionals que treballen en diferents tipus de recursos. Els resultats mostren que hi ha una preocupació sobre la necessitat de formació en temes relacionats amb les conductes disruptives, especialment dels adolescents, que demanen que dimensions com ara els problemes de conducta, la violència i la resolució de conflictes, ocupen un lloc important en les ofertes i els itineraris formatius. El grau universitari en educació social en l’actualitat continua tenint un caràcter i els màsters o postgraus universitaris específics des de la perspectiva de l’educació social encara estan en procés de desenvolupament. Detectem una necessitat emergent de formació especialitza- da en l’àmbit de la infància i l’adolescència vulnerable. Aquest sembla un espai formatiu que cal desenvolupar tant des del sector professional com des de l’esfera universitària.
Descàrregues
Referències
ANECA. (2005). Libro Blanco en Pedagogía y Educación social. Descargado de http://portal.uned.es/pls/portal/docs/PAGE/UNED_MAIN/LAUNIVERSIDAD/VICERRECTORADOS/ESPACIOEURO/LIBROS%20BLANCOS%20DE%20GRADO/ LIBROBLANCO_PEDAGOGIA1_0305.PDF
Barbero, T. G. (2020). Las competencias profesionales en el nuevo escenario universitario: su papel en la formación de los educadores sociales. Revista de Educación social(31), 241–266. Descargado de https://eduso.net/res/revista/31/miscelanea/las-competencias-profesionales-en-el-nuevo-escenario-universitario-su-papel-en-la-formacion-de-los-educadores-sociales
Calderón, M. (2013). La profesión de la educación social en Europa. Estudio comparado.Barcelona: Consejo general de colegios de educadoras y educadores sociales. Descargado de https://www.eduso.net/res/pdf/17/profesioneseneuropa2013.pdf
Calvo, R., y Rodríguez, J. (2020). La innovación educativa en la evolución de las profesiones. El caso de las Ciencias Laborales. Reflexiones y avances. Research in Education and Learning Innovation Archives, 25, 17–32.
Caride, J. (2008). El grado en educación social en la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior. Educación XXI , 11, 103–131. https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.311
Crespo, L. V. (2017). La formación inicial de los educadores sociales en el ámbito de servicios sociales. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6(6), 263–268. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2580
Dávila, P., y Argnani, A. (2020). Experiencias pedagógicas de educadores sociales: aportes a la formación técnico-profesional desde la investigación autobiográfica y narrativa. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, 5(13), 24–39. http://dx.doi.org/10.31892/ rbpab2525-426X.2020.v5.n13.p24-39
de Guzmán, V. P., Herrera, J. T., y Peña, E. B. (2020). La educación social en España: claves, definiciones y componentes contemporáneos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(2), 632–658. https://doi.org/10.21501/22161201.3095
Ley 2/1974, de 13 de febrero, sobre Colegios Profesionales. (1974). Boletín Oficial del Estado núm. 40, de 15/02/1974. Descargado de https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1974-289
Martínez-Pérez, A., y Lezcano-Barbero, F. (2020). Percepción del Impacto de la Covid- 19 en los Profesionales de la Educación Social que Trabajan con Menores. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 223–243. https://doi.org/ 10.15366/riejs2020.9.3.012
Marzo, M., y Fajardo, S. (2012). La gestión de personas en los recursos residenciales de atención a la infancia. Descripción del puesto de trabajo del educador/a social. Educar, 48(2), 301–320. Descargado de https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/259365
Meirieu, P. (2001). La opción de educar: Ética y pedagogía. Barcelona: Octaedro.
Melendro, M., Oliva, A. D.-J., y Limón, M. R. (2014). Práctica profesional y formación del educador social en España. Interfaces Científicas - Educação / Aracaju, 3(1), 89–102. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2014v3n1p89-102
Monreal, M., y Lopez, R. (2018). El desarrollo de la profesión desde la perspectiva del Colegio de Educadoras y Educadores Sociales de Cataluña. Educació Social. Revista de intervención socioeducativa(70), 39–58. Descargado de http://hdl.handle.net/11162/ 179264
Montserrat, C., y Melendro, C. (2017). ¿Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social? Análisis desde la acción socioeducativa. Educación XX1, 20(2), 113–135. https://doi.org/10.5944/ educxx1.19034
Ortin, B. (2003). Educadores sociales: perspectiva histórica de una profesión. Educación social. Educación social. Revista de intervención socioeducativa(23), 112–128.
Oslé, C. (2013). Sin la protección de ser una profesión reglada. Trabajo social y servicios sociales. Ts Nova. Trabajo social y servicios sociales(8), 9–16. Descargado de https:// mobiroderic.uv.es/bitstream/handle/10550/51830/9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez, V. N. (Ed.). (2010). Encrucijadas de la educación social. Orientaciones, modelos y prácticas. Barcelona: UOC.
Picornell-Lucas, A., y Peláez, A. L. (2022). The digital citizenship of children and adolescents: Challenges for social work education. Research in Education and Learning Innovation Archives, 28, 32–37. https://doi.org/10.7203/realia.28.23001
Quintanal, J., y Goig, R. (2020). Miradas a la realidad social: transformar y humanizar desde el compromiso. Madrid: Editorial CCS.
Real Decreto 1420/1991, de 30 de agosto, por el que se establece el título universitario oficial de Diplomado en Educación Social y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquél. (1991). Boletín Oficial del Estado. Descargado de https://www.boe.es/eli/es/rd/1991/08/30/1420
Rodríguez-Rodríguez, J., y Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilitat d’un qüestionari o escala mitjançant l’SPSS: el coeficient alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació I Recerca En Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Rueda-Aguilar, E. (2021). Competencias para realizar una labor socioeducativa de calidad con menores. Educación Social. Revista educación social(77), 101–123. Descargado de https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/379714/482264
Tarín-Cayuela, M. (2017). El perfil profesional de los educadores/as en los centros de menores de la Comunidad Valenciana. València: Editorial Universitat Politècnica de València.
Úcar, X. (2018). La pedagogía social frente a las desigualdades y vulnerabilidades en la sociedad. Zona Próxima. Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, 29, 52–69. http://dx.doi.org/10.14482/zp.29.0005
Villafranca, R. R., y Ramajo, L. Z. (2013). Métodos estadísticos para ingenieros. València: Editorial UPV. Descargado de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/71972/ TOC_0004_02_01.pdf
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum1228
-
PDF (Español)836
-
EPUB (Español)328
-
HTML (Español)667
Número
Secció
Llicència
Els articles publicats en aquesta revista estan subjectes als termes següents:
1. La Universitat de València és l’editora de Research in Education and Learning Innovation Archives. La revista conserva els drets patrimonials (copyright) del que es publica en la revista, si bé permet i propicia la reutilització d’aquests escrits sota una llicència copyleft.
2. Els textos publicats en aquesta revista estan –si no s’indica el contrari– sota una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
La revista anima els seus autors a difondre i donar major visibilitat a les recerques que publique en Research in Education and Learning Innovation Archives, de manera que els informa que en publicar amb nosaltres:
- L’autor conserva els drets d’autor encara que cedeix a la revista el dret de la primera publicació.
- El treball es publica amb una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
- Autoarxiu: s’autoritza i recomana als autors difondre el seu treball en Internet en repositoris institucionals i altres pàgines personals o institucionals, per afavorir la seua visibilitat i citació, sempre indicant clarament que el treball es va publicar per primera vegada en aquesta revista.