(Counter) Memory and biopolitics in Todos tus muertos (Carlos Moreno, 2011)

Authors

  • Bibiana Patricia Pérez González Universidad de San Buenaventura

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.19.17875

Keywords:

Biopolitics, Cinema, Audience, Memory, Sociopolitical Conflict, Colombia

Abstract

The present article proposes to investigate the type of memory that is constructed in the Colombian fiction film Todos tus muertos (Moreno, 2011) about the current sociopolitical conflict in Colombia, which visualizes two biopolitical dispositives: ‘forced disappearance’ and ‘narco-state’. This analysis shall be undertaken in the light of the concept of ‘biopolitics’ that is proposed by the Italian sociologist and philosopher Mauricio Lazzarato (1997), in which the public is the main object of control in our contemporary information society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bibiana Patricia Pérez González, Universidad de San Buenaventura

Bibiana Patricia Pérez González holds a M. A. in Psychopedagogy. She teaches at the University of San Buenaventura (Medellín) and is a guest lecturer at the Pontifical Bolivarian University. Ph. D. in Communication, Interculturality and European Studies from the University of Valencia (Spain) with a thesis entitled Biopolítica e Imperio: modos de subjetivación en Colombia frente al dispositivo biopolítico de la guerra, she is currently Coordinator of the Mental Health Unit at the Tomás Uribe Uribe Departmental Hospital in Tuluá (Colombia).

References

Agamben, Giorgio. Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-textos, 1998.

— Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia: Pre-Textos, 2001.

— Estado de excepción. Homo sacer II. Valencia: Pre-Textos, 2004.

Althusser, Louis. Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión, 1988.

Butler, Judith. Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Buenos Aires: Paidós, 2002.

— Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós, 2006.

— Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Barcelona: Paidós, 2010.

Carmona, Ramón. Cómo se comenta un texto fílmico, (6ª edición ed.). Madrid: Cátedra, 2005. 

Centro Nacional de Memoria Histórica. Hasta encontrarlos. El drama de la desaparición forzada en Colombia. Bogotá: CNMH,  2016, http://centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2016/hasta-encontrarlos/hasta-encontrarlos-drama-de-la-desaparicion-forzada-en-colombia.pdf.

De Lauretis, Teresa. «El sujeto de la fantasía». Feminismo y teoría fílmica. Ed. Giulia Colaizzi. Valencia: Episteme, 1995, pp. 37-74.

Deleuze, Gilles. «Post-scriptum sobre las sociedades de control». Polis, 13, 2006, https://doi.org/10.4000/polis.5509. 

Foucault, Michel. Historie de la sexualité. Paris: Gallimard, 1976.

Hardt, Michael y Antonio Negri. Imperio. Harvard University Press, 2000.

Lazzarato, Maurizio. «Per una ridefinizione del concetto di ‘bio-política’». Lavoro immateriale. Forme di vita e produzione di soggettivitá. Trad. Marcelo Expósito. Ombre Corte, 1997, pp. 71-81.

— Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficantes de sueños, 2006. 

Lévinas, Emmanuel. Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Valencia: Pre-textos, 1991.

Ministerio de Cultura. Cartilla de historia de cine colombiano. Dirección de cinematografía. 2015, http://www.mincultura.gov.co.

Rolnik, Suely y Félix Guattari. Micropolítica. Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de sueños, 2006.

Stiegler, Bernard. La técnica y el tiempo, vol. III. El tiempo de cine y la cuestión del malestar. Hondarribia: Argitaletxe Hiru, 2001.

Tarde, Gabriel. La opinión y la multitud. Madrid: Taurus, 1986.

Valencia, Sayak. Capitalismo Gore. España: Melusina, 2010. 

Zorio, Sandra. «El dolor por un muerto vivo. Una lectura freudiana del duelo en la desaparición forzada». Trabajo de grado. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2013.

A-Films (Productora), Moreno, C. & Torres, A. (Escritores), Moreno, C. (Director) (2011). Todos tus muertos [Película]. Colombia: Cine Colombia S.A.

Published

2020-07-31

How to Cite

Pérez González, B. P. (2020). (Counter) Memory and biopolitics in <i>Todos tus muertos</i> (Carlos Moreno, 2011). EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 19, 75–82. https://doi.org/10.7203/eutopias.19.17875
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    412
  • PDF (Español)
    246

Issue

Section

DOSSIER

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.