José Iturbi meets Landowska: impressions of Parisian life and art studies
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.23.24668Keywords:
Piano, José Iturbi, Wanda Landowska, Domenico Scarlatti, Music Conservatory of Valencia.Abstract
During her Spanish tour at the beginning of 1911, Wanda Landowska played a recital in Valencia, where she also had the opportunity to meet the young José Iturbi, who was to become her disciple from that moment. This paper starts from this pedagogical encounter and, through a reflection based on the theoretical principles that guided instrumental interpretation in the mid-eighteenth century and the hemerographic analysis of some of the Valencian newspapers of the time, analyzes two performative proposals of the Sonata K27 by Domenico Scarlatti from two historical audiovisual recordings of both artists.
Downloads
References
Bach, Carl Philipp Emanuel. Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Berlín: Christian Friedrich Henning, 1753.
Cardona, M. «Wanda Landowska, célebre virtuosa pianística». La Esquella de la Torratxa, 27-I-1911, p. 7.
Couperin, François. Pièces de Clavecin. París: edición a cargo del autor y Boivin, 1722.
Gonzalo Delgado, Sonia. «“Entre las heroínas de Maeterlinck y las vírgenes de Burne-Jones”. La primera recepción de Wanda Landowska en España (1905-1912)». Artigrama, 27, 2012, pp. 589-607.
Iturbi, José. «Impresiones de un artista novel». Las Provincias, 31-VII-1911, p. 1.
Iturbi, José. «Impresiones de París». Las Provincias, 10-VIII-1911, p. 1.
Landowska, Wanda. Bach et ses interprètes. Sur l’interpretation des oeuvres de clavecin de J. S. Bach. Poitiers: Blais et Roy, 1905.
Landowska, Wanda. Musique ancienne: le mépris pour les anciens, la forcé de la sonorité, le style, l’interprétation, les virtuoses, les mécènes et la musique. París: Mercure de France, 1909.
Landowska, Wanda. Le clavecin chez Bach. París: Société Internationale de Musicologie, 1910.
Landowska, Wanda. Les allemands et la musique française au XVIIIe siècle. París: Mercure de France, 1911.
Landowska, Wanda. «Mis pensamientos en música». Las Provincias, 13-I-1911, p. 1.
Landowska, Wanda. Les influences françaises chez Bach. Thuars: Imprimerie Nouvelle, 1912.
López-Chavarri, Eduardo. «Pepito Iturbi y Wanda Landowska». Las Provincias, 04-IV-1912, pp. 1-2.
Marpurg, Friedrich Wilhelm. Anleitung zum Klavierspielen. Berlín, A. Haude y J. C. Spener, 1755.
Mozart, Leopold. Versuch einer gründlichen Violinschule. Augsburgo: Johann Jacob Lotter, 1756.
Pascual León, Nieves. Teoría musical alemana en el siglo XVIII. Interpretación instrumental a partir de la «Escuela de Violín» de Leopold Mozart. Alicante: Letra de Palo, 2021.
Pascual León, Nieves. «Autógrafos de artistas: Valencia en el panorama musical internacional a principios del siglo XX. El libro de firmas como fuente de documentación musical». En Nassarre: Revista aragonesa de musicología, 32, 2016, pp. 167-206.
Quantz, Johann Joachim. Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. Berlín: Johann Friedrich Voβ, 1752.
«Concierto Wanda Landowska». Las Provincias, 19-I-1911, p. 1.
«En el conservatorio». La Correspondencia de Valencia, 20-I-1911, p. 1.
«Notas». El Pueblo: diario republicano de Valencia, 01-I-1911, p. 2.
«Notas». El Pueblo: diario republicano de Valencia, 31-I-1911, p. 2.
«Noticias locales». La Correspondencia de Valencia, 29-XI-1911, p. 2.
«Wanda Landowska en Valencia». Las Provincias, 12-I-1911, p. 1.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
-
Abstract246
-
PDF (Español)184
-
CV y foto (Español)6
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.