Crisis e [in]dignidad en la novela actual [de lengua castellana]. Hispanismo y literaturas hispánicas frente a nuevos desafíos
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.0.18772Keywords:
Spanish current novel, novel of the crisis, 15M Mouvement, Rafael Chirbes, Isaac Rosa, Jorge VolpiAbstract
While the collective memory of the Civil War used to be the central subject of Hispanic literature of the last decades, recent literary production –Rafael Chirbes, (Crematorio, En la orilla), Isaac Rosa, (La habitación oscura) and others, such as the Mexicany Jorge Volpi (Memorial del engaño)– indicates a significant change: it dedicates itself to the global phenomenon of the Great Crisis which, since 2008, has determined social life. These novels as well as new forms and social interactions of the protests of the 15-M Mouvement at Puerta del Sol, challenge modern international Hispanic Studies.
Downloads
References
Assmann, Aleida, “Four Formats of Memory: From Individual to Collective Construction of the Past”, in C. Emden / D. Midgley (edd.), Cultural Memory and Historical Consciousness in the German-speaking World since 1500, Bern/Frankfurt: Peter Lang 2044, p. 19-37.
Bachmann -Medick , Doris, Cultural Turns. Neuorientierung in den Kulturwissenschaften. Reinbek: Rowohlt 2006.
Bernecker, Walther L., “El debate sobre las memorias históricas en la vida política española”, in J. Reinstädler (ed.), Escribir después de la dictadura. La producciónliteraria y cultural en las posdictaduras de Europa e Hispanoamérica, Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/ Vervuert 2011, p. 63-96.
Buschmann , Albrecht, “Die Welt als Wille und Stahlbeton. Rafael Chirbes und sein neuer Roman Krematorium”, in Neue Zürcher Zeitung 239, “Neue Literatur Herbst 2008, 13 de Octubre 2008, s.p., disponible en: http://www.nzz.ch/aktuell/feuilleton/_buchrezensionen_ nichtmehrgueltig/die-welt-als-wille-und-stahlbeton- 1.1095104 (última consulta del 6 de Octubre de 2014).
Ingenschay , Dieter / Reinst ädler , Jannet, “Culturas del después: acercamientos a la producción literaria y cultural en Europa y Latinoamérica”, in J. Reinstädler (ed.), Escribir después de la dictadura. La producción literaria y cultural en las posdictaduras de Europa e Hispanoamérica, Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/ Vervuert 2011, p. 9-24.
Hardt , Antonio / Negri , Multitude: War and Democracy in the Age of Empire, Penguin Books 2009 (1ª ed. 2004).
Hermoso , Borja, “Fuego real en ‘crematorio’ de Chirbes”, in El País del 3 de Julio e 2011, disponible en: http://elpais.com/diario/2011/03/07/ cultura/1299452402_850215.html (última consulta del 6 de Octubre de 2014).
Köresaar , Ene, “Concepts around Selected Pasts: on ‘Mnemonic Turn’ in Cultural Research”, Folklore 57, 2014, p. 7-28.
Millington , Mark / Smith , Paul Julian (edd.), New Hispanisms. Literature – Culture – Theory, Ottawa: Dovehouse Ed. 1994.
Molloy , Silvia / McKee Irwin , Robert (edd.), Hispanisms and Homosexualities, Durham: Duke Univ. Press 1998.
Ortega , Julio (ed.), Nuevos hispanismos. Estudios interdisciplinarios y trasatlánticos, Madrid: Iberoamericana 2010.
––––––––. (ed)., Nuevos hispanismos . Para una crítica del lenguaje dominante, Madrid: Iberoamericana 2012.
Piketty , Thomas, Le capital au XXIe siècle, Paris: Seuil 2013, ed. española El capital en el siglo XXI anunciada Fondo de Cultura Económica 2014.
“Isaac Rosa sobre ‘La habitación oscura’: ‘Es una novela desoladora y violenta, coherente con el momento’”, europapress del 24 de Septiembre de 2013, disponible en http://www.europapress.es/andalucia/ cultura-00621/noticia-cultura-isaac-rosa-habitacionoscura- novela-desoladora-violenta-coherente-momento- 20130924180334.html (última consul-ta: 5 de octubre de 2014).
Straehle , Edgar, “Las dificultades de la Multitud: Discusión con Negri y Hardt”, in Oxímora. Revista Internacional de Ética y Política 2, 2013, p. 39-57.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract359
-
PDF (Español)92
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.