The training needs of social educators in the care of children and vulnerable adolescents
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.29.24008Keywords:
Social Education, vulnerable children, competences, training needsAbstract
The current role of social education professionals is the result of a long process to de- fine a profession. Historically, this profession has been practised by professionals from different scientific disciplines and with different levels of training, factors which directly influence the processes involved in professional specialization. Undergraduate Social Education programmes have experienced this diversity but continue to face the challenge of developing training itineraries that respond to specific areas of intervention. In this study we identify the training needs of social educators who work with children and vulnerable adolescents. To do so, we conducted a quantitative analysis based on a large sample of professionals working with a wide range of resources. Our results show that professionals express a need for training in issues related to disruptive beha- viours, especially among adolescents, and request that dimensions such as behavioural problems, violence and conflict resolution play an important role in available training programmes. However, undergraduate Social Education programmes are still of a general nature while specific master’s or postgraduate degrees in Social Education remain under development. We detect an emerging need for specialized training in social care for children and vulnerable adolescents. This training should be provided from the professional as well as the university environment.
Downloads
References
ANECA. (2005). Libro Blanco en Pedagogía y Educación social. Descargado de http://portal.uned.es/pls/portal/docs/PAGE/UNED_MAIN/LAUNIVERSIDAD/VICERRECTORADOS/ESPACIOEURO/LIBROS%20BLANCOS%20DE%20GRADO/ LIBROBLANCO_PEDAGOGIA1_0305.PDF
Barbero, T. G. (2020). Las competencias profesionales en el nuevo escenario universitario: su papel en la formación de los educadores sociales. Revista de Educación social(31), 241–266. Descargado de https://eduso.net/res/revista/31/miscelanea/las-competencias-profesionales-en-el-nuevo-escenario-universitario-su-papel-en-la-formacion-de-los-educadores-sociales
Calderón, M. (2013). La profesión de la educación social en Europa. Estudio comparado.Barcelona: Consejo general de colegios de educadoras y educadores sociales. Descargado de https://www.eduso.net/res/pdf/17/profesioneseneuropa2013.pdf
Calvo, R., y Rodríguez, J. (2020). La innovación educativa en la evolución de las profesiones. El caso de las Ciencias Laborales. Reflexiones y avances. Research in Education and Learning Innovation Archives, 25, 17–32.
Caride, J. (2008). El grado en educación social en la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior. Educación XXI , 11, 103–131. https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.311
Crespo, L. V. (2017). La formación inicial de los educadores sociales en el ámbito de servicios sociales. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 6(6), 263–268. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2580
Dávila, P., y Argnani, A. (2020). Experiencias pedagógicas de educadores sociales: aportes a la formación técnico-profesional desde la investigación autobiográfica y narrativa. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, 5(13), 24–39. http://dx.doi.org/10.31892/ rbpab2525-426X.2020.v5.n13.p24-39
de Guzmán, V. P., Herrera, J. T., y Peña, E. B. (2020). La educación social en España: claves, definiciones y componentes contemporáneos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(2), 632–658. https://doi.org/10.21501/22161201.3095
Ley 2/1974, de 13 de febrero, sobre Colegios Profesionales. (1974). Boletín Oficial del Estado núm. 40, de 15/02/1974. Descargado de https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1974-289
Martínez-Pérez, A., y Lezcano-Barbero, F. (2020). Percepción del Impacto de la Covid- 19 en los Profesionales de la Educación Social que Trabajan con Menores. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 223–243. https://doi.org/ 10.15366/riejs2020.9.3.012
Marzo, M., y Fajardo, S. (2012). La gestión de personas en los recursos residenciales de atención a la infancia. Descripción del puesto de trabajo del educador/a social. Educar, 48(2), 301–320. Descargado de https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/259365
Meirieu, P. (2001). La opción de educar: Ética y pedagogía. Barcelona: Octaedro.
Melendro, M., Oliva, A. D.-J., y Limón, M. R. (2014). Práctica profesional y formación del educador social en España. Interfaces Científicas - Educação / Aracaju, 3(1), 89–102. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2014v3n1p89-102
Monreal, M., y Lopez, R. (2018). El desarrollo de la profesión desde la perspectiva del Colegio de Educadoras y Educadores Sociales de Cataluña. Educació Social. Revista de intervención socioeducativa(70), 39–58. Descargado de http://hdl.handle.net/11162/ 179264
Montserrat, C., y Melendro, C. (2017). ¿Qué habilidades y competencias se valoran de los profesionales que trabajan con adolescencia en riesgo de exclusión social? Análisis desde la acción socioeducativa. Educación XX1, 20(2), 113–135. https://doi.org/10.5944/ educxx1.19034
Ortin, B. (2003). Educadores sociales: perspectiva histórica de una profesión. Educación social. Educación social. Revista de intervención socioeducativa(23), 112–128.
Oslé, C. (2013). Sin la protección de ser una profesión reglada. Trabajo social y servicios sociales. Ts Nova. Trabajo social y servicios sociales(8), 9–16. Descargado de https:// mobiroderic.uv.es/bitstream/handle/10550/51830/9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez, V. N. (Ed.). (2010). Encrucijadas de la educación social. Orientaciones, modelos y prácticas. Barcelona: UOC.
Picornell-Lucas, A., y Peláez, A. L. (2022). The digital citizenship of children and adolescents: Challenges for social work education. Research in Education and Learning Innovation Archives, 28, 32–37. https://doi.org/10.7203/realia.28.23001
Quintanal, J., y Goig, R. (2020). Miradas a la realidad social: transformar y humanizar desde el compromiso. Madrid: Editorial CCS.
Real Decreto 1420/1991, de 30 de agosto, por el que se establece el título universitario oficial de Diplomado en Educación Social y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquél. (1991). Boletín Oficial del Estado. Descargado de https://www.boe.es/eli/es/rd/1991/08/30/1420
Rodríguez-Rodríguez, J., y Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilitat d’un qüestionari o escala mitjançant l’SPSS: el coeficient alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació I Recerca En Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Rueda-Aguilar, E. (2021). Competencias para realizar una labor socioeducativa de calidad con menores. Educación Social. Revista educación social(77), 101–123. Descargado de https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/379714/482264
Tarín-Cayuela, M. (2017). El perfil profesional de los educadores/as en los centros de menores de la Comunidad Valenciana. València: Editorial Universitat Politècnica de València.
Úcar, X. (2018). La pedagogía social frente a las desigualdades y vulnerabilidades en la sociedad. Zona Próxima. Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, 29, 52–69. http://dx.doi.org/10.14482/zp.29.0005
Villafranca, R. R., y Ramajo, L. Z. (2013). Métodos estadísticos para ingenieros. València: Editorial UPV. Descargado de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/71972/ TOC_0004_02_01.pdf
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1228
-
PDF (Español)836
-
EPUB (Español)328
-
HTML (Español)667
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The Universitat de València is the editor of Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) and retains the copyright of all that is published in the journal, while it allows and favours reuse under a copyleft license.
- The originals published in this journal are – unless otherwise specified – under a Creative Commons License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) encourages authors to disseminate and give visibility to their research published in this journal. For this, REALIA wishes to inform that:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Self-archive: Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g. in institutional repositories or on their website) to promote greater visibility and citation, with an acknowledgement of its first publication in this journal.