Gender Inequalities and Vocational Training: Choices, Abandonments and Expectations

Authors

  • Laia Vidal Lagé Universidad Autònoma de Barcelona Campus de Bellaterra, 08193 Cerdanyola del Vallès
  • Rafael Merino Universidad Autònoma de Barcelona Capus de Bellaterra, 08193 Cerdanyola del Vallès.

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.16645

Keywords:

Vocational training, gender perspective, female abandonment, motivations, school choices, expectations

Abstract

The current research underlines gender inequalities concerning school motivations when choosing vocational training. Regarding this, refe- rence is also made to the phenomenon of female abandonment and the expectations of post-vocational training. Subsequently, the article also brings up the sociohistorical and institutional context with regards to vocational training in Spain, within a theoretical framework based on scholar choices and gender perspectives in labour and educational segregation. Through the analysis of 12 young interviewees, the study could verify a determined persistence of gender inequalities in vocational training, especially for choice and motivation factors. Additionally, the research deviated similar arguments with regards to the differentiation in both vocational training and baccalaureate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laia Vidal Lagé, Universidad Autònoma de Barcelona Campus de Bellaterra, 08193 Cerdanyola del Vallès

Miembro colaborador del Grupo de Investigación Educación y Trabajo (GRET).

Rafael Merino, Universidad Autònoma de Barcelona Capus de Bellaterra, 08193 Cerdanyola del Vallès.

Doctor en sociología por la Universidad Autónoma de Barcelona, profesor contratado, doctor por el Departamento de Sociología de la UAB, coordinador del Grupo de Investigación Educación y Trabajo (GRET). Líneas de investigación: educación secundaria, formación profesional, transición de la escuela al trabajo.

References

Baudelot, Christian. y Establet, Roger. (1972), L’école capitaliste en France, Paris, Maspero.

Baudelot, Christian. y Establet, Roger. (1992). Allez les filles! Paris: Seuil.

Benería, Lourdes. y Floro, Maria. (2005). “Distribution, gender, and labour market informalization: A conceptual framework with a focus on homeworks”, en Rethinking Informalization: Poverty, precarious jobs and social protection, Cornell University Open Acces Repository.

Beck, Vanessa; Fuller, Alison y Unwin Lorna (2006). “The impact of gender and “race” on young people’s perceptions of their post-compulsory education and labour market opportunities” a British Educational Research Journal, vol. 32, núm. 5, pp. 667- 686.

Boudon, Rauymon (1973), L’inégalité des chances. La mobilité sociale dans les sociétés industrielle, Paris: A. Colin.

Butler, Judith (2006) Deshacer el genero. Barcelona, Editorial Espasa Libros, S.L.U., Paidós Studio 167, 1ª  Ed, 10ª reimp.

Carabaña, Julio (1997), “La pirámide educativa”, en Fernández Enguita, Mariano, Sociología de la educación: textos fundamentales. Barcelona: Ariel, 719-738.

Duran, Mª Ángeles (2018), “La riqueza invisible del cuidado”, Publicaciones de la Universidad de Valéncia,

Erikson, Robert; Golthorpe, John H y Portocarero, Lucienne (1979) “Intergenerational Class Mobility in Three Western European Societies: England, France and Sweden”. The British Journal of Sociology 30 (4): 415-441.

Gambetta, Diego (1978). They push or they jump? Oxford: Oxford University Press.

Marrero, Adriana y Mallada, Natalia (2009) La universidad transformadora. Elementos para una teoría sobre educación y género.  Universidad de la República, Uruguay.

Martín Criado, Enrique. (1996). Jóvenes de classe obrera y formación professional: racionalidades prácticas y estrategias. Universidad de Granada. Revista de Educación, núm 311, págs 235-252.

Mosconi, Nicole y Dahl-Lanotte, Robert (2003) C’est technique, est-ce pour elles? Les filles dans les sections techniques industrielles des lycées, a Travail, Genre et Sociétés, núm. 9, pp. 71-90.

Nash, Mary. (2006), Lo intercultural en acción, identidades y emancipaciones. Identidades de género, mecanismos de subalternidad y procesos de emancipación femenina. Revista Cidob d’Afers Internacionals 73-74, Barcelona.

Salvà-Mut, Francisca.; Cerdà-Navarro, Antoni.; Calvo-Sastre, Aina. (2018). Educational Pathways and Gender Segregation: The case of Upper Secondary VET. A: Moreno, L.; Teràs, M.; Gougoulakis, P. (eds.). Emergent Issues in Vocational Education & Training. Suècia, Premiss förlag, p. 257-283.  

Serra Ramoneda, Antoni. (2007) Educació superior i treball a Catalunya: anàlisi dels factors d'inserció laboral. Barcelona: AQU

Troiano, Helena; Torrents, Dani y Daza, Lídia (2019). “Compensation for poor performance through social background in tertiary education choices”. Studies in Higuer Education, DOI:10.1080/03075079.2019.1666262

Valles, Miguel (1999), Técnicas cualitativas de investigación social, Madrid, Síntesis.

Viñao Frago, Antonio (1982), Política y educación en los orígenes de la España contemporánea. Examen especial de sus relaciones en la enseñanza secundaria, Madrid: Siglo XXI.

Willis, Paul (1977), Learning to Labor: How Working Class Kids Get Work Get Work Class Jobs, Saxon House.

Published

2020-05-29

How to Cite

Vidal Lagé, L., & Merino, R. (2020). Gender Inequalities and Vocational Training: Choices, Abandonments and Expectations. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 13(3), 392–414. https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.16645
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    2004
  • PDF (Español)
    1235

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.